Kinderdijk molens

Fietsen naar Amsterdam –Fernweh‘, een prachtig Duits woord, heimwee naar plekken waar je nog nooit geweest bent. De kriebelende nervositeit die we voelen na een tijdje thuis zitten had ons weer te pakken.

Na onze fietsreis naar Berlijn is het dan ook hoog tijd om nog eens de tweewieler van stal te halen op zoek naar avontuur. Van het lang Hemelvaart weekend maken we gebruik om tot het district Bos en Lommer in de stad van de Mokumers te fietsen.

Fietsen naar Amsterdam: van Boho naar Bolo

Fietsen naar Amsterdam data: ↔ 283,89 km ↑ 910 m  ↓ 1045 m

Dag I Antwerpen – Breda

↔ 76.79 km ↑ 152 m  ↓ 170 m

Fietsen naar Amsterdam

De avond voor ons vertrek pikken we, door de gietende regen, aan het station van Antwerpen de tweewielers op bij de sympathieke jongens van Cyclant. We huren er twee goed onderhouden Santos fietsen die ons ook verleden jaar al prima dienst deden.

De volgende ochtend vertrekken we tegen de klok van tien met twee zwaaiende tieners voor de deur aan de iconische peperbus van Borgerhout, of BoHo zoals ze de levendige wijk hier noemen.

Langs het neofuturistische havenhuis en de F14 fietsostrade gaat het gemoedelijk naar de Kalmthoutse heide, Katriens ‘happy place’. Als we ons even van de vooropgestelde fietsroute wagen moeten we door het mulle zand klieven. Slippende achterwielen zorgen voor hilariteit maar uiteindelijk wint het rulle zand het duel en we moeten alsnog voet aan grond zetten.

Aan het in de zon fonkelende Stappersven ontkurken we een flesje sprankelende cava en eten picknick met gerookte zalm en avocado, gewoon omdat het kan. Het goede en zoete leven, leve de vakantie!

Door de baronie van Breda

Met een grote bocht, waarbij we een paar keer de Belgisch-Nederlandse grens kruisen, rijden we rond Essen. Door de Brabantse bossen en velden peddelen we gezapig verder richting de gezellige Nassaustad Breda. Blij als we aankomen want de energierepen zijn op en de innerlijke motor moet gevoed worden.

Onze fietsen mogen we gewoon in de lobby van hotel Sutor zetten, top! We eten lekker in de nabijgelegen foodhall en kruipen in bed in de ietwat donkere kamer. Het is nog vroeg maar we zijn moe na deze eerste fietsdag. Als de finalewedstrijd Roma – Feyenoord op gaat gaan er al een paar ogen dicht (ja deuh, voetbal), na een saaie eerste helft liggen we beiden te ronken.

Dag II Breda – Rotterdam

↔ 82.20 km ↑ 256 m  ↓ 292 m

We lijken langer in bed te liggen dan John Lennon en Yoko Ono ooit voordeden. Den Barry is dus om zes uur, correctie 5u45, ’s ochtends paraat, daar gaat de Bed Peace. Na een uitgebreid ontbijt vertrekken we terug in de, ‘what’s in a name‘, ’Catharinastraat’.

Eens de Oranjestad uit gefietst zijn we op de Waterland route. Door groene velden vol irrigatiekanaaltjes en kwetterende watervogels gaat het naar de winderige dijk naast de brede Amer. De waterkering is druk bevolkt met honderden schapen en lammeren die ons al blatend aankijken met hun argeloze blik. Schattig toch, die lammetjes.

Aan het veerpont van Crezée komen we als tweede aan. Er kunnen maar 12 personen per keer op het kleine veer en al snel staat er een lange rij achter ons, goede timing! De sluiting van het café daarentegen is helaas iets minder helpend als je blaas op ontploffen staat. Inhouden dus, damn.

Kom’de gullie hie dik’es’, we slaan een praatje met een koppel rasechte Turnhoutenaars en besluiten na het uitwisselen van nieuwtjes over gemeenschappelijke kennissen met het cliché dat de wereld toch klein is.

Biesbosh

Na 15 minuutjes op het pont komen we aan in natuurgebied de Biesbosh, het grootste zoetwatergetijdengebied van Europa. Het Nationaal Park dankt zijn naam aan de metershoge biezen die er in lang vervlogen tijden werden gesneden als mattenbies voor de vervaardiging van stoelzittingen.

Het is er heerlijk fietsen en natuur-prachtig, genieten dus. De truien gaan afwisselend aan en uit, de koude wind wisselt af met een stralend warme zon. Na nog een korte rivieroversteek is het tijd voor chocoladetaart, mét slagroom en koffie. Hartstikke gezellig!

