Kungsleden- Ergens in het voorjaar hadden we (ik en mijn ex-vriendin) besloten een deel van de Zweedse Kungsleden of Koningspad te wandelen. Op 17 juni ’16 vertrokken we in alle vroegte richting Zaventem voor onze vlucht naar Stockholm.
Op de luchthaven kregen we het nieuws dat de bagage afhandelaars in staking waren. Zonder de broodnodige bagage en met wat extra stress kwamen we twee uur later aan in De Zweedse hoofdstad. Spijtig genoeg was er niet veel tijd om de stad te verkennen.
Na een korte busrit van de luchthaven naar het stadscentrum namen we rond de klok van vijf de ‘Artic circle train’ die ons in 19 uur van Stockholm over de Noordpoolcircel tot in Abisko, een klein dorpje op 68° noorderbreedte en de start van de Kungsleden, zou brengen.
Inhoud
- 1 Kungsleden, een Koningspad boven de Noordpoolcirkel
- 2 Dag I Abisko – Rádunjárga
- 3 Dag II Rádunjárga – Nallostugan
- 4 Dag III Nallostugan – Tarfavallei
- 5 Dag IV Tarfavallei – Nikkaluokta
- 6 Dag V Nikkaluokta
- 7 Kiruna & Stockholm
- 8 Map
- 9 GPX Kungsleden trail
- 10 Kungsleden trail praktisch
- 11 Foto’s Kungsleden trail
- 12 Vragen en opmerkingen
Kungsleden, een Koningspad boven de Noordpoolcirkel
We verbleven noodgedwongen twee dagen in het ‘Abisko Tourist Station‘ in het bergdorp. De eerste dag wandelden we 16 km langs het Torneträsk meer. De dag nadien trokken we onze wandelschoenen aan en begonnen aan de stevige klim naar het ‘Abisko sky station’.
Terwijl de meeste toeristen boven ons in de relaxte stoeltjeslift bengelden werkte wij ons al zwetend een weg naar boven. We waren letterlijk in de wolken. Het bergstation is één van de beste plekken in Scandinavië om het noorderlicht en de midzomerzon te aanschouwen. Wij zagen er vooral wolken. Na alweer een 16 zware kilometers gingen we na een pastamaaltijd vroeg onder de lakens.
Dag I Abisko – Rádunjárga
↔ 25 km
Eindelijk op weg
Na enkele telefoontjes en een taxirit van 240€ hadden we eindelijk onze rugzakken in handen. Het was slecht weer maar wij waren blij en opgelucht. Eindelijk konden we beginnen aan de ‘Dag Hammarskjöld trail‘, waarvan het grootste deel over het meest Noordelijke stuk van de meer bekende ‘Kungsleden trail’ loopt.
Kungsleden is een wandelpad in het Noord-Zweedse Lapland. De route is ongeveer 425 kilometer lang en loopt van Abisko in het Noorden naar Hemavan in het zuiden. Het pad is aan het einde van de 19de eeuw opgericht door de ‘Svenska Turistföreningen’ om mensen de schoonheid van Lapland te laten zien. Wij doen de eerste 105 km tot in Nikkaluokta.
Na nog wat inkopen wandelen we naar het officiële vertrekpunt van het Koningspad dat amper enkele honderden meters verder ligt.
We wandelen door het Abisko nationaal park, het park beslaat 7700 hectare en is in 1909 opgericht. Langs de spectaculaire Abiskokloof, waar de Abiskorivier zich diep heeft ingesneden in het landschap, balanceren we over de glade vlonderpaden stap voor stap verder.
Lapporten
De Lapporten (Lappenpoort) een bekend herkenningspunt zichtbaar vanuit de wijde omgeving, zien we door het miezerge weer niet. Het is de ‘poort’ naar het land van de Samen. Het park is bekend om zijn bergflora met in Zweden zeer zeldzame orchideesoorten. Wij zagen er vooral muggen en andere insecten.
