GR 131 Gran Canaria ↔ 88.70 km 3718 m  ↓ 3746 m GPX

“Ceci n’est pas un avion.” , de kleurrijke Airbus A320 van Brussels Airlines als eerbetoon aan René Magritte brengt ons in vier vlieguren van onze hoofdstad naar het Canarische eiland voor de kust van de Westelijke Sahara. Kruispunt op de zeevaartroutes tussen Amerika, Afrika en Europa, heeft de geschiedenis hier indrukwekkende sporen nagelaten. Eerder wandelde ik al op de GR 131 Tenerife, tijd om hier een verlengstuk aan te breien met mijn broer Stijn.

Song video: The trip – Still Corners

Puerto de las Nieves

Aan de gezellig drukke luchthaven nemen we de expres bus naar de hoofdstad Las Palmas de Gran Canaria in het noordoosten van het eiland. In de catacomben van de ondergrondse busterminal San Telmo is het even wachten op een aansluitende connectie. Die brengt ons naar het witte kustdorp Puerto de las Nieves. In tegenstelling tot de vorige bus stopt deze bus om de paar honderd meter.

Dag I Puerto de las Nieves

GR 131 Gran Canaria ↔ 4.72 km 478 m  ↓ 28 m GPX

Korte etappe om te beginnen

Tegen dat we eindelijk aankomen is het al kort bij vijf uur en kondigt de zakkende zon de nakende nacht aan. Snel slagen we tien liter water in en beginnen aan onze wandeltocht richting Maspalomas in het zuiden van het eiland. Het is meteen klimmen van op zeeniveau en veel tijd hebben we niet. Als we op de geplastificeerde kaart zien dat er een lang steil stuk aan komt en de zon verder zien zakken in de zee besluiten we onze tarp op te zetten op de winderige kam.

Mijn broer, een wandelende voorraadkast, haalt een plastic fles gevuld met pastis boven. We genieten bij een zak gevriesdroogde voeding van de zonsondergang die het landschap in fraaie pasteltinten onderdompelt. Als de zon weg is begint het al snel te regenen en kruipen we in onze slaapzak. De nacht is stormachtig en terwijl dikke regendruppels voor een mooi klankspel op het zeil van de trailstar zorgen beukt de stevige zeewind heel de nacht op de strak gespannen flanken van de tarp.

Dag II Puerto de las Nieves – Artenara

GR 131 Gran Canaria ↔ 19.17 km 1478m  ↓ 580 m GPX

GR 131 Gran Canaria

We zijn vroeg wakker, een flauw ochtendzonnetje piept door het grijze wolkendek terwijl we zelfgemaakte granola eten en alles opbreken. De wandeldag begint met een stevige klauterpartij en de kleurloze vissershuisjes van Puertos de las Nieves worden steeds kleiner onder ons. Het is zweten op de flanken van de steile ‘barrancos’. Als we in een klein bosje op de flank komen rusten we wat op een geurig ruikende eucalyptusboom en eten nog wat extra krachtvoer.

Trailstar

Uiteindelijk komen we op een brede grindweg die ons richting de pick-nick plaats van Tamadaba leidt. Dit zou een heel mooie campingplaats zijn, met stromend water, maar voor ons is de dag nog te jong.

Zo lopen we door met kleine paddenstoelen begroeide inheemse Canarische dennenbossen op de bergtop. Regelmatig hebben we zicht op de duizelingwekkende steile rotsen van de bijna ontoegankelijke kust en de rijke biodiversiteit van de ravijnen. Als we het dorpje Artenera naderen wordt het landschap ruwer.

Een diepe vallei met grillige rotsformaties tekent zich af in de diepte. In het kleine dorpje drinken we een paar gekoelde ‘cervezas’ en we kopen er pikante worst, brood, harde kaas en water. Enkele kilometers buiten het provincieplaatsje vinden we een mooie groene grasvlakte tussen de lommerrijke bossen om te bivakkeren. Bij een knetterend kampvuur genieten we van de avond met een glas pastis en de ingekochte lekkernijen.

Dag III Artenera – San Bartolomé de Tirajana

GR 131 Gran Canaria ↔ 21.87 km 910 m  ↓ 1333 m GPX

Cruz de Tejeda

Na ons ochtendroutine stijgen we verder richting Cruz del Tejeda. Langs de flanken van de prachtige canyon die baadt in de volle zon hebben we een buitengewoon mooi zicht op het landschap. De omgeving is sinds 2005 erkent door de UNESCO als ‘World Biosphere Reserve’.

Je hebt hier een mooi zicht op o.a. rotsformaties als de Roque Nublo en Roque Bentayga. We passeren langs zeven grotten boven de Tejeda ravijn. Sommige waren woningen in ver vervlogen tijden en een spelonk deed dienst als ceremonieruimte met tekeningen en symbolen van fertiliteit op de rotswanden.

