Glen Affric
Affric Kintail

Affric Kintail Way – Een uit de hand gelopen, op het eerste zicht onbenullig Facebook bericht werd al snel een planning voor een volwaardige hiking trip naar Schotland. Na een eerste vergadering, gepaard met lokaal gerstenat en Schotse Whiskey, werden de plannen gesmeed.

Ik ging op zoek naar een tocht voor vier jonge mannen van middelbare leeftijd. Mijn vader en oom zochten een alternatief om de streek per wagen te verkennen.

Als trail koos ik voor de Affric Kintail Way met een korte verlenging op de Great Glenn Way richting Inverness. Via de Great Glenn way sluit de trail dan weer naadloos aan bij de West Highland Way, Cape Wrath, East Highland Way,… en zo zijn de lange afstandsmogelijkheden eindeloos in Schotland.

Affric Kintail Trail

Dag I & II Inverness – Drumnadrochit

↔ 33.2 km ↑ 463 m  ↓ 430 m GPX

We vlogen ‘s morgens vroeg van Brussel, over Londen, naar Inverness waar we tegen de middag aankwamen. Nog even langs het verhuurkantoor, waar de verantwoordelijke zo leek weg gelopen uit Little Britain, om de auto op te pikken. Met een opperbeste stemming reden we richting Inverness waar we verbleven in het Ardross Glencairn, een B&B in het centrum van de stad. We deden wat sightseeing, gingen nog wat inkopen doen, bezochten natuurlijk de pub en kropen ons bed in. De volgende dag kon de excursie echt beginnen.

Great Glen Way

Na een stevig Brits ontbijt vertrokken we aan de oever van de Ness rivier aan Inverness Castle op de Great Glenn Way. De trail strekt zich 117 km van kust tot kust over de Hooglanden uit. Ze verbindt de belangrijkste centra van Fort William en de regionale hoofdstad Inverness. De route volgt de grote natuurlijke breuklijn van de Great Glen, die Schotland van kust tot kust verdeelt. Wij volgen de eerste 30 kilometers richting Drumnadrochit om daar verder te gaan op de Affric Kintail Way.

Inverness

Dit stuk van de Great Glen Way is over het algemeen gemakkelijk te voet te verkennen door landbouwgebied en bossen, je krijgt fraaie panorama’s van Loch Ness en de bergen in het noorden. Na een saai stuk door de grijze buitenwijken van Inverness en een glooiende golfbaan komen we na wat klimmen boven in de bossen.

Affric Kintail

Door de plakkerige sneeuw marcheren we verder door donkergroene naaldbossen en kaal heidegebied. Onderweg nemen we een korte omweg om iets gaan te drinken in het Abriachan Eco-Campsite & Cafe.

De olijke bazin Sandra en haar man  lijken zo weg gelopen uit een Viking film. We drinken er excellente zwarte koffie en Engelse thee en vermaken ons met de uitleg van de welbespraakte eigenares. Een aanrader voor iedereen op de Great Glen Way.

Aankomst in Drumnadrochit na een lange dag

Na ongeveer drieëntwintig kilometer gaat het zachte bospad naar beneden en krijgen we een panoramisch uitzicht over Loch Ness. Van het beroemde monster geen spoor maar we genieten desalniettemin van het prachtige vergezicht.

We zakken enkele kilometers en zien dan Urquhart castle liggen op de groene oevers van het uitgestrekte meer.

Er volgen nog drie onaangename kilometers over een drukke asfaltbaan richting Drumnadrochit. Het verwelkomingscomité trakteert ons met welverdiend spijs en drank.

Nadat iedereen goed rond gegeten (en gedronken) is meld één van de mannen in het intussen luidruchtige gezelschap aan de serveerster dat ze wel heel erg op Dolly lijkt. Ik ben er nog altijd niet uit of hij de rondborstige Miss Parton of het bekende Schotse schaap bedoelde. Tijd om te gaan slapen dus. ?

