Toubkal Circuit

Toubkal Circuit – Na onze tocht op de Affric Kintail trail in Schotland hadden we de smaak goed te pakken. Na een gezellige vergadering met spijs en drank kwam Marokko als nieuwe bestemming uit de spreekwoordelijke bus.

Niet veel later bleek dat Jan door een hieloperatie en bijhorende revalidatie er dit jaar niet bij zou kunnen zijn. Onmiskenbaar een aderlating, wie zou nu voor de knetterende kampvuren moeten zorgen?

Song: Tisnant an Chatna van Tamiskrest

De daaropvolgende maanden werden de plannen gesmeed, boven topografische kaarten gehangen en internationale paspoorten geregeld. Op maandag 8 april konden we dan eindelijk vertrekken richting Marrakesh.

Vijfdaagse hike op het Toubkal Circuit in de Hoge Atlas, Marokko

↔ 187,69 km ↑ 5892 m  ↓ 5993 m

Marrakesh

Jamaa El Fna

Aangekomen in het wervelende Marrakesh zetten we onze spullen af in het gezellige Medina Hostel en trekken er meteen op uit. De stad heeft héél wat te bieden en er heerst een gezellige drukte. We regelen brandstof voor onze allesbrander, bezoeken het levendige Jamaa el Fna plein en de omliggende soeks dat zich als een waar labyrint ontspinnen. Na nog een pastis (nog even gekocht op de luchthaven) kruipen we ons bed in. De volgende dag nemen we een Grand Taxi (600 Dh) richting het bergdorpje Imlil.

Dag I Van Imlil naar Tacheddirt

↔ 9.99 km ↑ 963 m  ↓ 314 m GPX

Tacheddirt

Aangekomen in het marktstadje Imlil huren we nog stijgijzers in een lokale shop (45 Dh voor ons drie) en gaan op pad. Een asfaltweg slingert de berg op richting de Tizi n’Tamatert pas op 2280 hoogte. Waar mogelijk snijden we de weg af tussen twee kronkelende haarspeldbochten. Een klein dorpje geeft ons meteen wat zicht op het leven van de lokale bergbewoners en hun primitieve levenswijze. Na anderhalf uur ferm klimmen komen we aan op de winderige pas. We genieten aan een klein kraampje van een frisse cola in een bestoft 33 cl flesje en staren verwonderd naar de imposante bergen rondom ons.

De trail loopt nu over een brede zandpad richting Tacheddirt aan de andere kant van de diep uitgesneden vallei.

Onderweg eten we nog een tajine met tomaat, ajuin en eieren. Iets voor het in bruintinten gehulde Berberdorp staat een primitieve camping aangeduid op onze kaart.

We verbroederen er met wat jonge Marokkaanse studenten die ons geurende muntthee en met komijn en koriander gekruide burgers van lamsgehakt aanbieden. Als we onze tent opstellen stopt er al snel een gammele Mercedes bus met bouwvakkers.

Animositeit op de camping

Atlas

Een oude man met witte baard in donkergrijze jalaba en een gebleekt mutsje op zijn hoofd stapt op ons toe en vraagt geld.

We hebben de Marokkaanse manier van doen nog niet onder de knie en voor we het weten staat heel de bus rond ons en is er een hoop rumoer.

Uiteindelijk besluiten we, onder licht druk, om naar de dichtst bijzijnde gîte in Tacheddirt te gaan om te overnachten.

Van de belofte om daar te mogen kamperen komt niet veel in huis, de man zet ons af, strijkt wellicht zijn commissie op en is als de hazewind terug weg. Voor 200 Dh proberen we het ons niet aan ons hart te laten komen. Maar vrolijk is de sfeer allerminst.

Dag II Van uit Tacheddirt over de Tizi n’ Likment pas naar Azib Likemt

↔ 13.49 km ↑ 1344 m  ↓ 1235 m GPX

Tizi Likment

De zon gaat nog schuil achter de in bruintinten gehulde bergen als we de kille gîte verlaten. De extra kilometers tot aan de camping waar we de avond voordien moesten opkrassen zijn een aangename inloop op het klimwerk dat zal volgen.

