Snowdonia – De volgende bestemming op het verlanglijstje werd Snowdonia National Park, een streek die door goddelijke handen geboetseerd lijkt om gulzige avonturiers als ons te plezieren.
Snowdonia – De bekende bebaarde protagonisten konden nog eens van stal voor hun jaarlijkse hike. Nadat Mevrouw ‘Rona ons enkele jaren in eigen land hield mochten we eindelijk terug over onze grenzen kijken en gaan.
Na amusante vergaderingen, gespijsd met teveel vettige hapjes en goed gehopt gerstenat, kozen we deze keer Wales als bestemming.
Ditmaal geen ellenlange kilometers vreten maar een kleine 80 kilometers verdeeld over 5 wandeldagen.
Snowdonia is het oudste nationale park van Groot Brittannië en bovendien de thuisbasis van de hoogste berg buiten Schotland: Mount Snowdon. Niet voor niets kwam Sir Edmund Hillary en zijn Nepalese drager Tenzing Norgay hier trainen voor de eerste succesvolle beklimming van de Mount Everest in 1953. In het spoor van legendes Hillary en Norgay, het klinkt alvast stoer voor deze drie sherpa’s van den Aldi.
Inhoud
Van de Kempen naar Snowdonia
Na wat smakelijke pannenkoeken vertrekken we tegen de klok van twaalf met een goed volgeladen auto van uit de Kempen naar Calais. Het eerste flauwe mopje laat niet lang op zich wachten, de goesting naar avontuur hangt in de lucht.
Met de vierwieler op de Eurotunnel trein gaat verbazend vlot en na een onderzeese rit van 35 minuten zijn we op Britse grond.
Wat hilariteit en doodsangsten brengen ons langs links richting het provinciestadje Shrewbury waar we overnachten. In de pub naast het hotel genieten we bij wat muffe Engelse pinten van een luidruchtige quiz gepresenteerd door een presentator met hoge stem en konijnenoren.
Dag I Cowny – Penmaenmawr
↔ 9.5 km ↑ 533m ↓ 286m
We zijn al vroeg terug weg en rijden tot het in mistroostige wolken gehulde mijnwerkersstadje Blaenau Ffestiniog. Hier nemen we de trein richting Conwy aan de Ierse zee. Na een stevige hamburger met slecht gebakken frieten kunnen we eindelijk vertrekken.
Via Conwy Castle, een verdedigingsburcht uit de dertiende eeuw, en de bedrijvige haven vol krabbenfuiken wandelen we al snel het stadje uit.
Meteen is het flink klimmen en de eerste zuchten, vergezeld van opkomend zweet, laten zich horen. Eens boven gaat het wat op en neer. Langs oude muren van opeengestapelde stenen gaat het verder. De muren dateren nog van de 18de en 19de eeuw toen de ‘Enclosure Acts’ er voor zorgden dat gemeentelijk land werd vervangen door een systeem van particulier landbeheer. Even verder komen we op een plateau niet ver van de dertig stenen telende druïden cirkel (volg Snowdonia Way).
Met druïden heeft de stenengordel ondanks zijn naam niks te maken. De kring dateert waarschijnlijk al uit de Neolithische periode en kan wel 5000 jaar oud zijn.
Bij opgravingen in 1957 vond men er nog crematieresten. In het midden van de cirkel was een grafkist met de verbrande resten van een kind in een urn.
Als we verder stappen maken verwilderde paarden en nieuwsgierige schapen het mystieke plaatje compleet. De ijle wolken schuiven strak over de bergkammen en we zien op de kaart dat een steile klim en lange bergrug in het verschiet liggen. Na kort overleg besluiten we dat het slimmer is om al bivak te maken.
In een schaapskooi van stenen muurtjes zetten we de tent en tarp op zodat we wat beschut zitten van de wind en regen. We maken nog eten, drinken een whiskey en kruipen al snel in onze slaapzak.
Dag II Penmaenmawr – Tryfan
↔ 23.31km ↑ 1193m 1203m ↓
De nacht was goed en kalm, maar in de kille ochtend zet de wind al strak aan. Met volle moed beginnen we aan de dag. We starten met een gezapige maar lange klim waarna het steeds steiler wordt. De mist wordt met elke stap omhoog dikker en de asgrijze wolken razen als een furie over de brede bergkam. Het is beuken en vechten tegen de wind.
