Fishermen's Trail

De Fishermen’s trail is een lange afstandswandeling van 226,5 km aan de Portugese kust en onderdeel van de Rota Vicentina.

Wie op zoek is naar geweldige oceaanzichten, dramatische kliffen, godverlaten stranden, exotisch baaien, beukende golven… zal deze prachtige hike zeker kunnen smaken.

Niet voor niets riep het prestigieuze tijdschrift Condé Nast Traveler de Fishermen’s Trail uit tot één van de zes mooiste kustpaden ter wereld.

Het was van onze fietstocht naar Berlijn geleden dat Carry & Barry nog eens samen op pad waren… en of het deugd deed. Sol, mar e amor, (én lekker eten, én vriendelijke mensen, én prachtige uitzichten, én én én…) A boa vida!

Na een vroege vlucht, een korte taxirit en een drie uur durende busrit komen we, een beetje mottig, aan in het rustige vissersdorpje Porto Covo.

Hiking de Fishermen’s trail tussen Porto Covo en Odeceixe

Fishermen’s Trail Portugal ↔ 82,61 km ↑ 1453 m  ↓ 1524 m

Dag I Porto Covo – Praia do Malhāo

↔ 10,6 km ↑ 259 m  ↓ 295 m

En wijle weg… of dat denken we toch. “Hebben we eigenlijk vuur bij?” Op zoek dus naar een aansteker. Na een ommetje langs een gesloten supermarkt hebben we meer geluk in het met TL-lampen verlichte dorpscafé. Als de lokale tooghanger hoort dat we Belgen zijn doet hij meteen een uitbundige uitleg in het Frans. We begrijpen eigenlijk amper iets van de hypernerveuze man. Na een pikzwart cafeïne shot van een paar centiliter kunnen we dan echt op pad, maar echt eh.

Meteen zijn we blij met wat we zien. Van God verlaten stranden (Danku Clouseau, voor uw bijdrage aan onze trip!), kleurrijke containerschepen die in als-hard-werkende-mieren-in-colonne voorbijvaren, een herfstzonnetje dat flauw onze gezichten streelt terwijl de stevige oceaanwind ons zandstraalt,… Hier waren we voor gekomen, hier willen we zijn.

Een zeldzaam terrasje, in wat ooit een vissersbarak leek, slagen we niet over voor we verder klieven door het mulle zand. Even kijken wanneer de zon ondergaat, 17u17… We zijn wat in het hinterland beland maar die zonsondergang willen we niet missen. Door het malse zand doorkruisen we de statige duinen in de richting van het strand. De kuststrook lijkt verder te liggen dan we hadden gedacht.

Stevige wind

Fishermen's Trail

Er staat een stevige wind landinwaarts en het is dus een zware opdracht. Als we uiteindelijk de stormachtige kust bereiken blijkt het niet simpel een goede plaats te vinden om de tarp op te stellen. Er staat een echte stormwind die zijn weg door de hoge duintoppen zoekt. Bovendien houden de piketten de strakgespannen tarp niet in het mulle zand.

Een rondje stenen zoeken en aansleuren van op het strand moet dit verhelpen. Toch is het nog een ferme klus om het zeil opgezet en goed gespannen te krijgen in de aanhoudende wind. Een keer dat de Trailstar recht staat besef ik weer wat een top tarp dit is, elke cent waard.

We genieten nog wat na van de ondergaande zon en beklimmen steile zandduinen terwijl een ongelofelijke sterrenhemel zich stilaan aftekent aan het firmament. De volgende opdracht is koken… maar daarvoor moeten we wel ons Esbitvuurtje in gang krijgen in de niet aflatende luchtstroom, wat niet gemakkelijk blijkt zonder koplamp.

Na een honderdtal tevergeefse pogingen, een afgesleten duim van de aansteker en de moed in de met zand gevulde schoenen gezakt geven we het op. Het avondmaal bestaat vervolgens uit een trio van energie- en poteïnenrepen weggespoeld met een mok Portugees water van een goede Ph waarde, zo lezen we op de fles.

Terwijl de passaatwind tegen de tarp beukt en onze gezichten regelmatig worden gezandstraald, vallen we in slaap, een redelijk onrustige nacht tegemoet.

Dag II Praia do Malhāo – Almograve

↔ 27,42 km ↑ 453 m  ↓ 426 m

Al vroeg wekt de zon ons, de wind is gaan liggen en de aansteker steekt in één enkele poging het esbitblokje moeiteloos aan. Er is koffie! Oef… terwijl Katrien geniet van het zwarte goud haal ik mijn schade van gisterenavond in met een pikant noedelsoepje. Ow ja, en die koplamp bleek toch ergens in de rugzak te zitten. Deuh.