Met toch wat angstzweet voor wat komen moet beginnen we aan de pittige beklimming. Het rotsige pad loopt zigzag over de kale bergflank en na een tijdje halen we twee Roemenen bij die zich ook aan de langgerekte klim wagen.

We stijgen snel en de moraal zit goed. Als we aan de sneeuwgrens komen moeten de stijgijzers al snel aan. De zwaar bepakte Roemenen maken intussen rechtsomkeer, zij geven er al de brui aan. Het zullen de enige toeristen zijn die we de komende dagen tegen komen tot aan de voet van de Toubkal

Gestaag klimmen we verder naar de top. Boven de drieduizend meter merken we dat we al wat sneller op onze adem trappen. Bovendien zijn de laatste honderd hoogtemeters bijzonder stijl. Na vier uur klimmen komen we aan op de besneeuwde Likment pas op 3600 meter hoogte. Er wordt hier en daar al ge(m)opperd dat het niveau dit jaar misschien wat te hoog ligt maar na een deugddoende rustpauze op de winderige top kan iedereen enigszins uitgerust terug naar beneden.

Flink afgepeigerd zetten we onze tent op naast de stromende bergrivier

Naar de vallei van Azib Likment

Azib Likment

De eerste honderden meters afdalen blijven de stijgijzers nog aan maar dan gaat de sneeuw terug over in paadjes vol grind en losse stenen.

Een langdurige afdaling van meer dan duizend hoogtemeters brengt ons aan het zomerdorp van Azib Likment.

Tijdens de warmere maanden wonen de Berbers hier en verbouwen op de vele terrassen gierst en andere gewassen.

Nu is het dorp verlaten en ook van de toeristen die er wellicht later op het jaar zijn is er nog geen sprake. We hebben de hele vallei voor ons alleen, wat een luxe.

Flink afgepeigerd zetten we onze tent op naast de stromende bergrivier, koken, filteren water en genieten van de avond. Tegen dat de zon achter de besneeuwde bergkammen verdwijnt en de hemel zich vult met honderden sterren kruipen we onder de dons. Moe maar voldaan.

Dag III Van de vallei van Azib Likment naar de groene oase van Amsouzart

↔ 20.27 km ↑ 833 m  ↓ 1615 m GPX

Als het licht wordt achter de bergketen kruipen we uit onze warme slaapzak. Het is wachten op de eerste warme zonnestralen om het ijs van onze tent en slaapzakken wat te laten opdrogen.

Niet veel later kunnen we na een stevige kom zelfgemaakte granola terug op pad. We marcheren langs klaterende bergbeekjes in een prachtige vallei in okertinten.

Berber

De route gaat nu gestaag omhoog. De hoogtemeters zijn buiten de laatste honderden meters vandaag mooi verdeeld.

We komen verschillende Berbers op ezels tegen die naar de Likment vallei trekken om er te gaan werken op het land. Na een aangename klim komen we aan op de Tizi n’Ououraine pas waar we genieten van een subliem uitzicht op het Toubkal massief. Tussen een kudde grazende geiten een een ietwat timide geitenhoeder rusten we enkele honderden meters lager wat uit. We eten op ons gemak en er worden hier en daar al wat voeten verzorgd die afzien van de slopende tocht.

Een lange afdaling naar Amsouzart

Na het eten gaat het naar beneden, er lijkt geen ontknoping te komen aan de eindeloze afdaling over kronkelende ezelspaadjes die naar de groene vallei in de verte lopen. We zijn dan ook blij als we na meer de 1400 hoogtemeters zakken aankomen in het vredig slapende dorpje Amsouzart. We amuseren ons nog wat met enkele bouwvakkers die een pad aanleggen terwijl we elkaar niet verstaan. De universele taal van de lach in combinatie met enkele Arabische woorden brengen wat hilariteit teweeg.

Net over de rivier stoppen we aan het Riyad dar Amsouzart waar we de nacht doorbrengen. Een mooi ingericht gîte met sympathieke eigenaar. We genieten er van een heerlijke tajine, koude douche en een zacht bed. De prima Wifi brengt ons weer even terug in de bewoonde wereld en het thuisfront wordt op de hoogte gehouden van de avonturen en vorderingen.