Na een goede dagwandeling langs de machtige rivier verlaten we het park, de berghut van Abiskojaure met 53 overnachtingsplaatsen hebben we links laten liggen en we trekken verder door het natte veenlandschap tot we het nationaal park uit zijn. We zien onze eerste rendieren en na 30 km bivakkeren we op een prachtig plaatsje naast de rivier. We wagen ons aan een duik in het water maar zijn er rapper uit dan we er in waren. Het weer klaart op en ’s nachts tussen 2 en 6 uur schijnt de midzomerzon fel op onze tent.
Dag II Rádunjárga – Nallostugan
↔ 25 km
We zijn al vroeg wakker en genieten in de straffe ochtendzon van ons ontbijt.
Na het opbreken van de tent en inpakken van de rugzakken trekken we verder. Na zes kilometer komen we aan de tweede hut op het pad. De Alesjaure hut ligt naast het gelijknamige meer en ’s zomers vestigen de plaatselijke Samen zich rond de hut en fungeren de graslanden er als zomerweiland voor de rendieren.
Er is plaats voor 78 gasten, daarnaast is er in het hoogseizoen een klein assortiment aan levensmiddelen aanwezig.
Na Alesjaure gaat het 13 km gestaag omhoog over een prachtig rotsachtig veenlandschap met watervallen en bergrivieren tussen de besneeuwde bergen.
Hier en daar moeten we al eens een sneeuwveld oversteken of een rivier doorwaden. Een zeldzaam rendier kruist ons pad. We eten aan een kolkende rivier en komen uiteindelijk na een klim aan aan de hut van Tjäkta.
De Tjäktjahut ligt bij de gelijknamige bergpas, het hoogste punt van de Kungsleden. Van de hutverantwoordelijke krijgen we warme appelthee. Omdat we niet betalen voor een overnachting kunnen we niet binnen om ons wat op te warmen in de kleine hut.
Over de Tjäkta pas
Na een korte pauze strekken we de benen en gaan we verder over de pas. Vier kilometer sneeuwvelden maken de passage vrij zwaar. Het ijs begint te smelten en we zakken regelmatig tot aan de knieën in de mulle sneeuw. Ik smijt wat aanmoedigende woorden naar Hannelore en na twee uur afzien komen we boven op de besneeuwde bergpas aan. We rusten even uit in de noodhut.
Ik smijt wat aanmoedigende woorden naar Hannelore en na twee uur afzien komen we boven op de besneeuwde bergpas aan.
We dalen af in de vallei waar de wind en regen in ons gezicht snijdt. Na nog enkele kilometers besluiten we dat het goed is geweest voor vandaag en zetten de tent op. Het is ijzig koud. Thermisch ondergoed, verse sokken, trui en donsjas aan. Snel eten en daarna vlug in onze donsslaapzak. De nacht is bijzonder stormachtig met regen- en hagelbuien en een stevige wind. De tent gaat hevig te keer maar doorstaat de proef met glans.
Dag III Nallostugan – Tarfavallei
↔ 20 km
Na een koude nacht gaan we weer op pad. Het weer is nog steeds miezerig en we gaan allebei eens goed onderuit op de gladde rotsen. Wat schrammen, geschaafde bril, een blauw oog en enkele vloek tirrades zijn het resultaat. Na twee uur stappen over rotsen en smalle houten paden komen we aan de Sälka hut waar we een cola drinken en een praatje maken met de host. “Of hij misschien wist wat de uitslag van België – Zweden was?” De man wist ons te vertellen dat hij van zo gauw het EK begonnen was de bergen was ingevlucht en van niks wist. Op zijn gezicht was af te lezen dat hij dat zo wou houden.
De Sälka hut ligt gesitueerd in de gelijknamige bergketen Sälka en ligt op een kruising van de Tjäktjavagge vallei en de Stuor Räitavagge vallei. In de hut is een klein assortiment aan levensmiddelen aanwezig en kan men gebruikmaken van een sauna. Verleidelijk, maar we gaan toch maar verder.