We kunnen er weer tegen en lopen verder langs het uitgestrekte strand naar Praia do Malhão. De grote parkings laten ons vermoeden dat het hier in de zomer een pak drukker kan zijn, nu zijn we, afgezien van wat vissers die hun lijn van hoog boven de kliffen uitwerpen, helemaal alleen.

Wat volgt is afzien, de volgende zes kilometer bestaan zowat volledig uit mul zand. Als we aankomen in Vila Nova de Milefontes hebben we amper tien kilometer achter de rug. Toch is er al goed wat tijd verstreken en is een pauze hoognodig want de benen wringen toch wat tegen.

We stoppen dan ook in het vredige dorpje waar Hannibal en zijn legioen ooit nog shelter zochten aan de oevers van de Rio Mira. Op een zon overladen terrasje genieten we van een warme maaltijd met een glas bier en wijn. In het toeristisch seizoen is het bootje dat je de rivier overzet amper enkele tientallen meters verder te vinden.

De boot gemist

Wij proberen nog te bellen met de vraag of ze ons kunnen overzetten maar helaas. Zes extra kilometer omlopen, waarvan de eerste kilometers langs een drukke weg vol mercado’s, zijn ons deel. Eens de brug over komen we terug in de natuur door een bos met kurkbomen en is het terug genieten. Het woord ‘drangslang’ wordt uitgevonden en we lachen om ons eigen mopje.

Fishermen's Trail

De rest van de dag lopen we langs de kust, na elke klif een nieuw panorama, telkens weer een ‘waaaaauw’. Na deze lange wandeldag komen we aan in Almograve waar we intrek nemen in het Beach Hotel, een kleine B&B. We eten nog gebakken vis met ongelofelijk veel graten, drinken een glas (met ongelofelijk veel wijn) en genieten van de luxe van de kamer.

Dag III Almograve – Zambujeira do Mar

↔ 22,44 km ↑ 316 m  ↓ 319 m

Na een heerlijke nacht gaan we vroeg terug op stap. De bleinen werden verzorgd en het eerste pasteis de Belém werd gesmaakt, hoe goed is dat! We snijden een kort stukje af en stappen weer flink door langs de kustlijn. De Fishermen’s Trail gaat nu ook soms het binnenland in en zoekt de naaldbossen en duinen op die naadloos in elkaar overgaan.

Als we terug aan de kust komen dalen we langs een steile trap een klif af naar het witte strand. Onze eigen Blue Lagoon! Katrien Shields beklimt rotsen en komt bloot het water uit gestapt (dream on Barry)… of toch op blote voeten.

In het dorpje Cavaleiro stoppen we in het lokale restaurant dat eveneens dienst doet als bar en ontmoetingspunt. Oude verweerde mannen zitten er aan aparte tafeltjes te discussiëren en drinken koffie met wat sterks erbij.

Bouwvakkers krijgen er een stevige maaltijd voorgezet van de waardin. Het is een in- en uitloop van mensen die snel een ristretto aan de toog drinken alvorens weer verder te gaan. We betalen 2,60 € voor een biertje en koffie en lopen nog even langs het kleine winkeltje om de hoek om wat eten in te slaan.

Vuurtoren van Cabo Sardão

Na een paar kilometer komen we aan de vuurtoren van Cabo Sardão. Op een voetbalveld zonder gras eten we het stevige brood dat we pas kochten met smeuïge geitenkaas en pikante chorizo. Een stuk heerlijke chocolade met zeezout en karamel maakt het festijn kompleet.

Vuurtoren Cabo Sardão

De innerlijke mens is versterkt en we kunnen weer op pad. Een lang karrespoor iets landinwaarts brengt ons aan het vissersdorpje Entrada da Barca. Katrien vraagt nog wat extra water bij een noeste visser die zijn krabbenfuiken aan het afspuiten is met een hogedrukreiniger. Iets verder zetten we naast een steile klif onze tarp op bij alweer een prachtige zonsondergang.

Een klein vuurtje, goedkope wijn en chips met de smaak van Ibericoham maken de avond af. ’s Nachts wordt de rust nog even verstoord door wat lawaai en zaklampen maar al snel keert de rust terug en zorgt de zilte zeelucht voor een deugddoende nachtrust.

