Inhoud
Berlijn – Kopenhagen
Fietsen van Berlijn naar Kopenhagen 🚲
Drie jaar geleden deden we onze allereerste lange afstand fietstocht van Antwerpen naar Berlijn, een mooie maar pittige trip. Onervaren als fietsers maalden we toen aan een gemiddelde van 100 km per dag de route af. Dat was een beetje teveel van het goede, sommige zouden zeggen veel te veel. Dus toen Katrien nogal stellig zei dat ze niet (meer) op fietsvakantie wilde, moest ik met een ‘GOEI‘ plan afkomen! En laat dat nu net zijn waar ik goed in ben.
Intussen staan er gelukkig al wat meer fietskilometers op onze teller en weten we beter de balans tussen fietsen en vakantiegevoel te vinden. Minder kilometers, niet té veel op en af en geen al te warm land. Dat, in combinatie met veel water (Katrien heeft iets met water) en de afspraak om gemiddeld 65 km per dag te doen zodat we ook onderweg nog konden genieten van al het moois of minder moois dat ons pad zou kruisen, maakte dat mijn lief overstag ging (niet moeilijk doen is, naar eigen zeggen, één van haar talenten).
Met de trein zou je er al zijn
De vermaledijde Belgische spoorwegen lagen al meteen dwars: werken aan het spoor! Maar geen probleem, er is een vervang bus voorzien. Of deze ook fietsen meeneemt, nee dat niet hé, Mijnheer.
Redders in nood waren An en Tuur, die ons na een oproep op Facebook van Antwerpen naar Aken brachten. Soms kunnen mensen jou écht heel erg ontroeren, awel, dit was zo’n moment. Dankjewel jullie!
Van daar namen we de lokale trein naar Keulen waarna een IC trein ons rechtstreeks maar met wat vertraging tot in Berlijn bracht. Na een nachtje in het Ibis hotel dat vlakbij het station ligt, konden we echt vertrekken op onze heldhaftige tocht. Hoewel, enkele Nederlandse compagnons de route vroegen of we ook dat ‘dingetje’ tussen Berlijn en Kopenhagen deden. Al onze heroïek en zelfzekerheid in één zinssnede weg geveegd door een ‘dingetje’! 😂
Berlijn – Rostock
Vertrekken doen we daar waar we de vorige keer aankwamen, onder de iconische Brandenburger Tor. Het vierspan op het gewelf met Victoria, godin van de overwinning, toont ons de richting. Als een ontembaar tweespan trekken we ons stalen ros op gang voor ons dingetje, op naar Kopenhagen!
Er is een benefiet voor Oekraïne bezig en de omliggende straten zijn autovrij. Heerlijk, met de wind in de voor sommige wat uitdunnende haren ongestoord over de brede boulevards door het centrum van Berlijn rijden. Die kans krijg je niet dikwijls.
2021 vs 2024
Recht de voormalige DDR in
Als we aan de Bernauer Straße de plek oversteken waar ooit de Berlijnse muur stond lijkt de tijd even te buigen en zijn we van de éne op de andere moment in een ander Berlijn. Hoewel Oost-Berlijn gemoderniseerd en getransformeerd is zie je de DDR stempel er toch nog terug. De ooit grauwe woonblokken zitten nu in een kleurrijk jasje, je vindt er nog volkstuintjes en de sfeer voelt anders. Ook 30 jaar na de val van de Muur is de mentale en economische kloof tussen de Oost- en West- Duitsers nog niet helemaal gedicht. Wij vinden een fietsrit door de geschiedenis wel leuk en tegelijk valt Katrien wat stil want deze stad ademt ‘Sirka’ uit, vuurvrouw-moulesdansantes-lidvanwandelclubbevergeil-zoeteke-lieveke, waarvan ze in november afscheid moest nemen. 😔
De bruisende metropool vervaagt in de achtergrond en al snel rijden we door koele bossen en langs loodrechte kanalen. Volgend jaar toch maar eens met een boot op vakantie oppert Katrien. Uiteindelijk komen we aan op onze eerste slaapplek.
