Caers Bart

Alta Via II – Na onze geannuleerde vlucht (Covid-19) naar Georgië zochten we naar een waardig alternatief voor een meerdaagse hike.

Na een weekendje trainen in La Roche-en-Ardenne besloten we na wat opzoekwerk richting Courmayeur in de Italiaanse Alpen te rijden voor een zesdaagse trekking op de Alta Via II.

Weer en de stemming zaten goed. Het was het begin van een heerlijke 14-daagse vakantie.

song: Jane’s Addiction Mountain song

Alta Via II trekking in de Italiaanse Alpen

↔ 101,45 km ↑ 6001 m  ↓ 6860m

Alta Via Dag I Rhêmes-Notre-Dame – Alp de l’Epée

↔ 7,36 km ↑ 1189m  ↓ 486m GPX

Alta Via 2

We nemen de gratis bus van Courmayeur aan de voet van het Mont Blanc massief naar het slaperige Villeneuve. In Villeneuve wachten we enkele uren op de aansluitende bus richting het hoger gelegen Rhêmes-Notre-Dame. Tegen de klok van drie zijn we ter plaatse en, op wat bus-mottigheid na, helemaal klaar om van start te gaan.

Aan het sneeuwwitte kerkje van Rhêmes-Notre-Dame zetten we onze eerste stappen op de Alta Via II. De eerste honderden meters slagen we er in twee keer van de trail af te lopen. Gelukkig zijn er twee pezige Italianen op leeftijd die ons letterlijk terug fluiten en op het juiste pad helpen.

Meteen krijgen we een voorsmaakje van wat ons de komende dagen te wachten zal staan. Een steile klim via kronkelende paadjes brengt ons meter per meter naar boven. Het laatste stuk gaat door een donkere couloir waar nog veel sneeuw ligt. De beklimming is moeilijk en het ijzige sneeuwveld blijkt op de hoger gelegen stukken niet veilig om over te steken. We overleggen met de Italianen en besluiten terug af te zakken voor een veiligere passage.

Door de dikke mist naar beneden

Het gaat nu over los steengruis richting de in de mist gehulde pas. De laatste honderd meter komt de meest bonkige van de twee mannen terug afgedaald om Katrien haar rugzak over te nemen (Leve de old-school-gentlemen!) en uiteindelijk geraken we, na 1189 hoogtemeters te hebben overwonnen, op de pas van de ‘Col de la Fenêtre’. Veel is er door het ‘raam’ niet te zien want er hangt een dikke nevel over de vallei en de koude wind snijdt langs gezicht en blote benen. Door een landschap van grote steenblokken en een dicht wolkendek dalen we verder af richting de laagvlakte waar we onze tarp naast een kabbelende bergrivier op zetten, eten en snel onder het dons gaan, met toch een klein hartje voor wat er zich de komende dagen zal aandienen.

Alta Via Dag II Alp de l’Epée – Lago di Fondo

↔ 24,27 km ↑ 1153 m  ↓ 1285m GPX

Lago di Fondo

We zijn vroeg wakker en het is nog kil in het keteldal. Eens ingepakt trekken we verder. Een kudde runderen begeleid door een symfonie van koeienbellen kruist ons pad net voor de Rifugio Chalet d’Epee. Gezapig gaat het verder over glooiende paden waarna een lange afdaling volgt richting Valgrisenche. In het kalme dorpje zetten we ons op een terras voor koffie en tanken we ijskoud water bij aan de dorpspomp.

Een breed pad leidt ons richting Planaval waar we beginnen aan de volgende stevige klim. We genieten van de mooie uitzichten, kabbelende riviertjes en besneeuwde toppen. Als we eindelijk aan het ‘Lago di Fondo’ komen is het spreekwoordelijke vat wel af. Het prachtige plaatsje aan het verlaten meer maakt het echter meer dan waard.

Alta Via Dag III Lago di Fondo – Ruitor

↔ 19,35 km ↑ 1491 m  ↓ 1543m GPX

We zijn vroeg wakker en de tarp is beslagen met ijskristallen. De prachtige zonsopgang zet al snel alles in een warme gloed en na een stevig ontbijt kunnen we onze tocht op de Alta Via II verder zetten. Meteen liggen er 400 hoogtemeters op de plank maar de inspanning wordt beloond met een sensationeel zicht op de omliggende toppen. In de verte steekt de kenmerkende piek van de Matterhorn tussen de andere blanke bergtoppen uit.