Dag III Drumnadrochit – Cannich

↔ 24.30 km ↑ 525 m  ↓ 473 m GPX

Op de tweede dag beginnen we aan de Affrick Kintail Way, een volledig bewegwijzerde, uitstekende cross-country route van 70 kilometer voor hikers.

Officieel geopend in 2015, loopt de Affric Kintail Weg van Drumnadrochit aan de oevers van Loch Ness, naar Morvich in Kintail. Het startpunt maakt het mogelijk om te worden verbonden met de Great Glen Way en daarmee door een groot deel van het lange afstand wandelnetwerk van Schotland.

Het eindpunt bij Morvich maakt een link mogelijk met de veel uitdagender en serieuzere Cape Wrath Trail. We slagen nog wat proviand in in het kleine winkeltje en kunnen dan meteen van start gaan. De eerste kilometers gaan meteen fiks omhoog waardoor we al snel een mooi zicht op het dal en Loch Meiklie krijgen. Over bospaden zakt de trail vervolgens geleidelijk tot in het dorpje Cannich.

De laatste 5 mijl lopen volledig over een drukke weg (A831) en zijn ronduit onaangenaam (zie beoordeling onderaan voor extra info). Even slaat de twijfel toe, is dit de prachtige tocht die ik voor ogen had? De eerste etappe is achteraf gezien dan ook niet de moeite en wellicht gewoon een verbindingsstuk met de Great Glen Way.

Gelukkig zal de rest van de tocht het teleurstellende van de eerste horde ruimschoots goed maken. Aangekomen in Cannich steken we de Glass rivier over en drinken we enkele glazen in de lokale pub, er is ook een SPAR waar we whiskey inslagen voor de rest van de tocht.

Dag IV Cannich – Loch Beinn a’ Mheadhoin

↔ 20.65 km ↑ 448 m  ↓ 345 m GPX

Ook dag drie begint met een stevige klauterpartij, over een kleine asfaltweg gaat het een paar kilometers naar omhoog alvorens we op een modderige bosweg draaien. We zijn blij dat de verharde weg achter ons ligt en hebben het gevoel dat de Affric Kintail Way hier pas echt begint. Langs donkere naaldbossen gaat het gezapig op en neer en af en toe krijgen we al een glimp van de bevallige vallei.

We dalen op een smal bospad en komen aan op een publieke parking vlak bij de Benevean dam. We eten er rendiersoep aan de oever van de kolkende Affric rivier alvorens onze weg te vervolgen. Na een korte klim komen we op een fraai uitzichtpunt. We krijgen een mooi panoramisch uitzicht op wat de komende dagen te bieden heeft. Blauwe uitgesneden bergmeren, wilde rivieren, frisse naaldbossen en besneeuwde toppen, dat verdiend een single malt.

Whiskey drinkende ‘beardo’s’

Die ‘beardo’s’ waar ik mee op stap ben hebben dan ook nog nooit van ‘lichtgewicht’ trekken gehoord en slepen flessen whiskey, blikjes cola, stoeltjes, en andere snuisterijen mee. Het maakt de tocht wat zwaarder maar op bepaalde momenten dus ook bijzonder aangenaam. De rest van de dag lopen we over een breed veespoor langs de oevers van het uitgestrekte meer door de bossen en langs klaterende beekjes die van de berg naar beneden stromen.

Als de avond valt zoeken we een geschikte slaapplaats, het is even zoeken want veel stukken zijn te drassig om de tent op te zetten. Uiteindelijk vinden we een idyllische slaapplaats op het einde van het Beinn a’ Mheadhoin meer op een ingesloten keienstrandje. We zetten tent en tarp op, maken een kampvuur, eten, bakken gerookt spek en proberen de whiskey te rantsoeneren. Het laatste lukt matig waardoor we het de volgende dagen met wat minder zullen moeten doen. Jan waagt zich aan wat baantjes trekken in het koude loch, de rest blijft rustig op het droge. Na een leuke warme avond, met dank aan vuurman Jan, kruipen we in onze slaapzak voor een regenachtige nacht.

