Opaalkust

Opaalkust – Het was intussen al bijna twee maanden geleden dat ik en mijn ex-vriendin in Zweden de Kungsleden liepen.

Nadien werd er genoten van festivals, een twee weken durende vakantie in het Franse departement de Lot, gingen de kinderen op kamp en wij op restaurant,… het leven was mooi en de wijzer van de weegschaal tikte langzaam aan.

Daarom werd het tijd om de wandelschoenen terug boven te halen en op stap te gaan. Van een zeldzaam weekend dat we met ons tweetjes zijn en niet moeten werken maakten we gebruik om richting de Franse Opaalkust te trekken.

GR du Littoral, Opaalkust

Dag I Escalles – Wimereux

Cap Blanc Nez

Met frisse moed sprongen we zaterdagmorgen om 6 uur uit ons bed. Nu ja, ik sprong kwam uit bed. mijn toenmalige vriendin beperkt zich het eerste half uur van de ochtend tot wat gemompel en ongeloof dat ze in een vrij weekend vroeg moet opstaan. Maar na een frisse douche en koffie starten we de auto met als bestemming de Franse Opaalkust en zit de sfeer er meteen in.

Over de krijtrotsen

Het weer was mooi, we lieten de auto achter op de parking aan Cap blanc Nez en beklommen het klif. We zochten aan de overkant van het Nauw van Calais de ‘white cliffs of Dover’, in 1940 zo mooi in gedicht gegoten door Alice Duer Miller. Vera Lynn bezong ze prachtig in ‘There’ll Be Bluebirds over the White Cliffs of Dover’. Maar kom we wijken af, wij waren in Frankrijk en de Engelse krijtrotsen waren niet meer dan een schim. Toch was er nog een link met Groot-Brittanië.

Opaalkust

Boven op de kaap staat een monument voor de ‘Dover Patrol’. De gedenknaald uit 1922 ‘ter ere van de uitzonderlijke samenwerking en de oprechte kameraadschap tussen de Franse en Britse Marine tijdens de Eerste Wereldoorlog’ prijkt boven op de witte krijtrotsen van de kaap Blanc-Nez. Aan de overkant van het Kanaal, in Saint Margaret at Cliff bij Dover, staat dezelfde gedenknaald. Het monument herdenkt de waardevolle bijdrage van de Dover Patrol in de verdediging van het strategisch belangrijke Nauw van Calais tijdens de Eerste Wereldoorlog.

We daalden af van het klif met in de verte zicht op de Grijze kaap. Op een gezapig tempo bereikten we over de krijtrotsen het kleine vissersdorpje Wissant. In de 12e eeuw werd de plaatsnaam als Witsant of Wisand gespeld en werd hier een oude vorm van het Vlaams gesproken. Het dorpje komt volgens de dorpelingen voor in ‘La Divina Commedia’ van Dante, al is er wel wat discussie over waar het plaatsje ‘Guizzante’ nu juist gelegen heeft. Het dorpje wordt ook bezongen in Het Roelantslied, één van de oudste Middelnederlandse ridderromans. We eten er een deel van onze picknick op en trekken verder.

Langs de met bloemen bezaaide landtong

We wandelen door de duinen en over het strand verder naar de landtong met de naam Kaap ‘Gris Nez’. Dit stukje van Frankrijk ligt het dichtst bij het Verenigd Koninkrijk.

Cap Gris Nez

De benaming van de kaap is Oudnederlands van oorsprong waarbij nez verwijst naar het Oudnederlandse nesa of vooruitstekend stuk land in zee. In 1805 liet Napoleon Bonaparte hier een semafoor installeren die de eerste moest zijn van een nieuwe lijn die Frankrijk zou verbinden met Engeland, dat hij spoedig hoopte te veroveren.

Ook in de tweede wereldoorlog was er een rol weg gelegd voor de kaap. In de omgeving van de Opaalkust zijn de vele bunkers, kazematten en het Musée du Mur de l’Atlantique daar nog getuige van. De temperatuur begint te stijgen, we klimmen naar boven en nemen een tweede stop om iets te eten vlak na de vuurtoren. Door het prachtige weer lijkt het zeezicht meer op een zicht aan de Coté d’Azur dan een Noord-Frans badplaatsje.

Cran aux Oeufs

Langs een prachtig kustpad gingen we verder richting Audresselles. De temperatuur aan de Opaalkust bereikt stilaan zijn hoogtepunt en het zweet gutst langs onze hoofden.

Op het strand van Audresselles kunnen we het niet meer houden. Rugzak aan de kant en we duiken de zee in, heerlijk!

De temperatuur bereikt stilaan zijn hoogtepunt en het zweet gutst langs onze hoofden.

Wimereux

camping l'Eté Indien Opaalkust

Na een verkwikkende duik gaat het over de mosselbanken en kei stranden verder naar Ambleteuse waar we ons opnieuw aan een duik wagen.

De hitte en windstilte maken er een zware tocht van. Uiteindelijk komen we aan in Wimereux, een dorp van 7500 inwoners. We doen wat inkopen en wandelen het dorp uit. Tussen Wimereux en Boulogne-sur-mer ligt onze bestemming.

We sliepen op de camping l’eté Indien, zo mooi bezongen door Joe Dassin (niet de camping maar het nazomer fenomeen).