Dag IV Een rustdag aan Lac Ifni

↔ 11,76km ↑ 1054 m  ↓ 527 m GPX

Na een typisch Marokkaans ontbijt met plat brood, olijven, arganolie en zoete honing wandelen we naar het hogerop gelegen Ifni meer. Vandaag is een rustdag, al is dat ook relatief.

Likment pas

Er moeten nog meer dan 1000 hoogtemeters overwonnen worden maar het brede pad kronkelt gezapig omhoog naar het ingesloten bergmeer.

Onderweg komen we povere Berberdorpjes tegen waar we tijd maken voor wat foto’s en ‘couleur locale’. Als we boven komen blinkt het azuurblauwe water diep onder ons. We trekken rond de gevulde krater en komen dan aan een klein verlaten zomerkamp. We zoeken ons één van de vele beschutte veestallen uit om de nacht door te brengen.

De rest van de dag is het genieten van de omgeving, lachen met flauwe moppen, schunnige opmerkingen en ons eigen leed. Klaar voor de volgende loodzware dag, of dat denken we toch.

Ifni

Dag V Van het Ifni meer over de Ouanoukrim pas terug naar Imlil

↔ 32.18km ↑ 1698 m ↓ 2302 m GPX

We worden al vroeg wakker, té vroeg blijkt. Een onverlaat had zijn wekker nog op Europees uur staan. Een uurtje later is het dan écht tijd om uit de veren te komen. Het is zes uur in de ochtend als we alles inpakken en een omvangrijke warme maaltijd maken.

Ouanoukrim

Pasta met linzen en pikante saus aangevuld met een kaneelbol ‘s morgens vroeg is een uitdaging. Maar we kunnen alle krachtvoer gebruiken om de dag tot een goed einde te brengen.

Als de opkomende zon achter de ontzagwekkende bergen van Lac Ifni haar eerste zonnestralen laat zien beginnen we aan onze laatste wandeldag. Over een breed trechtervormig blokkenveld trekken we richting de kloof die ons naar Tizi Ouanoukrim zal leiden.

Door de prachtige ravijn stijgen we gestaag. Regelmatig rusten we wat of nemen we de tijd voor een fotomoment. Zoals steeds zijn de laatste loodjes het zwaarst maar na zes uur continu klimwerk komen we eindelijk aan op de besneeuwde pas. Goed ‘choco‘ zetten we ons neer en maken er een warme maaltijd om aan te sterken.

Over de Tizi Ouanoukrim pas naar de Refuge de Toubkal

Toubkal Circuit

Als we na een uurtje op adem zijn gekomen beginnen we aan een langgerekte afdaling van meer dan 2300 hoogtemeters. Al snel moeten de stijgijzers terug aan om de sneeuwvelden te overbruggen.

De eerste honderd meters zijn nog vrij stijl en moeten we onze aandacht er goed bij houden. Maar nadien is het pure pret in de sneeuw.

Vlotjes traverseren we richting de aanzienlijke berghut van de Franse Alpien club. De enorme hut en de aanloop naar de top van de Toubkal lijkt wel een mierennest. Net als de Mont Blanc trekt het feit van ‘hoogste berg’ te zijn veel toeristen aan terwijl er oneindig veel mooie plekjes zijn waar je niemand tegen komt. Op de rest van onze vijfdaagse kwamen wij zo goed als niemand tegen en nu staan we tussen een paar honderden mensen, ezels, afvalbergen, gidsen en koks. Het maakt ons niet meteen vrolijk.

Dalen van aan de Refuge de Toubkal naar Imlil

Toubkal range

Om in een aanhoudende file de Toubkal op te lopen bedanken we en dus dalen we na wat verfrissing verder naar Imlil. Het dalen verloopt moeilijk door de vele tegenliggers en zwaar beladen muilezels met volgepakte valiezen.

De lange dag begint ook zijn tol te eisen en de vermoeidheid slaat toe. We zijn dan ook gelukkig als we in het aimabele Imlil aankomen en kunnen genieten van een warme douche, heerlijke eten en nadien een warm bed in het gezellige Maison Aït Maisan.