Dag V Loch Beinn a’ Mheadhoin – Camban Bothy

↔ 23.38 km ↑ 431 m  ↓ 363 m GPX

Met kleine oogjes kruipen we al vroeg uit onze warme slaapzak. Het is fris en we besluiten alles in te pakken en verderop te ontbijten als het wat warmer is. We kuieren langs enkele kleinere meren die uiteindelijk overgaan in Loch Affric.

We eten in het ochtendzonnetje wat granola en genieten van het weidse uitzicht.

Als we verder langs Loch Affric wandelen trekt het landschap zich wat open en zijn er steeds minder bossen. Alles is hier historisch leeg gekapt en opgegeten door wild en schapen.

De valleien zijn nu helemaal omheind en men probeert de kaalgevreten laagvlaktes te herbebossen. Zelf vinden we het stiekem zo wel mooi. We zien nog een Korhoen opvliegen en aanschouwen de beroemde Schotse rode hoen. Bij het eenvoudige ‘Strawberry house’ rusten we even. Daarna gaat het door drassig moeras- en veenland waar de Affric rivier kronkelt door de vlakte vol turfgrond. We trekken langs woeste watervallen, waterstromen en heldere beken. Het spoor is nu veranderd in een bergpaadje met keien.

Meest afgelegen jeugdherberg ter wereld

Na een tijd zien we de jeugdherberg van Alltbeithe in de verte opduiken. Het ‘Glen Affric youth Hostel‘ is een opgeknapte bothy die nu wordt uitgebaat door de ‘Scottish Youth Hostels Association’.

Toen wij er langs kwamen was de jeugdherberg nog niet open voor het zomerseizoen, er was wel een nood shelter die je kon gebruiken. We zetten ons even uit de wind, maken het middagmaal en doen nog een rondje whiskey alvorens de laatste drie kilometer aan te vatten.

Uiteindelijk komen we na wat klimmen aan aan de Camban bothy. Een bothy is een eenvoudige hut, meestal vrij toegankelijk. Bothies zijn te vinden in afgelegen berggebieden in Schotland, Noord-Engeland en Wales. Ze zijn tamelijk veelvoorkomend in de Schotse Hooglanden. “Bothy” zou afgeleid kunnen zijn van het Gaelic bothan, dat ‘kleine hut’ betekent. Spijtig genoeg laten nog veel mensen hun afval achter in de Bothies, lege flessen, gasblikken en een zak vol afval.  Afval is een gevaar voor wilde en gedomesticeerde dieren en heeft geen plaats in deze prachtige natuur. Wat je mee neemt in de natuur neem je ook mee terug!

Affric Kintail

We hebben er het gezelschap van de Amsterdamse Guy. We genieten er van het uitzicht, spelen kaart, gaan op verkenning in de omgeving en zetten wat gedroogde vijgen op whiskey voor later op de avond. Als het duister in valt en het killer wordt kruipen we in onze slaapzak voor wat welverdiende nachtrust.

Dag VI Camban Bothy – Morvich

↔ 15.21 km ↑ 215 m  ↓ 522 m GPX

We verlaten de prachtige bothy vroeg in de ochtend en vervolgen onze weg op de Affric Kintail Way. Elke dag lijkt het landschap wel mooier te worden.

We kronkelen langs bergpaden door het prachtige natuurschoon waar lammetjes die nog maar amper op hun poten kunnen staan ons al blatend aanstaren.

Besneeuwde toppen kijken op ons neer terwijl heldere watervallen hoog van de grillige rotsen naar beneden storten. We dalen flink en komen uiteindelijk in een wijdlopend dal waar de Croe rivier zich een weg baant door de turf richting Morvich. Het is terug makkelijk stappen op een landweg.

Uiteindelijk komen we tegen iets na de middag aan in het gehucht Morvich waar we worden verwelkomt door mijn vader en nonkel. Wat een magnifieke tocht door een wondermooi landschap waar je gek genoeg zo goed als niemand tegen komt. Een aanrader voor iedereen die Schotland wil verkennen. De trail is niet technisch en redelijk makkelijk te doen voor beginnende hikers. Een goed alternatief voor de drukkere West Highland Way bijvoorbeeld, in ieder geval zeker zo mooi naar mijn mening.

