Mullerthal Trail route 3

Mullerthal Trail Route 3 ↔ 38.14 km ↑ 879 m  ↓ 951 m

Mullerthal Trail Route 3 – Of ik voor een schoolproject een meerdaagse hike wou mee voorbereiden en daarna samen op pad gaan. ‘Allow’kes‘, het zal wel zijn, daar kan ik natuurlijk geen nee op zeggen! Zodoende ging ik met de tienjarige spraakwaterval Renée drie dagen wandelen op de Mullerthal Trail, Route 3.

Dag I Larochette – Kallektuffquell

Müllerthal Trial Route ↔ 17.20 km ↑ 438 m  ↓ 474 m

Mullerthal Route 3

We zijn al vroeg wakker, het is te zeggen… ik ben al vroeg wakker. Toch ben ik het voor een keer niet die de meeste adrenaline door de aderen heeft stromen. De goedlachse Renée vindt het hele avontuur toch wel spannend. Ze doezelt nog wat verder in de auto terwijl ik in een kleine drie uur van het nog slapende Borgerhout tot in Larochette rij.

Onze vierwieler laten we achter aan de kleine parking net voor de jeugdherberg. Even de grote baan oversteken en langs het kerkhof komen we een paar honderd meter later aan op het begin van de trail. De zon schijnt en het gemoed zit goed, we zijn er klaar voor!

Kasteel van Larochette

Mullerthal Trail Route 3

Meteen is het klimmen. “Gaat dat altijd zo zijn?“, komt er beduusd uit de kleine spring-in-’t-veld haar mond. Eens boven hebben we aan een uitkijkpunt een voortreffelijk zicht op het Kasteel van Larochette.

Het karaktervolle kasteel kijkt uit over het pittoreske dorpje. De eerste gebouwen op de site dateren al uit de 11e eeuw. Een brand in 1565 veranderde alle gebouwen op de vestegingsplaats echter tot ruïnes. De adelijke von Fels familie moet in die tijd veel aanzien en macht hebben gehad. Het waren devote kruisvaarders, ze sloegen eigen muntstukken en waren trouwe vazallen van de Graaf van Luxemburg.

Volgens een oude volkssage komt er elk jaar op goede vrijdag een draak uit de put en voert op het binnenhof van de burcht een helse reidans op. Al dansend zetten ook wij onze tocht verder.

Tot Renée haar verbazing dalen we helemaal terug tot aan het dorpje, de logica daarvan ontgaat haar volledig. Zeker als we na een bezoekje aan de Sint-Donatus kerk, met fraaie fresco’s, meteen terug stijgen. Als we boven zijn zetten we ons op een houten bankje en eten we de belegde broodjes op die we eerder kochten in een tankstation.

Naar de paradijselijke kalktufbron

Gezapig wandelen we verder langs de beekvallei van de Witte Ernz alvorens, na een schietgebedje aan een grotje vol heiligenbeeldjes, te stijgen naar een landbouwplateau vol kleurrijke bloemen.

We genieten volop als we door een het Marscherwald wandelen. Het gaat door een mooi beukenbos om dan wat af te dalen naar een naaldbos waar we tussen de kenmerkende rotsen van het Müllerthal lopen.

Mullerthal Route 3

Terwijl we tetteren, lachen en zingen (c’est bon pour le moral) vliegen de kilometers voorbij. Via een lang houten pad komen we uiteindelijk aan de mooie Kallektuffquell. Aan deze kalktufbron in de vallei van de Zwarte Ernz stroomt kristalhelder kalkhoudend water over een rotsrichel in een aangelegd bekken. De azuurblauwe kleuren van het water, de in bruintinten geschakeerde rotsen en de diversiteit van de verschillende soorten mos zijn prachtig. Onder het meditatief geluid van het druppelende water genieten we van een korte stop.

Bivak tussen de rotsen

Om kampement op te zetten is de omgeving wat minder, we moeten dus nog een stukje door. Renée is moe maar zet nog even door. Aan een verlaten parking iets verder op beslissen we om te stoppen, het is goed geweest voor vandaag. Een picknick tafel doet dienst om te aperitieven met een beker fris water en de salami worstjes waar we al even naar uitkeken.

Mullerthal Route 3

Daarna koken we water voor onze droogvoeding en wassen nadien af in het nabij gelegen beekje. Als de avond valt kimmen we tussen de spectaculaire rotsen een beetje naar boven waar we op een klein plateau onze bivak opzetten.

Slapen in de vrije natuur onder een tarp is wel heel erg spannend natuurlijk. De vermoeidheid wint het niettemin al vlug van de nervositeit en al snel zijn we in dromenland.

Dag II Kallektuffquell – Schwanterhaff

Müllerthal route 1 ↔ 18.11 km ↑ 398 m  ↓ 319 m

Mullerthal route 3

Het was een koude nacht en we zijn al snel wakker. We breken alles op en kijken er op toe dat we geen sporen achter laten. Met kleine oogjes dalen we terug af naar de parking waar we de Mullerthal Trail Route 3 terug oppikken.