Er volgt een uitdagende afdaling langs smalle steenpaden en touwen, tredzekerheid en niet teveel hoogtevrees zijn op dit stuk aangewezen (Guess what? Geen van beiden aanwezig bij mezelf, alias Katrien, integendeel, schrik loert om de hoek wat mij behoorlijk onzeker maakt).

De afdaling die na het moeilijkere stuk volgt is lang en op den duur wat saai, we zijn dan ook blij als we aankomen bij de rivier beneden in het dal. Na een uitgebreide pauze beginnen we aan de volgende klauterpartij omhoog.

Op het tandvlees tot boven

Het eerste deel gaat door een dun bebost gebied omhoog. Als we al goed moe en verhit zijn door de brandende zon moet het zwaarste stuk nog komen. Het gaat crescendo via een enorm blokken- en sneeuwveld om zo uiteindelijk via zeer smalle, steile paadjes de bergpassage te bereiken.

Er vloeien een paar tranen van opluchting want de moraal zat bij Katrien zowel fysiek als mentaal effe in een dieptepunt. Gelukkig is het panorama overweldigend, azuurblauwe meertjes steken in schril contrast af tegen de maagdelijk witte sneeuw.

Met een stuk chocolade achter de kiezen dalen we stevig af en besluiten eerst te eten en ons te wassen onder een smeltend sneeuwveld dat als douche op maat fungeert, een ‘koude’ douche weliswaar. Na nog enkele kilometers dalen zetten we vlak voor zonsondergang onze tent op iets voorbij de Refuge Alberto Deffeyes. Dit was een zware maar bijzonder mooie wandeldag.

Alta Via Dag IV Ruitor – Porrasay Vallei

↔ 18,79 km ↑ 672m  ↓ 1371m GPX

Bart Caers

We zijn vroeg wakker en dalen meteen af op zoek naar water. Nog in ochtendmodus en het gebrek aan water (en dus koffie!) zorgt voor kortstondige spanning maar nog voor we in de vallei aangekomen zijn is de liefde weergekeerd. Drommen dagtoeristen komen plots de berg op voor de drie imposante watervallen die we onderweg passeren. We stoppen in het gehucht La Joux voor warme koffie en een wc, hallelujah, en dalen dan verder tot in het  bruisende La Thuille.

In het bergstadje verwennen we onszelf eens goed met een heerlijke maaltijd overgoten met het nodige gerstenat. Het maakt vertrekken uit de warme, zonovergoten vallei er niet makkelijker op.

Wat volgt is een lang, saai stuk naar boven. Eerst snijden we nog de s-bochten van de kleine Sint-Bernhardpas af over zanderige paden maar daarna volgt een snikheet stuk over asfalt. Na nog verkoeling op een houten terrasje halverwege gaat het pad over op een oud karrenspoor in een prachtige vallei. We kuieren hier op het gemak verder en maken ergens halverwege bivak naast een kolkende rivier.

Alta Via Dag V Porrasay Vallei – Mont Blanc

↔ 19,22 ↑ 1120m  ↓ 790m GPX

Mont Blanc
‘Mont Blanc at night’

’s Ochtends zetten we onze klim verder, de pas is door de hele vallei zichtbaar maar komt maar tergend traag dichter bij. Het is genieten van de met kleurrijke bloemen overgoten alpenweides en de vele bergmarmotten die fluks over de weides spurten of content hun lichaam opwarmen in de eerste zonnestralen.

Een afdalende groep koeien met spitse horens maken het nog even spannend op het smalle pad maar uiteindelijk komen we boven aan de ‘Chavannes pas’ aan waar we meteen een prachtig zicht krijgen op het Mont Blanc massief.

Bergmarmot

De afdaling is pittig maar de vistas prachtig. Het is nu volop genieten en het tempo zakt wat naar beneden. We besluiten om nog een extra nacht te bivakkeren i.p.v. ineens door te lopen naar Courmayeur. Genieten op een alp met marmotten, wassen in een ijskoude gletsjerrivier en genieten van het zicht en elkaar. ‘La vita è bella’.

Als de broeierige zon zakt achter de witte mastodont gaat de temperatuur snel naar beneden en gaan we de laatste nacht in onder een prachtige open sterrenhemel aan de voet van de hoogste berg van Europa.

Alta Via Dag VI Mont Blanc – Courmayeur

↔ 12,27 ↑ 376m  ↓ 1385m GPX

Mont Blanc
Bivak aan de voet van Mt. Blanc

De laatste dag is het uitlopen richting Courmayeur. Aan de overkant zien we de gletsjer van Planpincieux die op instorten staat en 500 000 kubieke meter sneeuw en ijs de vallei in zou kunnen doen storten.