Werelderfgoed

We rijden langs de Kinderdijkse molens die mogen pronken met het UNESCO werelderfgoed certificaat. De negentien molens uit de 18de eeuw zijn gebouwd om het water uit de laaggelegen polder omhoog te pompen.

fietsen Kinderdijk

Het is er over de koppen lopen. Zoals op alle toeristische plekken erger ik me harder in de drommen mensen dan dat ik kan genieten van het landschap. Luid kwetterende Spanjaarden gebruiken het aparte fietspad als voetpad, drommen Aziaten verdringen zich voor het beste fotoplaatsje, kinderen lijken wel loslopend wild. (‘Let it go, let it gooooooo….!’… mijn innerlijke Elza geeft een duidelijke boodschap.)

Een grietje op een te kleine fiets rijdt tergend traag voor onze wielen. Haar te laag hangende broek en bontgekleurde string vertonen een landschap waar zelfs een paar tientallen achttiende-eeuwse molens naast verbleken. We bijten op onze tanden om niet in lachen uit te barsten. Hoe mooi de dijk vol wiekende gemalen ook is, we maken dat we hier weg zijn.

Op naar Rotterdam

kabouter buttplug

Een ronkende watertaxi brengt ons naar Ridderkerk vanwaar we de slotkilometers naar de havenstad aanvangen. We krijgen een prachtige blik op de moderne metropool met z’n architectonische pareltjes.

Na een passage langs de meest gecontesteerde kabouter van Holland nemen we onze intrek in het Hotel Not Hotel. Het is een allegaartje vol gekke ruimtes en kamers. Is het een hotel? Of een zwembad, of een bibliotheek, of… ?

Onze ‘derrière’ voelt intussen aan alsof er drie kabouters zijn langs geweest dus rust is welkom. Na een verkwikkende douche aperitieven we in de stad en eten bij een luidruchtig maar overheerlijk Chinees restaurant. De kamer is klein maar het bed zacht dus dat ‘slapen als een marmot’ komt helemaal in orde.

Rotterdam

Dag III Rotterdam – Noordwijk aan Zee

↔ 59.89 km ↑ 276 m  ↓ 287 m

We zijn weer vroeg op pad. In een vegan koffiehuis eten we een heerlijk gezonde bowl granen met fruit en een deftige kwak pindakaas. Een paar cafeïnerijke koffies zorgen ervoor dat we goed aangesterkt weer verder kunnen.

De route is aangenaam. In het mooie Delft nemen we nog een pauze tussen de Nieuwe- en Oude kerk met zijn scheefgezakte toren. Omdat Willem van Oranje niet in zijn thuisstad Breda kon worden begraven vanwege de Spaanse bezetting werd hij in de Nieuwe Kerk begraven. Een start van een lange traditie om leden van het Koninklijk huis hier in de grafkelder bij te zetten.

Langs het mooie stadhuis van de porseleinstad bollen we verder naar de politieke centrum van onze noorderburen, Den Haag.

Naar de kust

Noordwijk aan zee

Het is er druk en we fietsen snel door naar Scheveningen. Aan de beroemde pier van de badstad is het ook een levendige bedoening. Plat Duits is er de voertaal en kermis op de dijk lijkt de dagvulling. Ook hier maken we ons snel uit de voeten.

Een op en neergaand vijftien kilometers lang fietspad brengt ons tot in Katwijk aan zee waar we ons in één van de beachbars zetten.

Oude scouts kameraad Stijn is ons tegemoet gefietst en samen drinken we enkele Duvels of rosé alvorens verder te fietsen naar zijn huis in het mondaine Noordwijk aan zee. Een copieuze maaltijd en een blij weerzien met zijn vrouw Lela en drie beren van zoons later fietsen we onze laatste zes kilometers.

Fietsen naar Amsterdam

We komen aan bij de serviceflat van Mevrouw Scharn waar we via de organisatie ‘Vrienden op de fiets‘ logeren. Spraakwaterval Rosa verteld honderduit over het harde werk op de bloemenvelden, vrijwilligerswerk dat eigenlijk gratis muziek luisteren is, bevriende ruimtevaarders en haar bandplakdiploma. Na een overvloed aan levensverhalen wensen we haar goedenacht en slapen snel, de zilte zeelucht heeft zijn werk gedaan.

Dag IV Noordwijk aan Zee – Amsterdam

↔ 65.01 km ↑ 226 m  ↓ 296 m

Als we wakker worden staat er een fantastisch ontbijt voor ons klaar. Rosa zoekt Belgische muziek voor ons op haar ‘mobieltje’ en zingt in haar bebloemde kamerjas passioneel mee met Stromae, Brel, Bløf,… en staat nog enkele verzoeknummertjes toe. We nemen afscheid en terwijl de bejaarde dame ons uitwuift trekken we weer verder.