We wandelen verder door de rotsachtige vallei, dalen af naar de hut van Singi en zetten uiteindelijk na een klim onze tent in een smalle bergpas op. Ik beloof aan Hannelore dat het morgen prachtig weer gaat worden en kruis mijn vingers. Belofte maakt schuld.
Dag IV Tarfavallei – Nikkaluokta
↔ 27 km
In de vallei is het nog even regenachtig maar als we verder dalen breekt de zon door de wolken. Oef ?
We zakken nu verder af en komen in een brede zonovergoten vallei met heldere beekjes en groene weilanden. De rendieren zijn hier talrijk aanwezig op het plateau en kijken ons gezapig aan.
Door het dal komen we aan de voet van de Kebnekaise en het gelijknamige Fjällstation.
Het Kebnekaise Fjällstation is een berghut op 960 meter hoogte, aan de voet van de hoogste berg van Zweden: de Kebnekaise. Er is onder andere een restaurant, winkeltje, douches en een kiosk te vinden. In het gastenverblijf staan 198 bedden.
Dalen vanaf Kebnekaise
De Kebnekaise (Samisch: Giebmegáisi of Giebnegáisi) is een dubbeltoppige berg , waarvan de zuidelijke top het hoogste punt van het land is. Deze bestaat uit een gletsjer, waardoor de hoogte varieert en gemiddeld genomen afneemt. Op 15 maart 2012 verongelukte tijdens een grootscheepse legeroefening nabij de berg een Noors C-130-legervliegtuig tijdens een vlucht van Evenes naar Kiruna. Alle vijf de bemanningsleden kwamen daarbij om. Men gaat ervan uit dat de crash werd veroorzaakt door zeer slecht weer rond de berg; het vliegtuig verdween van de radar.
We verpozen even en moeten voor het eerst onze zonnecrème bovenhalen. Als we verder afdalen komen we terug aan de boomgrens. Door een bos van overwegend berkenbomen en langs een meer komen we op enkele kilometers van onze eindbestemming. We besluiten te overnachten nabij een bergrivier. Ik word aangevallen door 2 miljoen muggen, in Hannelore hebben ze blijkbaar minder zin, maar de omgeving is prachtig.
Dag V Nikkaluokta
↔ 3km
We leggen de laatste drie kilometer af en komen aan in Nikkaluokta waar we iets drinken en wachten op de bus die ons naar Kiruna brengt.
De stad Kiruna is opgericht in 1900, in een gebied waar al eeuwenlang Samen woonden. Nadat er ijzererts gevonden was en de technologie zich zodanig ontwikkelde dat deze ontgonnen kon worden, werd besloten de Ertsspoorlijn naar Narvik aan te leggen. Tijdens WO II was Zweden officieel neutraal, maar leverde wel ijzererts aan nazi-Duitsland.
Laatste loodjes
De ijzerertsmijnen lopen voor een deel onder de stad en dreigt deze te verzakken. De dagbouw is in 1972 gestopt en er wordt al gewerkt op 1.175 meter onder de grond. Voorbereidingen worden getroffen om af te zakken naar 1.365 meter. De plannen voor de verhuizing zijn in grote lijnen uitgezet tot 2033. Hele woonwijken verdwijnen en het spoor, station en de snelweg E10 worden voor 2013 omgelegd. In 2023 staan de bibliotheek, de brandweer en scholen op een nieuwe locatie. De kosten van de verhuizing belopen in de miljarden kronen en komen voor het grootste deel voor rekening van het staatsmijnbedrijf.
We logeren in het comfortabele Bischop’s Inn hotel in het centrum van de stad. Het is hier midzomer, te vergelijken met kerstavond en kerstmis bij ons. De stad is leeg en verlaten en iedereen feest bij vrienden en familie. Alles is gesloten en we zijn blij als we de trein kunnen nemen een dag later.