Dag IV Zambujeira do Mar – Odeceixe

↔ 22,15 km ↑ 425 m  ↓ 484 m

Na een paar kilometers komen we aan in Zambujeir do Mar waar we stoppen voor koffie met romige melk, een croissant en zoete Pastéis de nata. Als we ons pad verder zetten zijn de vergezichten weer prachtig en hier en daar zien we een verlaten ooievaarsnest. We genieten verder van de trail, het herfstzonnetje en elkaar.

Fishermen's Trail

Hoog boven het strand van Praia da Amália passeren we het vakantiehuis van Amália Rodrigues, de belangrijkste en meest invloedrijke fadozangeres in de Portugese geschiedenis. Een prachtig landgoed met uitzicht op de Atlantische Oceaan.

Ooievaarsnesten

Vlak voor het vredige vissershaventje van Azenha do Mar zit een grote kolonie ooievaars en we bewonderen de statige vogels terwijl we verwonderd zijn over de robuustheid van de nesten op de winderige rotspunten. We genieten er in het plaatselijke restaurant van een heerlijke rijstcasserole met krab en zeevruchten, overgoten met een halve liter sprankelende witte wijn die vlot naar Katriens hoofd stijgt.

Fishermen's Trail

Waar de Seixe rivier in de zee stroomt nemen we op een hoge klif met een prachtig panorama (en pijn in het hart) afscheid van de Atlantische oceaan die ons vier dagen gezelschap hield. Wat volgt zijn vier saaie kilometers richting het dorpje Odeceixe (een beetje een anti-climax dus liften of een taxi nemen is toegestaan 😉 ).

Het dorpje zelf is dan wel weer heel lieflijk. Kleine steegjes, kleurrijke huisjes, gezellige restaurantjes,… Nog een laatste overnachting in het centrum alvorens de volgende ochtend de de bus naar Lissabon te nemen waar we nog twee dagen vertoeven.

Als je, zoals Katrien, iets hebt met de zee dan is deze trail absoluut een aanrader. Het geluid van de zee houd je bijna heel de tijd gezelschap, soms woest en beukend, soms golvend en zacht. Het heeft iets rustgevends en energiek tegelijkertijd. Vitamin Sea ten top!

Fishermen’s Trail Map

Fishermen’s Trail Portugal GPX

Fishermen’s Trail praktisch

Transport

Je kan zowel op Lissabon als op Faro vliegen om de trail te bereiken, hangt er een beetje van af welke etappes je wil doen. Om te starten in Porto Covo is Lissabon beter gelegen.

Van de luchthaven moet je aan het busstation van Sete Rios geraken vanwaar je de bus kan nemen richting Porto Covo. Je geraakt in de busterminal per taxi, metro of een combinatie van een korte bus- en treinrit. Klik voor een gedetailleerde uurregeling.

Wij namen een taxi en dat koste ons net geen 10 Euro.

Bewegwijzering op de Fishermen’s Trail

Fishermen's Trail

De routes op de Rota Vicentina zijn prima bewegwijzerd. Volg je de Fishermen’s Trail die voornamelijk langs de kust loopt volg je de groen/blauwe bewegwijzering.

Kies je voor de Historical Way, de meer landelijke route in het Portugese hinterland, kies je de geel/rode aanduidingen. Er zijn mogelijkheden genoeg op de trail en ze kunnen eventueel gecombineerd worden.

* Nog een kleine noot: last van hoogtevrees of vertigo? Misschien is de Fishermen’s Trail dan niet helemaal jou ding. Kies eventueel als alternatief voor de Historical Way die je door het binnenland zal voeren.

bewegwijzering Fishermen’s Trail

Fishermen’s Trail gids

De Fishermen’s trail heeft een officiële topografische gids (Eng.) en kaart op 1:55 000. De gids te versturen naar België was duurder dan het boekje zelf. Je zal zeker onderweg de gids ook kunnen aanschaffen.

Wij kozen ervoor om het boekje van Cicerone Guides te bestellen. Op veel van onze andere trails gebruikten we de gids van de Britse uitgever en we zijn er zeer tevreden over (dikwijls beter dan lokale uitgaven).

Bevoorrading op de Fishermen’s Trail

Op dit stuk van de trail kom je tijdens de etappes niet zoveel tegen. Bij elk vertrekpunt en aankomst zijn er echter winkels en horeca-gelegenheden. Ook in de kleinere gehuchten is er altijd wel een lokale bar en mini mercado.

Stop zeker aan het uitstekende restaurant in Azenha do Mar voor heerlijke vis specialiteiten aan democratische prijzen moet je hier zijn. Vleeseters vinden er overigens ook gerechten op de kaart.