In de Amsterdamse Waterleidingduinen zien we tientallen herten, het is er koud en de wind snijdt. Aangekomen in Zandvoort warmen we op in een zeerovers taverne op de zeedijk. Buiten wagen moedige mannen met ontblote bast zich aan een obstakelrun.

Na de chocomelk met gigantische toef slagroom gaan we verder. Door de duinen trappen we naar het pittoreske Haarlem waar we in een parkje eten alvorens het laatste stuk aan te vatten. Langs tal van waterpartijen en door frisgroene parken gaat het tot zo goed als het centrum van Amsterdam.

Druk, drukker, drukts, nog drukersterder

Dam Amsterdam

De hoofdstad is dan ook even een binnenkomer. Het is er ongelofelijk druk vanwege het verlengde weekend. Toeristen lopen met drommen over de fietspaden en een dame van middelbare leeftijd die zonder te kijken oversteekt bedankt ons met een luidkeels ‘Stomme kut‘… Allow’kes… snel een foto op De Dam en maken dat we het centrum uit zijn.

We maken nog een stressvol ritje tot stadswijk Bos en Lommer, of Bolo, waar we neerploffen voor een frisse Duvel en Sangria voor we naar onze host Yvonne gaan.

Yvonne blijk prettig gek te zijn. Ze verteld honderd uit over haar vele bezigheden zoals mediteren, vegetarisch koken, muziek maken, ruziën met de buren, hoe God in ieder van ons zit, wat er in de Surinaamse pap zit… Ze leest ook nog haar engelenkaarten voor ons. Ik, die altijd dacht dat Katrien de Godin van ons twee was, ontdek dat ik een goddelijke genezende gave heb waar ik nog niks van wist. Praise to Lord Barry.

En zo zit onze vierdaagse er op. Een prachtige trip door Holland met heel wat hoogtepunten. En wat Jan en alleman mag weten, samen met het fijnste gezelschap dat een man zich kan wensen!

Fietsen naar Amsterdam kaart

GPX file

* Let op: Dit is de exacte GPX zoals wij de route fietsten. Volg je exact de route rij je dus ook wel eens verkeerd waar wij verkeerd reden of beland je misschien op hetzelfde toilet 😉

Fietsen naar Amsterdam praktisch

Vervoer

Vanzelfsprekend was de fiets ons vervoermiddel in de heenreis. Om terug te komen namen we de internationale trein van Amsterdam naar Antwerpen.

Binnen Nederland kan je fiets, mist een extra fietskaartje van 7,50 €, mee op de trein (op voorwaarde dat er plaats is). Je mag er je fiets wel alleen meenemen op maandag tot en met vrijdag van 9.00 – 16.00 en van 18.30 – 06.30, en in het weekend de hele dag. Op feestdagen en in de maanden juli en augustus mag je fiets ook de hele dag mee.

Station Rotterdam
Tussenstop in het Station van Rotterdam

Voor internationale treinen zijn er andere regels. In de spits en in de zomermaanden juli en augustus is fietsvervoer op de Intercity Brussel voorbehouden aan reizigers met een internationaal fietsticket en verplichte internationale fietsreservering.

Voor het boeken van je treinreis met fiets kan je terecht bij het NS International Service Center of de NS International-balie bij de Tickets & Servicewinkel op de grotere stations. Het is niet mogelijk om online te boeken of reserveren. Met vragen kan je terecht bij het NS International Service Center op +31 30-2300023.

Veerdiensten

In de omgeving van de Biesbosch en Kinderdijk moesten we drie keer een overzet doen met een veerdienst. Je kan overal elektronisch betalen en aan de jachthaven van Crezée is het zelfs de enige mogelijkheid. Prijzen varieerden van 2 € tot 3,5 € p.p.

Bij de kleinere voetgangers- en fietspond is het ‘first come first served‘ principe in voegen, het kan dus zijn dat je een half uurtje moet wachten (of langer als er heel veel mensen zijn). In Crezée is er pauze tussen 13.15 en 14.00 uur en de laatste vaart is om 17.20 uur.

pont Biesbosch
Veerdienst over de Nieuwe Merwede

Overnachten tijdens het fietsen naar Amsterdam

Met centrumsteden als Breda, Rotterdam, Den Haag, Noordwijk aan zee, Haarlem, Amsterdam,… onderweg zijn er overnachtingsmogelijkheden in overvloed. Ook daartussen zijn prachtige plaatsen te ontdekken zoals de Kalmthoutse heide, Biesbosch, Noordzee, Keukenhof,… Hotels, B&B’s, campings,… er is voor elk wat wils.

Vrienden op de fiets

Voor wildkamperen leent de drukke randstad zich niet echt, doe je het toch doe het dan zonder sporen achter te laten.

