station Hoboken

Stadswandeling tussen de stations van Berchem en Hoboken-polder

Afstand:18.36 km
Moeilijkheid:Gemakkelijk
Duur:± 4 uur
Markering:Rood-wit

Van aan de voordeur van Katrien in Borgerhout is het een kleine fietsrit tot het station van Berchem. Hier zullen we deze treinstapper starten. We lopen weg van het station, eigenlijk in de verkeerde richting, maar dit heeft een goede reden. De GR maakt een ommetje naar de prachtige Zurenborgwijk vol architecturale pareltjes.

Terug in de tijd in de Zurenborgwijk

De wijk Zurenborg ontstond aan het einde van de negentiende eeuw. De gronden waren eigendom van het echtpaar John Cogels en barones Josephina Osy de Wichem. Oorspronkelijk was het de bedoeling om vooral magazijnen, handel en horeca in de buurt van het station in te richten. Bij gebrek aan belangstelling van handel werd de wijk voornamelijk als residentiële woonwijk ontwikkeld.

De werken werden uitgevoerd door de ‘Société Anonyme pour la Construction de Maisons Bourgeoises‘. Zoals de naam van de maatschappij het zelf zegt, was de wijk vooral bedoeld voor de (gegoede) burgerij.

Cogels Osylei
Seringen

Het resultaat zijn prachtige panden in jugendstil, art nouveau en neoclassicistische stijl. De belle époque is hier op zijn best te bewonderen tot op de dag van vandaag. Zo passeren we onder andere langs de vier prachtige hoekhuizen die de vier seizoenen belichamen.

Katrien test nog even of haar reukzin al is teruggekeerd na haar Covid besmetting van begin maart. Ze snuift aan een bos kleurrijke seringen zoals nog nooit iemand gesnoven heeft in Antwerpen, en dat wil wel wat zeggen.

Met teleurstelling moet ze vaststellen dat haar geur nog niet is wat het zou moeten zijn. Terwijl ik geamuseerd het gesnuif aanschouw kan ik me niet van de indruk ontdoen dat het gedicht van Joe Roxy, de illustere erotische poëet uit het Leugenpaleis, hier ooit aan deze weelderige gevel ontstond.

ze ruikt naar seringen

haar ouders zijn rijk

ik wil haar bespringen

de rest is gezeik

Wolvenberg

Na de passage door de prachtige wijk gaat het langs de achterkant van het station verder. We steken de binnenring over en komen in het Wolvenberg park. Het domein is het enige natuurgebied in de binnenstad van de koekenstad.

Het huidige park is een overblijfsel van de verdedigingslinie, de zogenaamde Brialmontomwalling, rond de stad. Na de aanleg van de kleine Ring in 1963 zijn de restanten van de oude kazerne en de puinstorten van de ringwerken spontaan begroeid.

Door het Nachtengalenpark

Koninklijke Wipmaatschappij

We kruisen over een rumoerige voetgangersbrug de buitenring en komen in een aangenaam klein park. Als we wat verder over de Craeybeckxtunnel wandelen komen we aan in het Nachtengalenpark. De GR doet vreemd genoeg het gratis openluchtmuseum Middelheim niet aan, dus wie dit wil zien maakt hier een klein omweggetje.

Omdat één van ons twee, ik noem geen namen, de Koninklijke Wipclub wel een grappig gegeven vond volgt er nog een obligate ‘selfie’ alvorens we even verder aan brasserie de Melkerij pauzeren. We bestellen er een cola en warme chocomelk met véél slagroom.

IJsjemeisje

Toen in 1910 de stad Antwerpen het Domein Vogelzang aankocht, waren vele gebouwen in slechte staat en moesten deze worden afgebroken, zo ook het Kasteel Vogelzang. De Melkerij werd echter behouden en gerestaureerd. Vanaf 1920 begon men hier melk, limonade, bier en brood te verkopen aan bezoekers en wandelaars. 100 jaar later kan dit dus nog steeds.

Het Nachtegalenpark bestaat uit drie delen: Park ‘Den Brandt’, het openluchtmuseum ‘Middelheim’ en Domein ‘Vogelzang’. We hopen even om verder door Park Den Brandt te stappen maar de GR gaat rechts langs sportvelden en stadscamping Vogelzang.

