Fietsen naar Parijs

Fietsen naar Parijs – Deze fietstocht vormt de kroon op één van mijn (vele) avontuurlijke missies: van mijn voordeur naar alle hoofdsteden van de buurlanden trappen! Na de bruisende straten van Berlijn, de grachten van Amsterdam, kastelen van Luxemburg-stad en de bruggen van Londen, is nu de lichtstad Parijs aan de beurt. Samen met mijn trouwe fietskompanen belooft het alweer een onvergetelijk avontuur te worden. Zadel op, Paris, on arrive!

In vijf etappes tot aan de voet van de Eiffeltoren

🚲 ↔ 480 km ↑ 3325 m  ↓ 3224 m

Dag I Westerlo – Profondeville

🚲 ↔ 104.8 km ↑ 704 m  ↓ 545 m

Nog voor de klok van acht rolt het rubber van de fietswielen fluisterend over de koude klinkers van de Parel der Kempen. Kwetterende vogels luiden met een meerstemmige ouverture onze eerste kilometers naar Parijs zachtjes in. Starten doen we nog op vlak terrein maar al snel kondigen de eerste heuveltjes zich aan. Enkele van deze Kempische puisten vertonen zelfs een tikje hoogmoed en dragen ietwat theatraal namen als Suiker- of Kapittelberg. Echt plat zal het nooit meer worden.

Fietsen naar Parijs
Kerk Langdorp

In Langdorp pikken we nog een familielid op die ons de eerste dag zal vergezellen tot in Namen. “Serieus wat off-road stukken op jullie route”, weet Stef ons te vertellen. We vallen een beetje uit de lucht, dat hadden we niet gezien toen we dit verbindingsstuk tussen Westerlo en de Benjaminse route op de computer uittekenden.

En ja hoor, meteen ploegen we door diepe moddersporen en gaat het over smalle single tracks door de Brabantse velden en boomgaarden. Wielen slippen, als de pendule van een traag tikkende metronoom, van links naar rechts op de met modder besmeurde holle wegen. Oneffen kasseistroken testen ongenadig een eerste keer de nog teergevoelige bipsen.

Hoegaarden in Hoegaarden

Hoegaarden

Via suikerstad Tienen komen we uiteindelijk aan in Hoegaarden, en wat smaakt er beter dan een Hoegaarden in Hoegaarden (Oké, misschien een Chimay in Chimay, maar dat laten we nog even buiten beschouwing).

In een op dit vroege uur drukke volkscafé, waar alles in voorbereiding is voor een plaatselijke Vlaamse kermis, zetten we ons een eerste keer op het zonnige terras. Uit de boxen schalt ritmische countrymuziek. Yippee-Ki-Yay!

Als het koele witbier op is rijden we de RAVeL op die ons naar Namen zal leiden. De oude spoorbaan loopt constant licht omhoog en het is stevig beginnen te regenen. Toch iets pittiger dan verwacht deze RAVeL. Maar zoals steeds is er ook vreugde na de geleverde arbeid. De laatste kilometers naar Namen is het stevig downhill, acht kilometer op cruise-control zonder amper een trap te moeten geven. We nemen afscheid van Stef die met de trein terugkeert en doen ons te goed aan enkele Chimays aan de oever van de Maas met zicht op de imposante Citadel.

Ravel Namen
Ravel richting Namen

Santos stoempen

Fietsen naar Parijs

Terwijl we langs de Maas zigzaggen, belanden we in Profondeville, waar we op het einde van dag nog één onverwachte twist krijgen. Hoog boven ons, troont hotel ‘La Fête au Palais‘ als een kasteel dat zijn bezoekers uitdaagt. De keuzes? Enerzijds een veilige zes kilometer lange omweg via een kalmpjes stijgende asfaltweg. Anderzijds, de snelle maar pittige optie: een 500 meter steile klim via een smal bospad.

Gaan we voor het epische verhaal of kiezen we toch de serene zekerheid? Optie twee natuurlijk… al gebeurd dat met veel zweet, zuchten en vloeken. Elke stap is te voelen is in de wat verzuurde bovenbenen. De massieve Santos fietsen maken het serieus stoempen om boven te geraken. Afgemat komen we aan. Een warme douche, het prachtige uitzicht, lekker eten en bijhorende drank doen alles snel vergeten. Genieten, La Vie Est Belle!

Dag II Profondeville – Chimay

🚲 ↔ 85 km ↑ 339 m  ↓ 265 m

Na een rijkelijk ontbijt zakken we terug af naar de oevers van de Maas. Het is heerlijk fietsen, dansen op twee wielen in de richting van Dinant, voor een koffiepauze. Wat later in Hastière-Lavaux pikken we kompaan Jan op voor de rest van de fietsreis. Maar niet zonder ons eerst tegoed te doen aan een enorme cervela (maar écht enooooooooorm) spécial met een blikje bier. ‘Natuurlijk doet de grootte er wel toe’ staat er, in een mooie volzin, als kwinkslag op het bijhorende kartonnen bakje gedrukt. Haute cuisine op de fiets, van sportvoeding hebben we nog niet zoveel kaas gegeten.