Welcome to my Garden en Vrienden op de fiets zijn een waardig alternatief als je een plaatsje zoekt of niet van campings houdt.

vrienden op de fiets

Vrienden op de fiets is een Nederlandse organisatie die fietsers en gastgezinnen verbind. Je betaald 8 € (10 € voor Belgen) inschrijvingsgeld. Daarna krijg je dan een persoonlijke lidmaatschapscode waarmee je hosts kan contacteren.

Op de website van Vrienden op de fiets of in het handige gidsje dat je krijgt toegestuurd vind je de hosts. Er zit bovendien nog een handige fietskaart van Nederland bij met alle LF-routes en fietsknooppunten. Een prachtige manier om Nederland en z’n bewoners te leren kennen. Let op, dit is geen goedkoop alternatief voor een hotelkamer, er wordt dus wel verwacht dat je wat sociaal en behulpzaam bent.

Bevoorrading

Je bevoorraden onderweg is geen probleem. Je rijdt door de Randstad, het meest drukbevolkte deel van Nederland. Aan supermarkten, winkel- en horecagelegenheden is er geen gebrek. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je lange stukken fietst zonder iets tegen te komen, de fietsroute zoekt natuurlijk de rust en natuur zoveel mogelijk op. Bevoorraad je in de dorpen en steden en je zal onderweg nooit zonder stroopwafels, haring of pindakaas vallen.

Bewegwijzering

Wij volgenden niet één vaste route maar maakten wel grotendeels gebruik van bestaande lange afstandsroutes. F14 Antwerpen – Roosendaal, LF 13 Schelde-Rheinroute, LF 9 NAP Route, LF-Water Linieroute, LF-Maasroute, LF-Kustroute waren de grote fietsroutes waar we over reden, onderweg maakten we zelf de verbinding tussen de verschillende Landelijke Fietsroutes.

Op de LF-routes volgden we de lokale bewegwijzering, voor de verbindingsstukken rekenden we op onze GPX track op de telefoon.

Wie fietst in de maand april tot half mei moet zeker het Keukenhof en omgeving in de fietsroute steken. Je fietst er in die periode van het jaar door de bekende bloemenvelden. Wij waren net iets te laat om de bloemenpracht te aanschouwen en kozen voor een route verder langs de kust.

Fietsen naar Amsterdam: onze etappes

• Antwerpen – Breda 77 km
  • Breda – Rotterdam 82 km
  • Rotterdam – Noordwijk aan zee 60 km
  • Noordwijk aan zee – Amsterdam 65 km

Fiets huren

Cyclant

Na onze goede ervaringen met Cyclant, aan het station van Antwerpen, was het voor ons vanzelfsprekend om daar terug fietsen te huren. Dat het op een paar kilometer van Borgerhout, onze vertrekplaats, ligt is leuk meegenomen.

We huurden er twee Santos fietsen, zeg maar één van de vooraanstaande merken binnen het segment van trekkingsfietsen. Een stevig slot, voortas en diefstalverzekering was inbegrepen in de prijs. We huurden er ook nog voor- en achtertassen bij.

In totaal betaalden we voor de twee fietsen 240 € voor 5 dagen, inclusief tassen. Er wordt vanzelfsprekend ook een waarborg gevraagd. Deze hoef je niet te betalen maar wordt geblokkeerd op je credit kaart, breng je de fietsen in goede staat terug dan wordt ook de blokkade van 500 € per fiets vanzelfsprekend opgeheven. Dit gaat allemaal heel soepel.

Leestip

Fietsen naar Amsterdam: conclusie

Tussen de Meir en Kalverstraat liggen een paar honderd kilometer prachtige fietspaden. Deze route is dan ook een mooie mix tussen interessante steden (Breda, Rotterdam, Delft, Den Haag, Haarlem, Amsterdam) en mooie natuurgebieden zoals de Kalmthoutse heide, Biesbosch, Noordzee, Amsterdamse Waterleidingduinen,…

Doe hier nog enkele bezienswaardigheden bovenop zoals de molens van Kinderdijk, Het Prinsenhof, Nieuwe- en Oude kerk van Delft, het Kurhaus, Scheveningse pier, het Anne Frank huis en vele andere bezienswaardigheden in de Nederlandse hoofdstad.

Hoewel je door de randstad, het dichtstbevolkte gebied van Nederland fietst, gaat de route toch over mooie nationale fietsroutes met veel natuur. Voor ons een aanrader!

Links

Foto’s fietsen naar Amsterdam

Vragen en opmerkingen over fietsen naar Amsterdam ↴

Een vraag of opmerking over de reis of dit artikel? Onderaan deze pagina kan je je vraag stellen of je opmerking maken.

Geschreven door

caersbart

Hey, welkom op caersbart.be, dit is een persoonlijke webblog om mijn ervaringen te delen en mensen te inspireren. Heb je vragen... shoot! Je kan je me contacteren via info_at_caersbart.be, of via messenger op ons Facebook page fb.com/caersbart.be