Kiruna & Stockholm
We sporen in 17 uur terug richting Stockholm, nemen de bus en metro en vliegen terug naar Brussel. Via een korte trein- en autorit komen we terug thuis. Even uitpakken, spullen luchten en wassen en dan nagenieten van deze prachtige trip.
Ondanks de valse start was het een mooie trekking, door de vertraging kregen we er ongewild twee mooie dagtrips bij.
Map
GPX Kungsleden trail
Kungsleden trail praktisch
Vervoer
We vlogen met Brussel Airlines van Brussel naar Stockholm in 2h15. In Stockholm namen we de Artic Circle train. De slaaptrein bracht ons in 19 uren tot in Abisko. De terugrit ging van Kiruna naar Stockholm en was twee uur korter. Treinen boeken in Zweden kan via sj.se.
Update: Blijkbaar heeft sj.se de nachttreinen naar het noorden stop gezet en worden de slaaptreinen nu geregeld door de firma vy.se. Dit zou zo zijn tot 2024 met mogelijk twee jaar verlenging.
Er is ook een iets duurdere mogelijkheid om te vliegen tussen Stockholm en Kiruna AirPort. Van Kiruna kan je per bus of trein naar Abisko. Je kan natuurlijk ook altijd de trekking in omgekeerde richting doen.
Tussen Nikkaluokta en Kiruna namen we een bus die twee keer per dag rijdt. De huidige tabel vind je op de website.
Bewegwijzering op het Kungsleden pad
Wij gebruikten de Abisko Kebnekaise Nikkaluokta in 1:75,000 van Outdoorkartan ISBN/EAN: 9789113068138
De route is zeer goed bewegwijzerd en je kan eigenlijk moeilijk fout lopen. Volg gewoon de rode markeringen. Als je in Singi de Kungsleden verlaat zijn er geen markeringen meer. Gewoon het pad volgen en je komt automatisch in Nikkaluokta aan. Het winterpad is aangeduid met rode kruisen op een paal vanwege de sneeuw.
In Zweden mag je volgens het ‘allemansrecht‘ wildkamperen in de vrije natuur. Zoek maar een leuke plek langs een rivier of meer. Uitzondering op de regel is Abisko N.P. Daar is het uitdrukkelijk verboden.
Boeken & kaarten
Hutbezoek om bijv. proviand te kopen, blijft ook voor de wildkampeerder toegestaan. Je kan er natuurlijk ook overnachten of van de accommodatie gebruik maken tegen een kleine vergoeding. Voor elk wat wils dus. Wil je rustig wandelen kijk dan uit dat je je trip niet plant tijdens de Fjallräven Classic.
Weer
We konden genieten van de Pooldag. De middernachtzon of pooldag is het verschijnsel waarbij de zon ’s nachts niet onder de horizon komt. Een speciale ervaring! De middernachtzon is alleen te zien ten noorden van de noordpoolcirkel en ten zuiden van de zuidpoolcirkel, waar Antarctica ligt. Verder was het weer wisselvallig. Soms heel zoning (spijtig genoeg vooral ’s nachts 🙂 ), soms stormachtig en soms regenachtig of miezerig.
Wees er op bedacht dat onweer tot de mogelijkheden behoort.
ABISKO WEATHEROvernachten op de Kungsleden trail
In Zweden mag je overal in de natuur kamperen, ook op privéterrein. Dit is te danken aan de beroemde Allemansrätten, een wet die bestaat om iedereen toegang te geven tot de natuur. Zorg er wel voor dat je de natuur, planten en dieren in het wild respecteert.
Volgens Allemansrätten mag je zoals gezegd kamperen op eigen grond, maar mag je niet kamperen in de buurt van gebouwen en niet in tuinen of het perceel rondom gebouwen. Lees ook het verbod op kampvuren. Over het algemeen is het toegestaan, maar op sommige plaatsen is er mogelijk een verbod om de natuur of de natuur te beschermen. Tijdens sommige periodes in de zomermaanden is er soms een verbod op elke brand, als er een groot risico is op bosbranden.