Map Affric Kintail

GPX Affric Kintail

Dag VII & VIII Isle of Skye

De rest van onze vakantie brengen we door op The Isle of Skye waar we een huisje hebben gehuurd via Airbnb in Torrin.

We vervoegen ons bij vaders en schoonvader en verkennen het eiland, maken een boottocht naar de voet van de Cuillin bergformatie, doen wat korte wandelingen op de Trotternish ridge en maken de pubs onveilig.

Alweer een prachtig stukje Schotland. Mijn welgemeende dank aan de drie Jannen, Koen en mijn vader om er een fantastische trip van te maken!

Affric Kintail Way Praktisch

Vervoer naar de Affric Kintail trail

Vliegen deden we op Inverness met Britisch Airways van uit Zaventem (Over stappen Londen Heathrow). We parkeerden onze auto op Zaventem voor 78€ voor 10 dagen. Uiteraard is de nationale luchthaven ook perfect te bereiken met het openbaar vervoer.

Inverness is de luchthaven die het dichtste bij de Schotse Hooglanden ligt. Vliegen op Glasgow of Edinburgh is dikwijls iets goedkoper en er zijn meer vluchten. Hou er dan wel rekening mee dat je nog tijd en geld moet spenderen om je te verplaatsen naar het noorden. Van uit Inverness kan je meteen vertrekken op de Great Glen Way.

Tussen Morvich (einde Affric Kintail Way) en Inverness is er vlak bij een busdienst (lijn 917 Inverness/Skye – 1u40 min.) van Scottish Citylink. Ook Cannich wordt met de bus vanuit Inverness bediend. Drumnadrochit heeft een goede busverbinding, op de route tussen Inverness en Fort William (beide hebben treinstations).

Bewegwijzering & bevoorrading

Zowel de Great Glenn Way als de Affric Kintail Way zijn prima bewegwijzerd. Beide trails hebben een eigen kaart. Er zijn overzichtskaartjes te downloaden op de site van de Affric Kintail Way

Inkopen kan je doen in Inverness, Drumnadrochit en in beperkte mate in Cannich. Water is er genoeg langs de trail dus water zuiveren is geen probleem.

Temperatuur

Wij gingen begin April en hadden schitterend weer. Regenkledij kwam amper uit de rugzak. Ga er echter nooit van uit de je in Schotland mooi weer gaat hebben en voorzie je voor alle weersomstandigheden. Een week zon in de Schotse highlands lijkt me eerder uitzondering dan regel 😉

Affic Kintail Way WEER voor deze week

Hou er rekening mee dat er in de zomermaanden veel ‘midges‘ kunnen zitten, en neem een goede spray of zalf mee. De kleine insecten kunnen een redelijke pretbederver zijn.

Voor de huidige klimatologische omstandigheden op de trail kan je HIER terecht.

Overnachten op de Affric Kintail Way

Schotland kent de ‘Scottisch Outdoor Act‘, je mag er dus in het wild kamperen maar er zijn wel regels aan verbonden (Eng.) natuurlijk.

De drie belangrijkste principes van de Scottish Outdoor Access Code zijn:

•  Respecteer de belangen van andere mensen
  • Zorg voor het milieu
  • Neem verantwoordelijkheid voor je eigen acties

Na onze nacht in de B&B in Inverness sliepen we in Drumadrochit, Cannich, Loch Beinn a’ Mheadhoin en Camban bothy.

Onderweg kom je ook langs het ‘Glen Affric youth Hostel‘, een opgeknapte bothy die nu wordt uitgebaat door de ‘ Scottish Youth Hostels Association’. Het is een uniek en afgelegen jeugdherberg met vierentwintig bedden op tien kilometer van de dichts bijzijnde weg. Toen wij er langs kwamen was de jeugdherberg nog niet open voor het zomerseizoen (eind april tot eind september, bekijk de site voor exacte datums).