We hadden er enkele weken eerder een cabane geboekt. Een houten hut met een bed in. Eigenlijk was het de bedoeling om een Indianen tipi te boeken maar die zaten al vol. Ik zal nog eens terug moeten komen met mijn squaw. Het was een viersterren camping dus er was een mooi zwembad en alle nodige voorzieningen waren prima in orde. We aten er, na een verkwikkende douche, zelfs een prima maaltijd aan een schappelijke prijs.

Dag II Wimereux – Kaap Blankenes

We sliepen heerlijk en na een karig ontbijt wandelden we terug richting de witte kaap. Op de topografische kaart zochten we een alternatieve terugweg zodat we niet dezelfde route als de dag eerder moesten doen. Iets boven Ambleteuse pikten we in op de GRP 120 fietsroute en volgde deze met wat aanpassingen tot Wissant.

We liepen nu meer door het hinterland door mooie natuurgebieden, duinen, langs boerderijen, weilanden en gemaaide velden,… richting de kust. Het weer was helemaal gekeerd, er stond een strakke wind in de rug en we kregen zelfs een stevige regenbui juist toen we aan het genieten waren van wat stokbrood met camembert. Ondanks of dankzij dit weer zagen we op het hoger gelegen landschap de Engelse kliffen nu héél duidelijk.

Iets voorbij Wissant was ik even onoplettend waardoor we geen doorsteek door de duinen meer vonden en 2 km langs een drukke weg moesten lopen. Uiteindelijk kwamen we terug op het strand en gingen we richting de witte krijtrotsen. Het getijde liet ons nu toe om over het strand langs de majestueuze kliffen richting Kaap Blankenes, zoals de kaap in het Nederlands noemt, te lopen in plaats van er over zoals een dag eerder.

Nog een laatste slotklim en we kwamen aan aan de auto, een 60 kilometer op de teller. De kilometers, mulle duinzand, keistranden,…maar vooral het weer hadden er een vrij zware tocht van gemaakt. We waren blij terug te zijn maar kijken terug op een mooie tweedaagse met prachtige en afwisselende  landschappen aan dit mooie stukje Frankrijk vlak bij, de Opaalkust.

Kaart Opaalkust

GPX Opaalkust

Opaalkust Praktisch

Wij reden in 2.5 uur van Meerhout naar de Opaalkust. Met het openbaar vervoer kan je tot in Calais geraken mist enkele overstappen. Reken van uit Antwerpen wel een 4 à 5 uur om tot in Calais te reizen. Kijk op http://be.voyages-sncf.com voor dienstregelingen.

Met bus 05 ben je op drie kwartier van Calais bij Cap blanc Nez, te voet langst de kust doe je er een dikke twee uur over (11.7 km).

Bewegwijzering op de Opaalkust

Opaalkust

Er lopen verschillende GR’s door de streek waaronder de GR 120. Grote Routepaden heeft ook een mooie gids met dagstappers. Dagstappergids Frans-Vlaanderen, goed voor vijftien luswandelingen vlak over de Franse grens. De Via Francigena (een to-do op de bucketklist ooit) tussen Canterburry en Rome en de Europese wandelroute E9 lopen ook over de route. Wij namen de Topografische kaart 1:25000van het IGN Institut Geographique National ‘Calais, Site des caps – Foret de Guines’ mee. Het laatste stukje tussen Ambleteusse moest op het gevoel want dat was een ander kaart.

Wij volgden op dag 1 de GR 120 die langs de kust en duinen loopt. Dag 2 wandelden we op delen van de GRP 120, een klein stukje GR 120 en met behulp van de kaart.

Overnachten en bevoorrading

Er zijn verschillende campings en hotels op de route. Wij kampeerden tussen Wimereux en Boulogne-sur-mer op camping  ‘Eté Indien‘. De tent bleef thuis en we sliepen voor 52 euro in een cabane, een soort veredeld tuinhuisje met een bed er in. Er is ook de mogelijkheid om in een Indianen tipi te overnachten of een kampeerplaats te boeken. Bevoorrading onderweg is geen probleem, verwacht wel geen grote supermarkten. In Wimereux is een Carrefour. Wildkamperen is moeilijker in deze drukkere en open streek. Doe je het toch respecteer dan de Leave no trace principes!

Welcome hiker

welcomehiker.org

Op de website welcomehiker.org kan je makkelijk slaapplaatsen opzoeken per wandelpad of regio. Bovendien is er eveneens een mogelijkheid om hetzelfde te doen voor ‘wandelen met het openbaar vervoer’.

Je vindt de welcomehiker.org ook terug op Facebook

Weer

OPAALKUST WEATHER

Links

1. Volg ons op facebook
  2. Je zou deze tocht kunnen verlengen met bv. de GR 5A kustroute in België.
  3. Grote Routepaden
  4. Leave no trace

Vragen of opmerkingen? Stel ze onder de foto’s

Foto’s Opaalkust

Vragen en opmerkingen

Geschreven door

caersbart

Hey, welkom op caersbart.be, dit is een persoonlijke webblog om mijn ervaringen te delen en mensen te inspireren. Heb je vragen... shoot! Je kan je me contacteren via info_at_caersbart.be, of via messenger op ons Facebook page fb.com/caersbart.be