Meer en meer eendagstoeristen komen naar boven, de ene al met wat meer flair dan de andere. We nemen onze tijd, maken nog enkele stops om iets te drinken en te eten en komen uiteindelijk na een lange, stoffige afdaling aan in het gehucht Dolonne net boven Courmayeur.

Een heerlijke hotelkamer met warme douche en zacht bed wacht er op ons. ’s Avonds lopen we de Alta Via II nog even verder af naar het ietwat teleurstellende eindpunt aan de busterminal en genieten na bij een heerlijke maaltijd met lokale producten.

Een prachtige maar uitdagende zesdaagse op de Alta Via II, met machtige uitzichten, pittige paden en heerlijk gezelschap, zat er op. Bergvitamientjes en Gipfel-Glück genoeg voor de komende weken!

Bart & Katrien

Map Alta Via II

Hoogteprofiel

hoogteprofiel Alta Via

GPX

Alta Via 2 Praktisch

De Alta Via 2 is een lange afstandsroute in de Italiaanse Alpen over 12 etappes, wij kozen de laatste 6 etappes van deze route omdat deze grotendeels buiten de grenzen van het Gran Paradiso Nationaal Park vallen en we zo konden wildkamperen. Binnen het nationaal park is het in principe verboden. Het laatste deel van de Alta Via valt samen met een deel van de Tour du Mont Blanc.

Vervoer

Wij reden met de auto naar Courmayeur. Van uit Antwerpen is dit ongeveer 900 km. Reken enkel op ongeveer 50 € péage en nog eens een kleine 50 €voor de doortocht door de Mont Blanc Tunnel. Ben je binnen de 7 dagen terug in Frankrijk ben je goedkoper af met een retourticket voor de tunnel.

In Courmayeur kan je de (gratis) bus nemen richting Villeneuve om daar over te stappen op de bus naar Rhêmes-Notre-Dame. De Alta Via kan je meteen op pikken aan de bushalte.

Ook met de trein of met het vliegtuig (Genève) in combinatie met de bus geraak je er.

Overnachten op de Alta Via II

De eerste zonnestralen na een koude nacht

De etappes maken het mogelijk om te overnachten in hutten of in de dorpjes in de vallei. Hou er rekening mee dat sommige etappes dan zeer lang en zwaar kunnen zijn. Planaval naar de Refuge Alberto Deffeyes zou dan bv meer dan 2100 hoogtemeters zijn. Wij hielden het bij wildkamperen, dat geeft meer flexibiliteit. In het Gran Paradiso nationaal park is wildkamperen verboden, daarom kozen we voor de etappes die buiten het park lopen. Wildkamperen boven de 2500 meter wordt gedoogd. Hou rekening met vriestemperaturen, ook in de zomer!

Als je in het dal bent is er natuurlijk ook de mogelijkheid om daar te overnachten in hotelletjes of kleine B&B’s

Bevoorrading op de Alta Via

Water is geen probleem en kan je overal op de route vinden. Wij keken op de kaart om de volgende stroom of waterval te vinden. Wij hadden een filter bij maar hebben deze niet gebruikt. Neem geen water dicht bij weides waar vee graast.

In Valgrisenche, Planaval en La Thuile is er mogelijkheid om eventueel extra voedsel in te kopen.

Bewegwijzering

Alta Via

De Alta Via II is over het algemeen goed bewegwijzerd met tekens (zwarte twee in een gele driehoek) en regelmatig wandelbomen met gele plaatjes. Toch is het soms zoeken en een kaart is een goede aanvulling. Overigens is het op sommige plaatsen mogelijk een alternatieve route te kiezen om zo later terug op de Alta Via uit te komen.

Verder hadden wij kaart nr. 107 en ??? bij. ter hoogte van Planaval loopt de route een klein stukje over een kaart die we niet bij hadden maar dat was geen probleem.

Boeken & Kaarten Alta Via II

Wij hadden topo kaarten nr. 102 en 107 1:25 000 bij van het Instituto Geografico Centrale. De Alta Via, Tour de Mont Blanc en andere grote routes staan aangegeven op deze kaarten naast alle andere gewone wandelwegen.

Weer

AOSTA WEER DEZE WEEK

Links

Comment sectie onder de foto’s

Foto’s Alta Via 2

Vragen en opmerkingen

Geschreven door

caersbart

Hey, welkom op caersbart.be, dit is een persoonlijke webblog om mijn ervaringen te delen en mensen te inspireren. Heb je vragen... shoot! Je kan je me contacteren via info_at_caersbart.be, of via messenger op ons Facebook page fb.com/caersbart.be