We slapen het klokje rond en nemen de volgende dag na een traditioneel ochtendmaal een bus terug naar Marrakesh.

Een fantastische tocht met hoogtepunten die niet op twee handen te tellen zijn. Qua zwaarte heb ik mijn kompanen misschien tot het uiterste gedreven maar alle drie hebben we de tocht tot een goed einde gebracht.

Tizi Likment

De laatste dag spenderen we in het bruisende Marrakesh. We kopen er souvenirs voor het thuisfront, verkennen de woelige soeks en de door duiven uitwerpselen naar ammoniak stinkende leerlooierijen.

Verder doen we ons te goed aan de lokale lekkernijen en vieren mijn 43ste verjaardag met fris bier (moeilijk te vinden en duur) en betoverende buikdanseressen.

Als de avond valt lopen we over het drukke Jamaa el Fna met zijn fluitende slangenbezweerders, geurende eetkraampjes en bezwerende muziekbands om een taxi te nemen naar een appartement vlak bij de luchthaven.

Kaart Toubkal Circuit

GPX

Praktische info

Geld

In Marokko betaal je met Dirham. 100 Dh is ongeveer gelijk aan 10 €.

Transport

Wij vlogen van uit Keulen met Ryanair (niet echt aan te raden vind ik zelf).

Marrakesh is een populaire toeristenbestemming en er zijn dus voldoende vluchten. Het kan verstandig zijn om ook net buiten de grenzen te kijken naar luchthavens als Eindhoven, Keulen, Amsterdam,… Wij vlogen van uit Keulen met Ryanair (niet echt aan te raden vind ik zelf).

De luchthaven van Marrakesh ligt zo goed als tegen de stad. Amper zeven kilometer scheiden de landingsbaan met het bekende Djemaa el Fna plein in het centrum van de stad. Er zijn shuttlebussen maar een taxi is wellicht sneller en goedkoper. Als we aankwamen betaalden we 200 Dh (terwijl ze 300 vroegen), in het terugkomen nog 100 Dh. Het is wellicht beter even de parking af te lopen naar de grote baan en daar een taxi of mototaxi aan te houden. We deden het met de mototaxi ook voor 20 Dh, wel zonder bagage toen.

In Marrakesh sliepen we in het Medina hostel, een klein hostel met vriendelijk personeel, warme douche en goede wifi. we betaalden ongeveer 350 Dh met z’n drieën, da’s omgerekend 35 euro of 12 euro p.p.

De meeste vluchten vertrekken zeer vroeg in Marrakesh, Flashback House is een goede optie om de laatste nacht door te brengen. Gelegen op minder dan een kilometer van de luchthaven. Appartement met alle comfort. Zoom uit op de kaart hierboven voor de exacte locatie.

Voor het transport tussen Imlil en Marrakech kan je ook het beste een shuttle dienst regelen of een taxi delen. Achter het Djemaa el Fna plein is er een stand met ‘Grand Taxis’. Zoom uit op de kaart voor de exacte locatie.

Bewegwijzering

Het Toubkal Circuit is niet bewegwijzerd en de topografische kaarten van de streek zijn niet ideaal. Met een goede GPX track en wat navigatie skills is de tocht echter makkelijk te doen. Wij gebruikten de Spaanse kaart Toubkal Alto Atlas Marruecos 1:40000 van Piolet.

Veel hikers kiezen er voor om de tocht met gids, kok en lastdieren te maken. Ongetwijfeld ook een mooie ervaring om de ‘couleur locale’ van dichtbij te ontdekken. Voor wie interesse heeft zijn er tal van toeristische bureaus die pakketten aanbieden. Onderhandelen, zonder de lokale economie uit het oog te verliezen, is natuurlijk aangewezen. Steek je licht zeker eens op bij de gidsenvereniging in Imlil.