Terwijl we genieten van het panorama komen we na een korte afdaling aan in Cruz de Tejeda. Hier stoppen toeristen met volgepakte bussen, taxi’s en huurauto’s om de weidse ravijn te aanschouwen. Zij zien echter niets want een dikke mist is snel uit het dal komen aanrollen en slokt het landschap volledig op in de dichte nevel.

Dolle beesten op de trail

Cruz de Tejeda

We eten er een broodje met warme tortilla en drinken een fris pintje alvorens verder te klimmen. Door een bos met duidelijke sporen van een brand gaat het verder. We komen aan een smal karrenspoor waar twee blaffende honden aan een ketting hun tanden ontbloten en een hels kabaal maken. Hier staan we voor een dilemma. De dieren passeren doen we liever niet maar via de autoweg enkele kilometers slenteren hebben we ook geen zin in.

We wagen het er toch op, we prangen ons zoveel mogelijk tegen de muur terwijl de wild blaffende bastaards een aanval inzetten op onze van het zweet blinkende kuiten. Hun ketting is net niet lang genoeg en de dolle beesten gaan tekeer terwijl wij ons op 50 cm afstand tussen muur en dier murwen met de daver op ons lijf. Eenmaal voorbij maken we ons al vloekend en met een bonzend hart snel uit de voeten.

Het pad op de flanken is hier wat in verval en we vermoeden dat de eigenaar van de keffende viervoeters ze daar wel eens expres kan gezet hebben om wandelaars af te schrikken. Veel volk lijkt hier in ieder geval niet gepasseerd de laatste tijd. We blijven klimmen en zijn bijna op het hoogste punt van onze trip.

Na alweer een mooi stuk met afwisselend natuurschoon dalen we af richting San Bartelomé over een prachtig aangelegd stenen pad. Zigzaggend gaat het naar beneden, een beproeving voor de knieën dit keer, de kuiten krijgen even wat rust. Vlak voor het stadje vinden we een mooie kampplaats waar we onder het schijnsel van de halve maan en het knetteren van een klein kampvuur genieten we in het halfduister van de avond.

Dag IV San Bartolomé de Tirajana – Barranco de los Vincentes

GR 131 Gran Canaria ↔ 29.41 km 779 m  ↓ 1456 m GPX

San Bartolomé de Tirajana

We zijn snel terug op de GR 131 en lopen even om langs het mooie dorpje San Bartelomé (kan het met zo een naam anders dan mooi zijn 😉 ) om drinkwater te kopen. Daarna is het meteen weer flink omhooggaan alvorens via de flanken van een volgende vallei af te dalen naar Ayagaures.

Via een groene oase gevuld met rijzige palmbomen en geurende bloemen komen we aan. We lopen wat verder door en genieten van een heerlijke maaltijd met salades, verse vis, gegrild vlees en zoute aardappelen met typisch Canarische salsa. Een paar biertjes erbij en we zakken loom door de zon en gevulde maag heerlijk onderuit op onze stoel. Maar we moeten verder…

Even de weg kwijt

We overleggen eventjes hoeveel water we moeten bijkopen en besluiten dat drie liter mineraalwater en een fles Rioja ons wel verder helpen tot de volgende dag. We lopen het stukje terug om op de GR 131 trail te geraken, steken de bakstenen stuwdam over en klimmen via een brede zandweg verder naar de volgende vallei.

De kronkelende weg gaat nu langs impressionante rotsformaties en oases met geurende mandarijnen, limoenen, mango’s en palmbomen verder en slingert zich door het landschap. Lange rechte stukken stoffige zandweg worden afgewisseld met scherpe haarspeldbochten die telkens weer een ander uitzicht prijsgeven. Ergens maken we een fout en draaien een in ongebruik geraakte wegenis in, althans dat merken we na een paar kilometer.

Osprey Kestrel

Al bushcraftend zoeken we ons een weg naar de vallei tussen stekelige cactussen en reuze agaves. We passeren een surreëel aandoend boerderijtje vol rommel en kakelende kippen en blaffende honden in te kleine kooien. Als we wat verder wandelen vinden we een vlak stuk grond om de tarp op te zetten. Na bijna 30 km zijn de beentjes moe en na een maaltijd en een beker rode wijn vallen we snel in slaap.

Dag V Barranco de los Vincentes – Maspalomas

GR 131 Gran Canaria ↔ 13.53 km 73 m  ↓ 349 m GPX

vuurtoren Maspalomas

Al vroeg zijn we weer op pad en stilletjes laten we de in mist gehulde bergen achter ons. Na een kilometer of acht marcheren we het toeristische kuststadje Maspalomas binnen. Een lang recht stuk naast een droogstaande rivierbedding brengt ons door de beschermde duinen met Saharazand naar de statige vuurtoren van Maspalomas. Missie volbracht!

Het stadje moet ooit een vissersdorpje geweest zijn maar is nu een aaneenschakeling van megalomane hotelketens, winkels met luxeproducten, bars en restaurantjes. Een vrolijke mix van struinende gepensioneerden, ouders met nog niet schoolgaande kinderen en een levendige homoscene maken het leuk om langs de dijk te genieten met een gekoeld biertje en het voorbij schuifelende volk te aanschouwen.