Architecturale hoogstandjes in de Tentoonstellingswijk

Als we de Jan van Rijswijcklaan over steken komen we in de Tentoonstellingswijk waar de woontorens van het Kiel voor ons opduiken. Talrijke architecturale meesterwerken uit het interbellum en de jaren ’50 en ’60 liggen in deze buurt verborgen. De Tentoonstellingswijk is minder bekend bij het grote publiek, maar voor de architectuur- en erfgoedliefhebber is dit de speeltuin voor modernistische architectuur.

Kiel

We passeren de oude jeugdherberg waar ik in mijn jonge jaren nog talrijke nachten doorbracht toen ik als kok in het Middelheim park werkte. Rustig kuieren we verder door de multiculturele wijken van het Kiel en Hoboken. Het is er gezellig druk op de pleinen en parken. Voor een heerlijke specialiteit moet je hier zeker even stoppen bij de Marokkaanse bakker.

Hobokense polder

Galloway

Na een passage in tuinwijk Heide, gebouwd tussen 1922 en 1924 in opdracht van de ‘Samenwerkende Maatschappij voor Goedkope Woningen te Hoboken’, komen we uiteindelijk aan een voetgangersbrug. Hier kruisen we het spoor en komen aan de Hobokense polder.

Het 170 ha grote natuurreservaat is eigenlijk geen echte polder meer. Tot het midden van de 20ste eeuw lag er echter wel uitgestrekte polder. Het ingedijkte land werd echter in de jaren 60 opgehoogd met zand afkomstig van de aanleg van de toenmalige E3.

Het was bedoeld voor het urbanisatie project ‘Polderstad’ dat de hele ruimte tot stedelijk gebied zou omvormen met woningen, scholen, winkels, …. In 1974 werd de eerste fase van Polderstad aangevat. Begin jaren 80 werd het project echter stilgelegd.

Hobokense polder
Polder Hoboken

De rest van het terrein bleef braak liggen. De oliecrisis, jarenlang protest van buurtbewoners, en de werking van de Werkgroep Hobokense Polder hebben uiteindelijk tot de bescherming van het huidige gebied geleid. De geschiedenis lijkt zich echter te herhalen met megalomane vastgoedprojecten naast de polder en het bijhorende protest van actiegroepen.

We doorkruisen het mooie gebied, houden halt aan één van de hutten en nemen een kijkje bij de Gallowaykoeien die de polder begrazen. Eén van de exemplaren stelt mijn nabijheid niet echt op prijs en jaagt me even de stuipen op het lijf.

Na een stuk over de Scheldedijk met zicht op Burcht gaat het door Polderstad (vreemd genoeg volgt het routepad de wegels in het natuurgebied niet) en komen we aan het station van Hoboken-Polder.

Opgepast voor de runderen trouwens, de bordjes ‘Afstand houden’ staan er niet voor niks. dat mocht Antwerps havenschepen Annick De Ridder zelf ondervinden.

Map Berchem – Hoboken-Polder

Leestip

GPX

Treinstapper Berchem – Hoboken praktisch

Vervoer naar Berchem of Hoboken

station Hoboken-Polder

Het station van Berchem is één van de drukkere stations van ons land. Het wordt dus zeer druk gefrequenteerd door treinen uit alle hoeken van ons land.

Het station van Hoboken-Polder is veel kleiner de de dienstregeling is dus beperkter. Toch mag je rekenen dat er elk uur een trein passeert.

Bevoorrading

Dit is een korte treinstapper dus kan je indien nodig alles meenemen in een dagrugzak. Onderweg kom je regelmatig langs winkels en horeca-gelegenheden. Aan de achterkant van het station van Berchem is er een supermarkt.

Topografische gids

treinstapper

Grote Routepaden heeft twee gidsen met treinstappers. Deze treinstapper staat in gids 2. Er staan nog zeven andere treinstappers in de gids.

Elke tocht kan in beide richtingen gewandeld worden.  Tussen het beginpunt en het eindpunt van alle tochten is er een rechtstreekse treinverbinding. Er rijdt minstens 1 trein per uur, ook tijdens het weekend.

Weer

BERCHEM Weer deze week

Links

Foto’s

Vragen en opmerkingen

Geschreven door

caersbart

Hey, welkom op caersbart.be, dit is een persoonlijke webblog om mijn ervaringen te delen en mensen te inspireren. Heb je vragen... shoot! Je kan je me contacteren via info_at_caersbart.be, of via messenger op ons Facebook page fb.com/caersbart.be
© caersbart.be