Meteen worden we flink beloond met een subliem stukje van de route. Via een enorme houten trap langs adembenemende rotsformaties stappen we in de richting van de iconische Schiessentümpel.

De romantische brug prijkt op tal van trouwfoto’s uit de jaren zeventig. Toen was het Müllerthal nog een geliefkoosde plaats om op huwelijksreis de pas bezegelde liefde te komen consumeren.

Aan de zandstenen brug uit 1879 ontbijten we onder het luid geluid van het stromende riviertje.

Mullerthal route 3

Met een volle maag kunnen we er weer tegen, het traject loopt hier even gelijk met route 2. We passeren de ietwat sjofele camping waar ik ooit met mijn eigen kinderen sliep en hopen op een koffie en chocomelk in het gehucht Müllerthal. Helaas, net als een paar jaar geleden lijkt ook nu het plaatsje zo goed als uitgestorven.

Geen probleem, met goede moed stappen we door langs groene weiden in de vallei van de Schwarze Ernz.

Aan drie dames met een hondje vraagt Renée of ze ook in het bos slapen.

Nee, dat doen ze niet, ze slapen in een huisje in de buurt. Op slag krijgt ons wij-zijn-stoer-gehalte weer een extra boost. Oogjes blinken.

Als we afdraaien in het dal van de Halerbaach is het pad wat avontuurlijker.

We klauteren over omgevallen bomen of doen al swingend de limbo dans eronder door. Dans je de hele nacht met mij, van Karin Kent (en tegenwoordig terug een Like Me-hit) klinkt door de Luxemburgse bossen.

Als we de vallei van de Haupesbaach inwandelen wordt het landschap zo mogelijk nog spectaculairder.

Onder een concerto van vogelgezang passeren we kletterende watervalletjes, grillige rotspartijen (waar we al eens een gezicht in herkennen), rustieke houten bruggetjes en overhangende zandstenen rotsformaties.

Een verdiende pauze

Als we het idyllische dal uitlopen zien we de Burcht van Beaufort. Het plechtstatige kasteel werd gebouwd in de vroege middeleeuwen. De plaats was al eerder bewoond door Kelten en de Romeinen bouwden er een ‘Castellum Belforti’. Getuige van die ouderdom zijn nog een aantal stijlkenmerken die duidelijk Romaans zijn.

Renée is op haar limiet, pompaf, dus een lange pauze dringt zich op. Met slepende benen klimmen we nog een klein stukje waarna we op het terras van L’Auberge Rustique ons neerploffen. We drinken wat lekkers en doen ons in de stekende middagzon tegoed aan frieten met kipnuggets en sappige hamburgers.

De taalkundige omgang van het Nederlandse personeel met de Frans- en Duitssprekende gasten is amusant op zich. Met een soort Nederlands franglais doorspekt met wat scheef Duits en gebarentaal krijgt iedereen zijn drankje op het terras.

Als we voldaan zijn vraag ik aan de dienster of ik mijn waterzak even kan bijvullen. “Misschien stiekem op het toilet” is haar antwoord… Clichés over Nederlandse gierigheid flitsen door mijn hoofd.

Ik wandel gewoon naar de keuken en vraag aan de verbaasde kok wat water, verbouwereerd vult hij de waterzak.

Een vliegende start

Na de copieuze maaltijd kunnen we er weer tegen, een smal paadje leidt ons terug naar de Müllerthal trail route 3. Renée heeft na de deugddoende verpozing plots vleugels gekregen. Als een dartelende hinde vliegt ze over het pad, ik heb al wat moeite om bij haar te houden. De trail wisselt al snel weer van gedaante en we komen in open land met prachtige vergezichten. Aan een enorme solitaire dennenboom rusten we nog even om daarna de laatste loodjes af te leggen.

In de buurt van de boerderij van Swanterhaff zetten we ons tentje op een fris groen grasveld naast een verlaten jagershut. Eigenlijk zijn we zo goed als aan de auto maar we willen dit nachtje kamperen nog absoluut meepikken. De vermoeidheid speelt ook parten, na een deugddoende noedelsoep en vééééél chocolade, vallen de oogjes dan ook heel snel dicht.

’s Nachts word ik nog wakker van heel speciaal gebrul van wat ik hoop dat een dier is, ik kan het niet thuisbrengen en slaap maar verder.

Dag III Schwanterhaff – Larochette

Müllerthal Trail route 3 ↔ 2.83 km ↑ 43 m  ↓ 158 m

De ochtend is wat moeilijk maar we vinden al snel ons hikers-humeur terug. Na een stevige kom ontbijtgranen rest ons niets anders dan nog een paar kilometer uitwandelen. Via prachtige gele velden vol koolzaad lopen we gestaag verder. Hier en daar stoppen we nog om de paarden en runderen te bewonderen.

Een laatste stuk steil naar beneden en we staan terug waar we vertrokken aan het kerkhof van Larochette.