Op de Kungsleden zijn ook regelmatig hutten van de Zweedse Toeristenorganisatie waar je kan verblijven. De meeste hebben ook een klein winkeltje.
Links
- Volg ons ook op Facebook, Twitter en Instagram
- Zweedse Toeristenorganisatie
- Artic Circle train
- Hotels boeken Zweden
- Meer tochten in Scandinavië
↧ Vragen of opmerkingen? Stel ze onder de foto’s ↧
Foto’s Kungsleden trail
Vragen en opmerkingen
Ontdek meer van caersbart.be
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Wat een prachtige tocht , meer van de natuur genieten als dit gaat moeilijk …het mooie filmpje en informatie doen ons zin krijgen om die prachtige rendieren ook eens van dichtbij te gaan zien ., in Noorwegen hebben we ze niet te zien gekregen , heel mooi !
hey Leen, bedankt voor de leuke feedback. Had ook wel meer rendieren verwacht moet ik zeggen, maar aan de andere kant was het steeds wonderlijk als er plots eentje opdook. Was een fantastische vakantie, de natuur op zijn mooist inderdaad.
Prachtig verslag en toch. Doet zin krijgen om meteen de rugzak te pakken.
Bedankt David… nieuwe plannen maken nu ( is ook al een deel van het plezier) 😉
Genoten van het verslag, de foto’s en het fimpje.
Cool! Was ook een van de mooiste hikes die ik gedaan heb. Eind augustus een poging wagen in Sarek National Park.
Bedankt voor dit! Helpt ons enorm in onze voorbereiding “we vertrekken in september”
Bedankt David, daar doen we het voor! Veel plezier op jullie trip.
Wij willen in 3 dagen de Kungsleden gaan lopen. Aangezien wij niet denken dat wij in de 3 dagen de hele tocht kunnen doen twijfelen we of we vanaf Abisko naar Alesjaure en weer terug zullen lopen of dat we van Nikkaluokta naar Singi en weer terug lopen.
Hebben jullie een idee welke van de twee opties het beste is?
Alvast bedankt!
Drie dagen lijkt me echt te weinig inderdaad. Wij deden het in 4 dagen als geoefende wandelaars. Vertrekken kan langs beide kanten, moeilijk te zeggen wat het mooiste is. Van uit Nikkaluokta zal je langer door het dal lopen en flink moeten klimmen. Van uit Abisko heb je de rivier en de bergen. Dat zou mijn favoriet zijn denk ik.
Zalig verslag! Zeer mooie foto’s en filmpje!
Deze trail ziet er echt zalig uit!
Wij zijn van plan om een 6 daagse te doen begin september, is dit mogelijk op deze trail?
Ook vroeg ik mij af welke tent jullie hebben gebruikt en of jullie er tevreden van zijn?
Bedankt voor deze blog!
Hey Benjamin, dit is zeker een prachtige tocht om begin september te doen. Wel niet later, dan begint de winter er al. Begin september is het er rustiger dan in de zomermaanden en de dagen nog lang genoeg.
Mijn tent is een hilleberg nallo GT, heel goede tent maar wel niet goedkoop. Hilleberg is wel topmerk
hey bart, mijn vrienden en ik gaan dit jaar ook wandellen tussen abisko en nikkaluokta. Wij vroegen ons af waar we meer informatie kunnen vinden over de overzetboten dat we eventueel moeten nemen.
Op dit stuk zijn geen overzetboten Jana, die liggen verder op de trail
Hey Bart,
bedankt voor de mooie beschrijving en praktische info.
Ik vroeg mij af wat de reden was om in Nikkaluokta te eindigen (waardoor je de trail een dagje vroeger verlaat) ipv Vakkotavare? Is dit omwille van het transport dat eenvoudiger is vanuit Nikkaluokta?
Bedankt!
Hallo Stijn, het had vooral te maken met de tijd die we hadden, treinen naar Abisko en van uit Nikkaluokta,… praktische dingen dus.