Langer dan één dag hoeft dat echter niet te duren, niet ons idee van vakantie. Na een heerlijke pizza gemaakt door een Napolitaanse familie, gek van Dries Mertens, trekken we naar het geriefelijke huisje dat we gehuurd hebben van ene Raul. Frisse douche, zacht bed  tegen een schappelijke prijs. De volgende ochtend met een taxi richting de luchthaven. Alweer een prachtige hiking trip tot een goed einde gebracht.

GR 131 Gran Canaria Map

GPX

Praktische Info

Gran Canaria is een bijna rond eiland met het hoogste punt in het midden van het eiland. De conische vorm van het eiland wordt doorsneden door diepe ravijnen die zich rondom in de richting van de zee uitstrekken en diepe kraters, de ‘calderas’. Maar er zijn ook verschillen: het noordoosten loopt veel minder sterk af dan het steile zuidwesten.

Help om de natuur van het eiland in stand te houden.
– Gooi niets weg in de natuur, ook al is het organisch. Leave no trace!
– Respecteer de aangegeven paden en houd zo de natuur in stand. Respecteer het natuurlijke en historische erfgoed op het platteland.
– Houd rekening met de plaatselijke bevolking: zij zijn aan het werk. Breng geen schade toe aan hun eigendommen.

Transport

Er is één luchthaven op Gran Canaria in het Oosten van het eiland. Van hier uit kan je de bus nemen naar het noorden of het zuiden. Om in Puerto de las Nieves te geraken moet je overstappen in het ‘San Telmo’ busstation in Las Palmas de Gran Canaria. Er rijden ook veel taxi’s op het Canarische eiland.

Van uit Tenerife kan je de ferry nemen naar Puerto de las Nieves  en meteen vertrekken op de GR 131.

Bewegwijzering

wandelboom

Het eiland wordt doorsneden door een dicht netwerk van wandelwegen die uiteenlopen van gemakkelijk te belopen bospaden en traditionele eeuwenoude wandelwegen tot smalle paden die meer geschikt zijn voor ervaren wandelaars. Gek genoeg is Gran Canaria het enige eiland van de Canarische eilanden waar de GR 131 niet is bewegwijzerd. GPX tracks van elke individuele etappe zijn te vinden bij de dagverslagen hierboven.

Wandelkaarten zijn er nauwelijks, wij deden het met een Duitse wandel & mountainbike kaart op 1:50 000.

Bevoorrading op de GR 131 Gran Canaria

Puerto de las Nieves waterfood hotel shop

Tamadaba water* Er was stromend kraanwater toen wij er passeerden.

Artenara waterfood hotel shop

San Bartolomé de Tirajana waterfood hotel shop

Ayagaures waterfood hotel

Maspalomas waterfood hotel shop

Overnachten

Het is perfect mogelijk deze route te doen met overnachtingen in kleine B&B’s of hotelletjes. Zoek naar verblijven

Weer

Het klimaat op de Canarische eilanden is het hele jaar door zacht en afhankelijk van de ligging of de hoogte komen er verschillende microklimaten voor. Deze verdelen het eiland in drie verschillende klimaatgebieden: in het noordoosten is het vochtig, in het zuidoosten juist droog en boven de 1500 meter hoogte, het gebied dat las Cumbres (de toppen) wordt genoemd, heerst een bergklimaat.

GRAN CANARIA WEER VOOR DEZE WEEK

Deze diversiteit zorgt ook voor het wisselende landschap van Gran Canaria en de bijnaam van het eiland ‘continent in miniatuur’. Het is belangrijk om deze verschillen in klimaat en landschap van Gran Canaria te onderkennen om een goede keuze te kunnen maken voor de route, het schoeisel en de kleding voor een wandeltocht.

Boeken & Kaarten

Ik had zelf de wandelgids van Gran Canaria bij, onlangs bracht Cicerone ook een gids uit met de GR 131 beschrijving op alle eilanden.

Beoordeling GR 131 Gran Canaria

Waardering: 3 uit 5.

Zeer mooie wandeling met afwisselende landschappen. Je komt er bijna niemand tegen op de trail zelf. Regelmatig passeer je een dorpje of nederzetting, Dit is ook nodig om water te bevoorraden. Verwacht geen stroompjes of beekjes onderweg om je watervoorziening op pijl te houden. De laatste kilometers door Maspalomas zijn misschien wat eentonig, maar tegen dan denk je enkel nog aan alle deugden van het dagelijks leven die je te wachten staan. Een mooi stuk van de GR 131 die zich toch onderscheid van de GR 131 op Tenerife.

Links

Vragen of opmerkingen? Stel ze onder de foto’s

Foto’s GR 131 Gran Canaria

Vragen en opmerkingen

Geschreven door

caersbart

Hey, welkom op caersbart.be, dit is een persoonlijke webblog om mijn ervaringen te delen en mensen te inspireren. Heb je vragen... shoot! Je kan je me contacteren via info_at_caersbart.be, of via messenger op ons Facebook page fb.com/caersbart.be