Wil je gas kopen doe dit dan al in Lissabon of Faro, Camping gaz is dan nog de norm, gas met schroefdraad is moeilijker te vinden. We hebben vernomen van andere hikers dat er Gas met schroefdraad te koop is in de Decathlon van Lissabon. Wij hadden zelf Esbit mee.

Overnachten langs de Fishermen’s Trail

Wildkamperen langs de trail is officieel verboden. De trails zijn ook een samenwerking tussen 200 lokale ondernemingen, de economie moet dus gespekt worden. Het is mogelijk maar doe het enkel op plaatsen waar je de natuur niet beschadigd en met respect voor de Leave No Trace principes.

Dit gezegd zijnde zijn er onderweg genoeg mogelijkheden om te overnachten en de prijzen vallen zeer goed mee.

Bagagevervoer

Over de hele Rota Vincentina is bagagevervoer mogelijk. Je kan dus de trail doen inn etappes van accommodatie naar accommodatie met enkel een dagrugzak. vicentinatransfers.pt heeft elke dag deze service van september tot juni. Alle details en prijzen kan je vinden op de website.

De Fishermen’s Trail, da’s plezant in het zand

De trail is een kustroute en de lengte van de etappes vallen goed mee, wat de tocht zwaar maakt is het klieven door het mulle zand. Wandel je op trailrunners of zelfs lage wandelschoenen zijn gaiters van harte aan te raden, tenzij je graag regelmatig de zandbak uit je schoenen kapt (van een ervaringsdeskundige ;-)).

Fauna en Flora

De Fishermen’s trail heeft een rijkdom aan natuur. De Hottentotvijg vind je in mooie kleurschakeringen langs de gehele kustlijn. Maar ook heide, ijskruid, orchideeën, Barbarijse noot,… Op sommige stukken kom je ook kurkbomen tegen waarvan de onderste schors is weggehaald voor de kurkproductie. De oogst gebeurd om de 6 à 10 jaar waarna de kurkbast terug moet aangroeien.

Voor vogelliefhebbers is de Portugese kust een waar paradijs. Van het einde van de zomer en de gehele herfst door is er een massale migratie van vogels die van over heel Europa bijeenkomen op hun weg naar het Afrikaanse continent. Buizerds, arenden, valken, kleine vinnige plevieren, gierzwaluwen, leeuweriken,… en natuurlijk de grote ster van de Fisherman’s Trail, de witte ooievaar.

Veel houden zich op langs elektriciteitspylonen langs de autostrades maar de meest fotogenieke bouwen hun nesten hoog boven de zee op de scherpe kliffen.

Fishermen’s Trail Weer

Vergis je niet, hoewel zuidelijk gelegen kan er flink wat neerslag vallen tijdens de herfst- en wintermaanden aan de Portugese kust. De temperaturen blijven echter aangenaam dus lichte regenkledij zou voldoende moeten zijn op deze tocht. Wandel je de Fishermen’s Trail in het voorjaar of zomer (niet aan te raden vanwege de hoge temperaturen) voorzie je best zonnecrème, en je zwembroek natuurlijk.

Porto Covo WEER

Conclusie

De Fishermen’s Trail is zonder meer een Europese top route. Je wandelt er door één van de rustigste en dunst bevolkte streken van Portugal. In de dorpjes lijkt de tijd wel te hebben stil gestaan. Je wordt in de Alentejo dan ook soms terug gekatapulteerd in de tijd.

De trail is bovendien perfect bewegwijzerd en na elke dagetappe is er de mogelijkheid om te verblijven in één van de vissersdorpjes. Tel daar nog eens het heerlijke eten aan spotprijzen, de prachtige fauna en flora, eventueel bagagevervoer en het uitstekende openbaar vervoer bij en je weet dat deze route niet zal teleurstellen. Een absolute aanrader en moduleerbaar naar ieders wensen en mogelijkheden.

Wij werden een beetje verliefd op de streek en keerden in de zomer van 2022 terug voor een vakantie met de kinderen vlak bij de zee.

De trail zelf gelopen? We horen graag wat jij er van vond in de commentaren onderaan deze pagina.

Foto’s Fishermen’s Trail

Vragen en opmerkingen

Geschreven door

caersbart

Hey, welkom op caersbart.be, dit is een persoonlijke webblog om mijn ervaringen te delen en mensen te inspireren. Heb je vragen... shoot! Je kan je me contacteren via info_at_caersbart.be, of via messenger op ons Facebook page fb.com/caersbart.be