Wat een prachtige tocht was deze Mullerthal Trail Route 3. Bijzonder fier op de tienjarige Renée die gepakt en gezakt de trail, met enkel af en toe een beetje motivatie, aflegde.

Wat vond Renée zelf:

“Het was best zwaar voor mij maar echt mooi en leuk. We zagen veel rotsen en er waren ook veel trappen. Als je deze tocht wil doen, zeker doen! We wandelden meer dan veertig kilometers.

Ik vond het het echt de moeite en het was echt leuk met Bart op tocht.”

Mullerthal Route 3 kaart

GPX Mullerthal Trail lus 3

Mullerthal Trail Route 3 praktisch

Vervoer

Openbaar Vervoer

Het station van Echternach is sinds dat de lijn tussen de stad en Diekirch werd gesloten al bijna 50 jaar gesloten. Met de trein geraak je dus niet tot in het processiestadje of de regio. Om er te geraken moet je dus sowieso de trein of internationale bus combineren met een lokale bus.

In praktijk neem je dus waarschijnlijk de trein of Flexbus naar Luxemburg stad vanwaar je verder rijdt met een lokale bus naar Echternach, Beaufort, Larochette,…

Openbaar vervoer is sinds 2020 volledig gratis in het G.H. Luxemburg. Op de routeplanner kan je perfect je trip uitstippelen. Het is trouwens ook mogelijk de route te doen met één vaste standplaats en je heen en terug te verplaatsen met het openbaar vervoer.

Auto

Met de auto is de regio van Klein Zwitserland van uit Brussel een drie uur rijden. Je voertuig kan je kwijt op één van de vele parkings op de Müllerthal trail. Aangezien het lussen zijn kies je zelf je start en aankomstplaats.

Enkele suggesties voor route 3:

• In Larochette zijn meerdere mogelijkheden om gratis te parkeren, o.a. aan de jeugdherberg.
  • De Schiessentümpel Parking kan je zowel gebruiken om te starten op Route 3 als Route 2.
  • Mullerthal Gratis parkeren mogelijk tegenover Hotel-Restaurant Le Cigalon of naast Hotel Müllerthal Cascades. Ook in de Rue des Moulins kan je je auto zetten.
  • Naast de burcht van Beaufort is er gratis parkeerplaats. De parking kan snel vol zijn maar je mag ook op straat parkeren.

Bevoorrading op de Mullerthal Trail Route 3

Beaufort en Larochette zijn de grotere dorpjes op route 3 waar je je eventueel wat kan (her)bevoorraden. In beide dorpskernen vind je een supermarkt. In Beaufort moet je daarvoor wel even afwijken van de trail.

De campings onderweg hebben ook een winkeltje met beperkte voorraad.

Overnachten langs route 3

Zowel in Beaufort als Larochette is er een jeugdherberg. In Beaufort is er ook een camping. Ook in Larochette is er een camping maar deze is minder geschikt voor wandelaars en verhuurt vooral faciliteiten voor meerdere dagen. Alle overnachtingsmogelijkheden op de Müllerthal trail kan je terug vinden op onze overzichtspagina of op de overzichtspagina met hotels.

Ga je wildkamperen doe dit dan verstandig, liefst buiten de drukke periodes en volgens de regels van de wandelcode.

Bewegwijzering op de Mullerthal Trail Route 3

Müllerthal Trail

De trail is prima aangegeven met een donkerrode ‘M‘ op een witte achtergrond. Op splitsingen vind je meestal een wandelboom die je de weg toont.

Let dus op bij het kruisen van de extra lussen of route 2 dat je niet de verkeerde kant op gaat. Download de GPX voor je wandel GPS of smartphone als extra back-up en de route zal makkelijk te volgen zijn.

Topo gids

In de webshop kan je een regionale Wandelkaart formaat 1:25.000 kopen. Er is ook een gids van Stein-Conrad maar deze werd enkel uitgegeven in het Duits en het Frans. In praktijk is het ook makkelijk te doen zonder.

Weer in het Müllerthal

Müllerthal trail route 3 WEER

Mullerthal Trail Route 3 conclusie

Van alle drie trails in het Müllerthal vind ik deze wellicht de mooiste. Hoewel route 2 wat uitdagender en spectaculairder is vind ik route 3 afwisselender. Deze route is ook perfect om te doen met kinderen, het aantal hoogtemeters is beperkt en soms zijn er brede karrensporen waar je even rustig kan wandelen en op adem komen.

Het Müllerthal is en blijft een topbestemming en verdiend zijn label van ‘Leading Qualtity Trail of Europe’ dubbel en dik.

Links

Foto’s Mullerthal Trail Route 3

Vragen en opmerkingen ⤵

Een vraag of opmerking? Helemaal onderaan deze pagina kan je posten.

Geschreven door

caersbart

Hey, welkom op caersbart.be, dit is een persoonlijke webblog om mijn ervaringen te delen en mensen te inspireren. Heb je vragen... shoot! Je kan je me contacteren via info_at_caersbart.be, of via messenger op ons Facebook page fb.com/caersbart.be