Dinant
Dinant

In Hermoton-sur-Meuse nemen we afscheid van de riviervallei en rijden we via RAVeL’s tot in Chimay. Onderweg houden we nog halt in het leuke spoorwegmuseum van Mariembourg waar we alvast een blonde Chimay degusteren.

Eens in het abdijstadje zelf zetten we onze calvarietocht verder en passeren ook de andere kleuren van het gerstenat de revue. Tussendoor genieten we van een lekkere Thaise maaltijd. Na de laatste groene Chimay slagen er enkele al wat rood aan. Tijd om onder de wol te kruipen.

Dag III Chimay – Laon

🚲 ↔ 98 km ↑ 836 m  ↓ 877 m

De derde etappe kondigt zich prachtig aan. Het gaat door weidse velden en bossen met brede grindpaden naar Frankrijk. Elk pittig klimmetje wordt prompt beloond met een gezwinde duik naar beneden in de richting van het volgende bergje. Als de schaarse mogelijkheid zich voordoet om een terrasje te doen twijfelen we niet. Onderweg wisselt hevige regen af met blakende zon en zo passeert de dag gezapig, Nous sommes heureux comme Dieu en France.

Fietsen naar Parijs

In de verte zien we het vestegingsstadje Laon al liggen op een heuvel. Het is 30 km rechtdoor op een drukkere provincieweg*. We zetten ons als volleerde ‘baroudeurs‘ in een treintje achter Jakke Bos die als een doorwinterde tempobeul zijn mini-peloton op sleeptouw neemt. Aan hoge snelheid komen de witte kathedraaltorens van Laon snel dichterbij.

* Je kan dit lange saai stuk vermijden door de alternatieve, iets langere, route te nemen die via Marle naar Laon gaat. 🚲

Aan de eerste Bar Tabac is het even bijkomen van de ploegentijdrit alvorens de laatste klim van de dag naar de bovenstad aan te vangen. We doen nog wat aan cultuur en eten culinair in de schaduw van de machtige kathedraal. Alweer een topdag.

Dag IV Laon – Bhétisy-Saint-Martin

🚲 ↔ 92 km ↑ 891 m  ↓ 982m

Een solide afdaling brengt ons van Laon terug tussen de velden vol zacht wiegend graan en kleurrijk geel koolzaad. In Suzy rijden we even om naar de plaatselijke camping in Western stijl om er in het saloon een koffietje te drinken. Als vaardige cowboys stijgen we van ons ijzeren ros af. Vervolgens sloffen we als helden uit een middelmatige spaghetti western met O-benen de staminee binnen. Kleine gelukjes.

Aan het Kasteel van Pierrefonds maken we onze volgende stop, het is er toeristisch en het horeca personeel bijzonder onvriendelijk. Snel onze velo terug op voor het laatste stuk naar Béthisy-Saint-Martin. In Saint-Jean-aux-Bois moet Jan van den Bosch AKA Jakke Bos ‘noblesse oblige‘ op de foto naast het gemeentebord. Vlak voor het Béthisy maken we nog een stop aan de Gallo-Romeinse site van Champlieu.

Eens aangekomen maken we nog lekkere spaghetti met een glaasje rode wijn. We dobbelen wat en later op de avond geven we uitvoerig commentaar bij de eerste halve finale van het Songfestival. Als volleerde André Vermeulens, met soms een vleugje Eddy Demarez, voorzien we elke act van scherpe commentaar vol superlatieven.

Niet morsen op de schaarse propere kledij 😉

Dag V Bhétisy-Saint-Martin – Parijs

↔ 100.4 km ↑ 555 m  ↓ 555 m

Fietsen naar Parijs

Tegen de klok van acht zitten we zoals steeds op onze tweewieler. Net als de afgelopen dagen rijden we door eindeloze akkers en velden waar om de zoveel kilometers wel een middeleeuws dorpje of abdij opduikt.

Iets voorbij Gressy pikken we in op het jaagpad van het Canal de l’Ourcq. We komen dichter bij de hoofdstad, het is er drukker en de ‘Bonjour‘s’ rollen wat minder snel over de tongen als de afgelopen dagen.

Op de drukke markt van Villeparis, een voorstad van Parijs, is het een bonte smeltkroes van culturen en bevolkingsgroepen. Even dwalen de gedachten af naar de zuiderse sferen van één van onze voorgaande reizen.

Voor geen geld eten we er heerlijke kippenbouten met zuiderse specerijen dewelke we wegspoelen met Belgisch bier van matige kwaliteit. Hoe heerlijk fusion zijn wij.