De weidse zichten die deze Cambrian Way zo spectaculair maken krijgen we spijtig genoeg voorlopig niet te zien. Op een veenachtig plateau kunnen we, ondanks de schurende hagelwind die ons gezicht teistert, nog wat op krachten komen maar als we de top van Carnedd Llewelyn naderen loopt het mis.
Een korte maar krachtige windstoot blaast me, inclusief 16 kg wegende rugzak, als een veertje weg om me wat verder op de rotsblokken te smijten. Gelukkig zonder veel erg, we zoeken even achter ons en ook Jan zien we niet meer. Ook hij, nochtans ne beer van ne vent, heeft zich door de nijdige natuurkracht gewonnen moeten geven en de onverbiddelijke wetten van de zwaartekracht moeten ondergaan.
Even zijn we uit ons lood geslagen en beseffen dat dit niet meer veilig te noemen is. Met een klein hartje lopen we de kam nog over voor we de afdaling kunnen inzetten. Intussen krijgen we flarden te zien van hoe het uitzicht zou kunnen zijn. De dichte wolken trekken zich plots open om amper enkele seconden later eensgezind de rangen terug te sluiten. Alsof ze ons een beetje willen plagen en laten zien wie de baas is hier in de Welsche bergen.
Met het zicht op de iconische Tyran dalen we stevig om na iets meer dan 23 km aan te komen bij de campingboerderij Gwern Gof Uchaf. De campingpod die op hun site vermeld staat kunnen we om onduidelijke reden niet gebruiken. Onze ponden zijn op en we hebben wat overtuigingskracht nodig om de boerin onze euro’s te laten aannemen.
Zo goed of kwaad als het kan zetten we de tenten op de zompige weide. Er is niemand anders dus gebruiken we de kleine doucheruimte om alles proberen droog te krijgen en te eten.
Jan heeft dan al beslist dat het voor hem op deze manier van het goede teveel is en zijn trip er op zit.
Dag III Gwern Gof Uchaf – Capel Curig
↔ 6.3 km ↑ 24m ↓ 140m
Ook in de vallei blijft de stevige stormwind en regenvlagen heel de nacht op de tent en tarp beuken. Het is een onrustige nacht met onderbroken slaap. ’s Ochtends is het dan ook wikken en wegen, de regen valt met bakken uit de lucht en na een blik op de weerapplicatie weten we het snel… rukwinden tot 110 km/u… een zelfde scenario als gisteren willen we niet nog eens meemaken.
Met spijt in het hart werpen we de handdoek in de ring… de Snowdonia Mountains hebben ons te pakken. Een week eerder vergaapten we ons op sociale media nog op met filters overgoten foto’s van betoverende zonsopgangen boven de prachtige bergen. Nog eens een bewijs hoe grillig de bergen zijn en dat je op alles voorbereid moet zijn.
En het is meteen een lesje in nederigheid in het feit dat stoppen en/of alternatieven zoeken er nu eenmaal soms bij hoort.
Op de in het dal gelegen Snowdonia Way wandelen we naar het dorpje Capel Curig waar we net op tijd aankomen om de bus te nemen naar Betws-y-Coed. Daar kunnen we bijna onmiddellijk de trein op richting Blaenau Ffestiniog.
We schakelen snel… Na een omkleed sessie aan de auto waar de Chippendales een puntje aan kunnen zuigen rijden we naar Liverpool. In de stad van de Beatles genieten we nog een enkele dagen om dan via een paar dagen Londen terug huiswaarts te keren.
De ontgoocheling blijft maar heeft ook weer nieuwe inzichten gebracht. Al bij al een meer dan geslaagde vakantie.
Kaart Snowdonia
*Op deze kaart vind je de route zoals wij hem liepen, de volledige Cambrian Way, Welsche pieken, de Snowdonia Way en de Snowdonia Way High Route. Je kan de route opstellen zoals je zelf wenst. Het is bv. mogelijk om delen van de Cambrian Way en Snowdonia Way te combineren en zo zwaardere dagen af te wisselen met makkelijkere wandeldagen.
