Lee trail

Lee Trail – De lente is in het land en het mooie weer schreeuwt gewoon om een meerdaagse tocht. Dus trek ik er met mijn broer en zus drie dagen tussenuit richting Luxemburg.

We wandelen er een deel van de grens overschrijdende Escapardenne trail. De trail van ongeveer 160 kilometer lang die bestaat uit de Lee trail en de Eisleck trail. Beide trails sluiten trouwens naadloos op elkaar aan dus een langere tocht is perfect mogelijk.

Beide trails kregen het certificaat van Leading Quality Trail‘. Het is een Europees kwaliteitslabel gekoppeld aan een bijzonder streng eisenpakket. De wandelroutes moeten de natuur (op)waarderen en streekeigen zijn. Daarom moeten de wandelingen ook comfortabel verlopen en goed bewegwijzerd zijn.

Zo is deze geweldige trekking rijk aan indrukwekkende woudtaferelen. Maar ook verrassende rotsformaties, bruisende bronnen en ratelende riviertjes. De certificering wordt hier dan ook in grote mate bepaald door het aanwezige landschap.

Driedaagse op de Lee Trail

De wekker ging al vroeg in de ochtend af. Met enthousiasme en wat koffie ben ik al snel wakker. We spreken af bij mijn zus Lotte en rijden richting Clerveaux in Luxemburg. In het nog slaperige stadje nemen we de trein richting Ettelbruck. Een korte rit van 31 minuten…

Dag I Ettelbrück – Bourscheid 22 km

Start aan het station van Ettelbruck

Starten doen we aan het station van Ettelbruck, het vertrekpunt van de Lee trail. De Escapardenne bestaat dus zoals eerder gezegd uit een Belgisch en Luxemburgs deel. De Eisleck- en de Lee trail.
De website gaf aan dat de Lee trail drie wandeldagen in beslag zou nemen. Natuurlijk wil ik mijn kleine zusje en broertje niet te hard sparen. Dus doen we er nog een stukje van de Éisleck Trail tot in Wirwelwiltz bij. Best een pittige tocht met een positief hoogteverschil van 2000 meter voor het stuk op de Lee trail alleen al.

Patton Monument

Na een straffe koffie wandelen we van het gezellige stationsplein via het statige oorlogsmonument voor Generaal Patton richting de officiële start. Hij dreef tijdens het Ardennenoffensief de Duitsers terug uit Ettelbruck. Iets verder begint dan de Lee trail, genoemd naar de grillige rotsformaties die de tocht kenmerken, écht. Meteen stijgen we en wandelen we door de groene bossen naar Erperlange.

Door de vallei van Mëchelbaach

Voorbij een enorm Sint Fransiscuskruis en door de vruchtbare vallei van Mëchelbaach stappen we op het gemak. Intussen genieten we van de ons omringende natuurpracht. Mooie bossen, bloeiende bermbloemen, klapwiekende reigers en een paar schichtige herten maken het alvast een mooie start. Dan is het een eerste keer serieus stijgen. We klimmen naar een plateau en maken een klein maar pittig ommetje naar de ‘Predigtstuhl’. Daar hebben we een prachtig uitzicht hebben op de meanderende Sauer diep onder ons.

Langs het kasteel van Boursheid

Escapardenne Lee Trail

We vragen in ‘Jean-Marie-Pfaff-Duits‘ aan een vriendelijke boerin in Closdelt om vers drinkwater. Nadien dalen we af naar het gehucht van Micheleau. Na een langgerekte klim van 251 hoogtemeters hebben we een prachtig uitzicht. De Gringlee kijkt uit over het weidse landschap van Boursheid en zijn imposante kasteel. Een steile afdaling van 220 hoogtemeters brengt ons bij een rustige camping.  Hier genieten we van een halve liter gekoeld gerstenat.

De Lee Trail in cijfers :

• Tweeduizend meter hoogteverschil
  • Zestig procent van het traject onverharde paden
  • Meer dan 20 procent van het traject verharde wegen
  • Zestien natuurgebieden op of langs de route
  • Tweeëndertig prachtige uitzichten
  • Eén stad en tien dorpjes

Napoleonsknäppchen

Langs de kabbelende Sauer en spoorlijn gaat de etappe verder. Niet veel later staat er alweer een stevige klim op het menu. Uiteindelijk komen we moe aan op het verlaten plateau van Bourscheid. We zetten de tent op naast het panoramische uitzichtpunt “Napoleonsknäppchen”.

Met 505 meter is dit het hoogste punt op het Lee Trail.  Een prachtige zonsondergang naast een eenzame lindeboom is ons deel. De solitaire boom werd in 1811 ter gelegenheid van de geboorte van Napoleons zoon aangeplant. ‘Den Duits‘ kapte de boom in ’41 waarna de inwoners van de omgeving er een nieuwe linde plantte.

Dag II Bourscheid – Kautenbach 31 km

Escapardenne Lee Trail
Napoleonsknäppchen

De zonsopgang ’s morgens is zo mogelijk nog mooier dan de zonsondergang van de vorige avond. Rustig staan we op. Na wat dampende koffie, thee en stevig ontbijt zetten we onze trip verder.