Fietsen naar Parijs

Na het bescheiden bacchanaal blijven we de rechte vaart volgen, dieper en dieper de stad in. Talloze tentjes van daklozen vormen soms hele minicampings naast de rustige waterloop. Het Canal-Saint-Martin stuurt ons richting de Seine, we zijn nu in hartje Parijs. Aan de in opbouw zijnde Notre-Dame is het een drukte van jewelste en proberen we slalommend de toeristen te ontwijken. Uiteindelijk bereiken we na bijna 470 fietskilometers de iconische Eiffeltoren waar we nog snel als volleerde influencers-van-den-Aldi poseren voor de obligate foto.

Vervolgens rijden we nog even door naar de mooie Camping de Paris in het Bois de Boulogne waar we nog heerlijk nagenieten van onze trip. De volgende dag hangen we zelf de volbloed toerist uit en schuimen de bars van de metropool af. Wat een heerlijke trip alweer vol avontuur en kameraadschap.

Kaart fietsen naar Parijs

Fietsen naar Parijs GPX file

Fietsen naar Parijs Praktisch

Vervoer

fiets trein

Fietsen natuurlijk! Nee alle gekheid op een stokje, waarschijnlijk ga je ook terug thuis willen geraken. Dat kan natuurlijk ook met je tweewieler maar voor wie het openbaar vervoer wil nemen is het toch even zoeken.

Flixbus biedt soms de mogelijkheid om je fiets mee te nemen. In de praktijk was het op deze route allemaal moeilijk te vinden en onduidelijk.

De trein is een andere mogelijkheid al zijn daar ook beperkingen. De Eurostar (voorheen Thalys) neemt bv. geen ongemonteerde fietsen mee.

Wij deden het met de trein in vijf etappes. Gare Paris Nord – Amiens – Lille – Doornik – Brussel – Aarschot en dat koste ons iets meer dan 65 euro p.p. Op sommige treinen was het goed voorzien voor fietsen, op andere treinen serieus behelpen (zeker met 4 bepakte fietsen en nog andere fietsers). Korte overstaptijden, geen liften in stations, treinen die veel hoger liggen dan het perron, weinig plaats,… het blijft een avontuur.

Je kan kijken op de website van het Franse spoor maar het ter plekke regelen is vaak makkelijker. Hou er rekening mee dat je op het Belgische netwerk een toeslag moet betalen voor je fiets.

Overnachten als je gaat fietsen naar Parijs

Onderweg zijn er plaatsen genoeg om te overnachten. In Noord-Frankrijk is het soms wat meer zoeken.

 

Dit waren onze etappes en overnachtingsplaatsen:

Bevoorrading onderweg

Onderweg kan je je bevoorraden in de dorpjes of steden. Al fietsend door België passeer je plekken als Diest, Jodoigne, Namen, Dinant, Chimay,… Eens in Noord Frankrijk is het soms plannen. In Laon kan je in principe alles vinden om tot Parijs te geraken.

Bewegwijzering en route

Er zijn grosso modo twee belangrijke fietsroutes van uit België richting Parijs. De Benjaminse en de EV3.

De routes van Paul Benjaminse zijn inmiddels een begrip onder vakantiefietsers. Met dit gidsje (en/of de GPS-gegevens) trap je over voormalige spoorlijnen en veldwegen rustig richting het zuiden. Starten kan van uit Eindhoven of Maastricht (of je pikt ergens in) naar pronkstadjes als Diest, rijk aan werelderfgoed, en Dinant, de parel van de Maas. In Frankrijk trap je vervolgens − via de kathedraal van Laon, het kasteel van Pierrefonds en de Romeinse ruïnes van Champlieu − naar Parijs. Waar je onder de Eiffeltoren lachend, of net niet, van je fiets stapt. De gids is o.a. te koop bij Grote Routepaden en de fietsvakantiewinkel.

Je kan ook de EuroVelo 3, een fiets- en pelgrimsroute van Noorwegen naar Santiago de Compostella in Spanje, volgen. Deze route loopt iets boven de Benjaminse route en doet meer dorpen en grotere steden aan zoals Compiègne. Je volgt er in grote lijnen de pelgrimswegen Via Mosana, Via Monastica, Via Thiérache en het Estelle pad tussen Aken en Parijs.

Fiets huren

Niet iedereen heeft een fiets of een fiets die voldoet om lange afstanden mee af te leggen en/of bagage te vervoeren. Deze keer huurde Jan een Santos bij Cyclant naast het station van Antwerpen. Eerder huurden we ook al Santos fietsen bij bikepacking-belgium in Antwerpen, er is hier meer keuze maar de prijs is wel wat hoger.

Gidsen

Weer

PARIJS WEER

Links

Foto’s fietsen naar Parijs

Vragen en opmerkingen over fietsen naar Parijs

Heb je nog een vraag of opmerking over deze route? Onderaan deze post kan je reageren op dit verhaal.

Geschreven door

caersbart

Hey, welkom op caersbart.be, dit is een persoonlijke webblog om mijn jarenlange outdoor ervaringen te delen en mensen te inspireren. Heb je vragen... shoot! Je kan je me contacteren via info_at_caersbart.be, of via messenger op ons Facebook page fb.com/caersbart.be
© caersbart.be