De enige bothy om te overnachten op deze trail is die van Camban, gelegen tussen Alltbeithe en Morvich. Voor info over alle bothy’s van Schotland kan je terecht op de website van de Mountain Bothies Association. Ook hier, hou je aan de Bothy code!

In Drumnadrochit, Cannich en Morvic zijn overnachtingsmogelijkheden. Aan de aankomst in Morvich is een grote camping.

Boeken

Er bestaan tal van gidsen over de Great Glen Way en de rest van de Schotse hooglanden om je in te lezen. De Affrick Kintail Way is nog maar sinds 2015 een bewegwijzerde trail en er zijn momenteel nog minder gidsen van te vinden.

Officieel geopend in 2015, loopt de Affric Kintail Way van Drumnadrochit aan de oevers van Loch Ness, naar Morvich in Kintail. Het startpunt maakt het mogelijk om te worden verbonden met de Great Glen Way en daarmee door een groot deel van het lange afstand wandelnetwerk van Schotland. Het eindpunt bij Morvich maakt een link mogelijk met de veel uitdagender en serieuzere Cape Wrath Trail.

Beoordeling van de Affric Kintail Way

Waardering: 3 uit 5.

De eerste etappe op de Great Glen Way was buiten de eerste en laatste kilometers mooier dan ik op voorhand had gedacht.

Het eerste stuk tocht naar Cannich op de  Affric Kintail was teleurstellend. Weinig variatie en een heel lang stuk asfalt (zie update onderaan). Gelukkig maakt de rest van de trail dit ruimschoots goed! Mocht ik het overdoen zou ik de eerste etappe van trail overslagen en een dag langer aan het jeugd hotel of bothy blijven om de omgeving te verkennen.

De Affric Kintail Way is een zeer mooie route zonder te technisch te zijn en met een doenbaar aantal hoogtemeters. De trail loopt over oude vee routes en bergpaden. Onderweg kwamen we bijna niemand tegen. Mijns inziens mooier en rustiger dan zijn bekendere broertje de West Highland Way. Je moet in tegenstelling tot de WHW wel zelfvoorzienend kunnen zijn. Onderweg zijn er na Cannich geen winkels of bemande slaapaccommodaties (buiten het youth hostel, maar dat is niet het hele jaar open, informeer je hiervoor voor vertrek)

Affric Kintail Way Links

Update Affric Kintail trail

Update: De afgelopen jaren hebben de inrichters van de Affric Kintail Way gewerkt aan een alternatief voor reizigers die op de eerste etappe op de A831 lopen / fietsen tussen Corrimony en Cannich. Na uitgebreide discussies met landeigenaren en andere belanghebbenden hebben ze nu een punt bereikt waarop ze er zeker van zijn dat ze de bekommernissen over verkeersveiligheidskwesties op dit deel van de Affric Kintail Way kunnen verlichten.

De huidige route tussen Corrimony en Cannich is ongeveer 4 mijl. De nieuwe optie (zie kaart) breidt dit uit naar ongeveer 7 mijl, buiten het verbeteren van de verkeersveiligheid zal ook het uitzicht op omliggende landschappen is enorm verbeteren.

Er zijn nog steeds twee doorgangspunten op de A831 met geavanceerde waarschuwingen voor zowel bestuurders als hikers op de Affric Kintail Way.

De kosten zullen waarschijnlijk erg groot zijn, dus men kan geen tijdschema geven, maar reken tenminste 2 – 3 jaar bezig met de voltooiing ervan. (14/09/2018)

Updates zijn te vinden op de Facebook page van de Affric Kintail Way

Affric Kintail
Nieuwe verbeterde route op het eerste deel van de Affric Kintail Way.

Vragen of opmerkingen? Stel ze onder de foto’s

Foto’s Affrick Kintail Way & Isle of Skye

Vragen en opmerkingen

Geschreven door

caersbart

Hey, welkom op caersbart.be, dit is een persoonlijke webblog om mijn ervaringen te delen en mensen te inspireren. Heb je vragen... shoot! Je kan je me contacteren via info_at_caersbart.be, of via messenger op ons Facebook page fb.com/caersbart.be