GPX Cambrian Way
* Deze GPX is de Cambrian Way zoals hij loopt van begin tot einde. Zoals je kan zien zijn er verschillende variaties. Er is de Snowdonia Way die vooral door de dalen loopt en dus minder intensief is, de Snowdonia Way High Route die grotendeels parallel loopt met de Cambrian Way, de toppen van Wales,…
Snowdonia Praktisch
Documenten
Sinds de Brexit een feit is is er wel wat veranderd i.v.m. reizen naar het Verenigd Koninkrijk. Vanaf 1 oktober 2021 kan jet alleen met een geldig internationaal paspoort naar Groot-Brittannië reizen. Dit geldt voor alle landen van het VK. Dus voor Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland. Meer info over de voorwaarden om naar het Verenig Koninkrijk te reizen vind je op de website van Buitenlandse zaken. De regels voor Wales kunnen afwijken van de geldende regels binnen de rest van het VK, check dus ook zeker de lokale voorwaarden.
Vervoer
Er zijn verschillende manieren om naar Wales te reizen. Trek toch een dag uit om comfortabel op je bestemming te geraken.
Auto
Rij je met de auto zijn er wat aandachtspunten. In het Verenigd Koninkrijk rijd je links waardoor je echt extra aandachtig moet zijn. Herkenningspunten wijzigen en bepaalde reflexen moeten aangepast worden.
- Bij links rijden haal je rechts in. Snellere voertuigen en motorfietsen moet je dus in het oog houden in je rechterspiegel. Je linkerspiegel zal van pas komen om fietsers de pas niet af te snijden wanneer je links afslaat.
- Op een kruispunt schuilt het gevaar voornamelijk in het verkeer komende van rechts, iets wat voor ons heel onnatuurlijk is en dus dubbele aandacht vereist.
- De grootste verrassing wacht echter op de eerste rotonde, waarbij je op het van rechts komende verkeer moet letten en in wijzerzin moet meedraaien.
- Ten slotte moet je er in Groot-Brittannië er op letten dat de snelheid wordt uitgedrukt in miles per hour in plaats van in kilometer per uur. 10 mph komt ongeveer overeen met 16 km/h.
Auto in combinatie met de trein
Wij kozen er zelf voor om met de auto te rijden. Van uit de de Kempen reden we naar Calais waar we de auto incheckten op de Eurotunnel trein. De trein doet er ongeveer 35 minuten over en je dient maximum vier uur en ten minste één uur op voorhand je aan te melden. Hou rekening met douaneformaliteiten.
Wij kwamen steeds ruim op tijd en konden zo een trein vroeger nemen dan we officieel reserveerden.
De prijs van de overzet is afhankelijk van het uur en hoe lang je op voorhand boekt, wij betaalden 300 euro H/T, je betaald per voertuig (tot 9 passagiers) dus niet per reiziger, met vijven in de auto is dus voordeliger dan met twee.
Auto in combinatie met de boot
I.p.v. met de auto door de eurotunnel te reizen kan je ook de oversteek maken met een ferry. Dagelijks zijn er ongeveer 50 verbindingen tussen het continent en het Verenigd Koninkrijk met verschillende maatschappijen.
Reken ongeveer 1.5 uur voor de oversteek plus extra tijd om in te checken e.d. De ferry’s zijn over het algemeen iets goedkoper dan de Eurotunnel.
Vliegtuig
De luchthaven van Liverpool is wellicht de beste optie om snel in Wales te geraken. Met de trein doe je er nadien nog ongeveer 2 uur over om in Conwy te geraken (overstappen in Chester).
Manchester en Birmingham zijn eventueel alternatieven om op te vliegen.
Trein
Ook met de trein geraak je makkelijk op je bestemming. Neem de Eurostar naar Londen en stap daar over van het St.-Pancreas station naar het nabijgelegen Euston Station. De Avanti West Coast verbinding brengt je tot in Conwy in ongeveer drie uur.