Het “Bureau van berggidsen van Imlil” is een vereniging die eind jaren tachtig werd opgericht door voornamelijk Franse berggidsen. De eerste gidsenvereniging in Marokko was geboren. De gidsen zijn allemaal gediplomeerd en goed opgeleid.
Voor meer informatie:
Tel: 00212 (0) 524 48 56 26, E.mail: bureau.guides@yahoo.fr
Imlil, Asni 42150, B.P 22, Marrakesh, Marokko

Tochten zonder gids en ezeldrijvers vinden ze hier blijkbaar heel eigenaardig, langs de ene kant omdat de lokale economie er voor een stuk op draait en langs de andere kant omdat de tocht ondernemen volledig zelf voorziend en alles zelf dragend het best wel pittig maakt.

Bevoorrading & overnachtingen op het Toubkal Circuit

Kaart Toubkal

Er zijn verschillende dorpjes onderweg. In Imlil zijn winkels genoeg en er zijn ook wat outdoorwinkels waar je materiaal kan huren. Verwacht tweedehandsmateriaal.

In Tacheddirt, Amsouzart en aanpalende dorpjes kan je beperkt dingen kopen. Niet alle dorpjes op de kaart zijn effectief bewoond in het voor- en najaar. Dikwijls zijn het zomerdorpen waar de Berbers in de zomer hun land bewerken en vee hoeden. In bepaalde periodes is er dan ook niks te krijgen.

Voor water hadden wij een filtersysteem mee van CarePlus. Voor de rest waren wij voor de hele reis voorzien van eten, al hebben we ook wel onderweg gegeten.

In Marrakesh zijn overnachtingsmogelijkheden genoeg

Weer Toubkal Circuit

Hoogteprofiel Toubkal Circuit

Marokko wordt ook wel eens het koudste warme land van Afrika genoemd. In de bergen kan het behoorlijk koud zijn. Het échte wandelseizoen begint pas in mei als de meeste sneeuw gesmolten is en de passen vrij zijn, maar dit brengt dan ook de nodige drukte mee.

Wij kozen er voor om wat vroeger op het seizoen te gaan en kwamen zo goed als niemand tegen op de trail buiten de lokale bergbewoners en veehoeders. Vergewis je zeer goed van de omstandigheden in de bergen en op de passen en neem geen onnodige risico’s!

Zie dat je een ‘plan B’ hebt, Het Atlasgebergte of de Anti-atlas zijn groot genoeg om prachtige wandelingen te ondernemen moesten de omstandigheden het niet toelaten om deze tocht te ondernemen. De gids van Cicerone heeft tal van alternatieven en nuttige info over de Hoge Atlas.

TOUBKAL CIRCUIT WEER VOOR DEZE WEEK

Let op! Dit zijn de weersverwachtingen voor Imlil gelegen op 1750 meter. Op de passen en hoger gelegen stukken kan het weer en de omstandigheden opmerkelijk verschillen. Wees in de bergen steeds voorbereid op alle klimatologische omstandigheden!

Boeken & Kaarten

Het Toubkal Circuit staat uitstekend beschreven in het boek van Cicerone. Een gidsje voor Marrakesh is handig om je weg te vinden in het doolhof van steegjes en pleintjes.

Veiligheid op het Toubkal Circuit

In het najaar van 2018 werden twee Scandinavische meisjes op gruwelijke wijze vermoord door IS aanhangers aan de voet van de Toubkal. Het lijkt er op dat dit een geïsoleerd incident was. In mijn opinie is Marokko niet onveiliger dan pakweg Utrecht, Parijs of Brussel.

In Marrakesh lopen wel wat oplichters rond. Als je vragen hebt stel je die beter aan wat oudere bewoners en laat je niet intimideren door ‘handige jongens’ die geld vragen voor zowat alles. In de bergdorpjes zijn de mensen over het algemeen heel vriendelijk en behulpzaam. De Marokkaanse manier van marchanderen is iets wat je je snel eigen maakt. Met een lange baard word je trouwens om de minuut met ‘Allibaba’ aangesproken.

Vragen en opmerkingen onder de foto’s

Foto’s

Vragen en opmerkingen

Geschreven door

caersbart

Hey, welkom op caersbart.be, dit is een persoonlijke webblog om mijn ervaringen te delen en mensen te inspireren. Heb je vragen... shoot! Je kan je me contacteren via info_at_caersbart.be, of via messenger op ons Facebook page fb.com/caersbart.be