We dalen af en komen langs de rotsachtige uitlopers van Rouschteschleen. In de volksmond ook wel “de vinger van God” genoemd. Uiteindelijk komen we aan in het mooie Dirbach. Hier houden we een koffiepauze aan het idyllisch gelegen hotel.

Over de prachtige Molberlee

Molberlee

Na weer wat stijgen en dalen komen we in het kleine dorpje Goebelsmühle.  Net buiten het dorp gaat het alweer stevig omhoog. Zo gaat het de hele dag door. We passeren nog over de prachtige Molberlee. Het is rotsachtige bergkam die de vallei van de Schilder met het gehucht Roscheid verbindt. We branden nog een kaarsje in een Mariagrot waarna we de tijd nemen voor wat kleffe pasta met tomatensaus.

Nadien rusten we nog wat in een malse grasweide voor we  weer verder struinen. Na nog nog enkele stevige beklimmingen komen we via o.a. de Sint Michiels kapel in Uewerschlënner na 31 kilometers aan het witte kerkje van Kautenbach. Snel zetten we ons op een zonnig terras en komen er pas terug af na wat heerlijke verfrissingen. Op de camping genieten we nog na aan een gezellig kampvuur.

Dag III Kautenbach – Wilwerwiltz 12 km

Lee Trail

We springen alweer vroeg uit onze warme slaapzak. Na een roerei met wat Provençaalse groenten trekken we verder. Over de mooie camping van Kautenbach komen we aan een soort houten toegangspoortje van de Eisleck trail.

Verlenging op de Eisleck trail

We krijgen na enkele kilometers door de donkere bossen een stevige klim te verwerken.  Iets later dalen we verder af richting het slaperige Wilwerwiltz. Onderweg rusten we nog uit op een mooie ligbank. Nog een laatste stukje naar het station van het pittoreske dorpje.

We kijken even op de klok en besluiten dat de tocht er op zit zodat we nog op een deftig uur thuis zijn. Zo kan de tent, nat door de regen ’s nachts, nog  luchten en drogen in het prachtige lenteweer. Nog een lekker etentje met de kids in Ter Venne maakte het top weekend compleet.

Een prachtige tocht die niet te onderschatten is, een echte kuitenbijter! (Later zou ik vanaf hier verder gaan op de Eisleck trail met mijn twee dochters).

Lee Trail kaart

GPX Lee Trail

Lee trail praktisch

Vervoer

We reden met de auto naar Clerveaux waar we de trein richting Ettelbruck namen. Uiteraard kan je met deze treinstapper ook gewoon van uit België tot daar sporen. Kijk voor de dienstregeling op belgianrail.be en de website van de Luxemburgse spoorwegen.

Bewegwijzering, Boeken & Kaarten

Lee Trail gids

De route is volledig bewegwijzerd in twee richtingen. Er is ook een mooie topo gids, ook in het Nederlands.

Ter plaatse te koop of te bestellen op de website. Moeilijkheidsgraad 3, het stuk tussen Bourscheid-Moulin en Hoscheid kreeg cat. 4 in de topo gids.

Kaartenmateriaal: R2  Boulaide – Wiltz ACT Luxembourg 1:20000 & R3 Diekirch – Putscheid ACT Luxemburg 1:20000

Overnachten

Er zijn verschillende campings en hotels op de route. Wij kampeerden de eerste nacht in het wild, wat eigenlijk niet mag. Tent opzetten tegen zonsondergang en opbreken bij zonsopgang en geen vuil achterlaten is een evidentie. Leave no trace!

In Bourscheid is een goede camping met staanplaatsen voor tenten, safari tenten en trekkershutten. (Enkele jaren later zou ik nog eens op de camping overnachten op een fietstocht naar Luxemburg en zag ik dat het aantal wandelaars op de Lee Trail ontzettend was toegenomen).

De tweede nacht stonden we op de camping van Kautenbach. Een zeer verzorgde camping met shop, restaurant, proper sanitair, mogelijkheid om een vuurtje te maken in een vuurkorf,…

Voor wie wil zijn er natuurlijk ook hotels en B&B’s in de streek.

Bevoorrading op de Lee Trail

Neem al je proviand mee. Er zijn nog winkels in Ettelbruck maar daarna niet meer. Er zijn nog wel enkele horeca gelegenheden maar ook deze zijn beperkt. Als je geen water zelf zuivert is het aangeraden water bij te vullen als het kan. De tweede etappe vielen we zonder en waren we aangewezen op onze zuiveringstabletten.

Weer op de Lee Trail

Het was prachtig weer. We wandelende het lange weekend van 6 t.e.m. 8 mei.

LEE TRAIL WEER DEZE WEEK

Links

Vragen of opmerkingen? Stel ze onder de foto’s

Foto’s Lee Trail

Vragen en opmerkingen

Geschreven door

caersbart

Hey, welkom op caersbart.be, dit is een persoonlijke webblog om mijn ervaringen te delen en mensen te inspireren. Heb je vragen... shoot! Je kan je me contacteren via info_at_caersbart.be, of via messenger op ons Facebook page fb.com/caersbart.be