Cambrian Way bewegwijzering
Over de bewegwijzering van onze route kunnen we kort zijn, die is er niet. Wij volgden de eerste 31 kilometers van de Cambrian Way. Deze route gaat vooral over de toppen en graten in de streek dus je krijgt wel wat hoogtemeters te verwerken. Heel occasioneel kwamen we een markering tegen van de Cambrian Way, meestal was dit dicht bij privé grond om even de weg te wijzen naar de trail.
Als alternatief is er de Snowdonia Way welke meer door de dalen trekt maar die ook een variant op hoogte heeft. Je kan hier kiezen of afwisselen.
Verder is er nog de 3000 ft challenge. Om de Welsh 3000’s Challenge te voltooien, moet je binnen 24 uur op de top van alle 15 bergen van meer dan 3000 ft in Wales zijn geweest, zonder enige vorm van vervoer te gebruiken. Natuurlijk kan je dit ook spreiden over meerdere dagen, de route loopt grotendeels gelijk met de Cambrian Way.
Cicerone press heeft uitstekende gidsen van zowel de Cambrian Way, Snowdonia Way als het Nationaal park zelf.
Kaarten Snowdonia
Wij gebruikten de OS Explorer Snowdonia map op schaal 1:25.000. Deze kaart wordt ook geleverd met een digitale versie die je kunt downloaden op je smartphone of tablet.
De OS Explorer-kaartenreeks geeft gedetailleerde informatie over o.a. jeugdherbergen, pubs en bezoekersinformatie. Ook doorgangsrechten, hekken, toegestane paden,… worden duidelijk weergegeven. Door het hele Brexit verhaal verstuurt Ordnance Survey momenteel geen kaarten buiten Groot-Brittannië, probeer dus elders een exemplaar op de kop te tikken in één van de reisboekenwinkels in ons land.
Bevoorrading
In Conwy is er voldoende gelegenheid om jezelf te bevoorraden, onderweg kom je enkele kleine gehuchtjes en dorpjes tegen.
Geld
In Engeland betaal je met ponden, in de meeste handelszaken en op het openbaar vervoer kan je elektronisch betalen. Wat cash op zak hebben is aan te raden mocht het niet zo zijn.
Overnachten op de Cambrian Way, Snowdonia
Snowdonia is een paradijs voor de outdoor liefhebber en de streek is daar ook op voorzien met verschillende B&B’s, hotels, jeugdherbergen, bothies en campings Neem je de Cambrian Way of Snowdonia High Route dan kan het zijn dat je niet elke dag een slaapplaats tegenkomt en je moet wildkamperen in de bergen.
Is wild kamperen in Snowdonia legaal? Technisch gezien niet. De enige legale plaatsen waar je wild kunt kamperen in het VK zijn Dartmoor en Schotland.
Wildkamperen wordt echter getolereerd en is gebruikelijk in Snowdonia. De Snowdonia National Park Authority aanvaardt wild kamperen op niet omheind terrein, weg van wegen, op verantwoorde wijze (Leave No Trace) en door een klein aantal mensen.
Weer in Snowdonia
Het weer in Wales kan zeer onvoorspelbaar zijn en snel veranderen. Hou hier rekening mee naar de keuze voor kleding, slaapopzet en navigatie. Zet veiligheid steeds op N°1 en zorg dat er steeds een plan B is. Opgeven zoals wij is ontgoochelend maar geen schande.
Snowdonia WEERLinks
- Volg ons op Facebook, Instagram en Twitter
- Hotels Verenigd Koninkrijk
- Wicklow Way Ierland
- West Highland Way, Schotland
- Affric Kintail Way, Schotland
Foto’s
Vragen en opmerkingen over Snowdonia National Park ⤵
Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen. Heb je vragen of opmerkingen? Stel ze gerust onderaan deze pagina. Zelf een gelijkaardige ervaring mee gemaakt waar het allemaal even tegen zat? We horen graag jullie ervaringen.
Ontdek meer van caersbart.be
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
How, wat jammer dat jullie dit avontuur moesten afbreken. Wij hadden destijds super veel geluk met het weer (https://christrekking.wordpress.com/2018/12/12/snowdonia/). In elk geval nodigt dit toch wel uit voor een vervolg???
Mooi verslag, heb het nog eens herlezen en toch beetje jaloers… ontgoocheling blijft toch wat hangen. Dus zal ook nog eens moeten terug gaan.