Bij Muddi krijgen we een plaatsje onder haar watertoren, een onverstoorbare uil (echt waar!) kijkt van boven toe hoe we onze tent opzetten. De eigenares is kort en kordaat en antwoordt op mijn vragen als een Duitse herder op steroïden. Stilletjes aan komt ze echter los en maakt ze ons nog een heerlijke maaltijd met bijpassend wijntje terwijl wij de oude watertoren beklimmen.
Dwalen tussen duizend-en-één meren
De volgende dagen peddelen we rustig verder door de prachtige natuur, worden we verrast door hertjes die ons pad kruisen en genieten van de afwisseling in omgeving en elkaar. De streek ligt bezaaid met duizenden meren. Soms draaien we een hoek om en wanen we ons plots 50 jaar terug in de tijd. Het is alsof een teletijdmachine je terug transporteert naar de voormalige DDR. Grote collectieve landbouwbedrijven, de zogenaamde Landwirtschaftliche Produktionsgenossenschaften, grauwe arbeidershuisjes, eindeloos okergele graanvelden (inclusief bijpassende communiefotoshoots) en weides met kraanvogels,…
Onderweg eten we zachte broodjes met vers gerookte vis, stoppen waar het kan voor een terrasje en slapen op leuke campings aan meren met plonzende Duitsers. We volgen op deze tocht grotendeels de EV7 fietsroute maar maken ook regelmatig onze eigen keuzes.
Nationaal Park Müritz
Fietsen door het Nationaal Park Müritz, thuis van de zee- en visarend, bijvoorbeeld. Hier gaat de route vooral over zand- en grindwegen maar we beklagen ons de keuze geen moment. Het grootste op land gelegen nationale park van Duitsland stelt niet teleur.
Een toffe ontmoeting met Jan (met wie ik onlangs nog naar Parijs fietste) en nicht Joke op een camping met BBQ en later heerlijk ontbijt laten we ons welgevallen. Verwennerij!
Uiteindelijk komen we na vijf dagen aan in havenstad Rostock waar we een dag later de ferry richting Denemarken zullen nemen. Er is juist een groot zeilevenement op gang getrokken en de stad viert dat op zijn Duits. Halve liters gerstenat, schlagers die je na twee refreinen kan meezingen, net te hard gebakken braadworsten, oorverdovende kermis, een kusshaltestelle … het hoort er allemaal bij. Wij dwarrelen door het feestgedruis en kijken genietend naar al die vrolijkheid.
Rostock – Kopenhagen
Met de ferry naar Denemarken
De volgende ochtend fietsen we een dikke 10 kilometer naar de ferryhaven. Het regent pijpenstelen maar fietsers moeten wachten tot alle bussen, camions, auto’s en kampeerwagens zijn ingescheept. Als iedereen zijn weg gevonden heeft mogen ook wij uiteindelijk de boot op.
Het is druk en chaotisch aan boord, de stoelen worden intussen allemaal bezet door de gemotoriseerde chauffeurs en het lijkt bij momenten survival of the fittest. Wij besluiten de krioelende massa hun ding te laten doen en zetten ons op het dek in de miezer met een dampende koffie en kruidige kaneelkoek. Ik haal mijn voorspelbare Titanicmopje boven maar ze hapt niet toe, mijn Rose. 😄 ‘My Heart Will Go On’ neurie ik terwijl in de verte het Duitse vasteland stilletjes uit het zicht verdwijnt.
Na twee uur varen komen we aan in Gesder, Denemarken. De dolle massa wil natuurlijk om ter eerst het vaartuig verlaten. Als de meute van boord is fietsen ook wij gezapig de ferry af in de gietende regen en met stevige wind in de zeilen. Welcome to Denmark.
De hemelsluizen gaan open
We klieven door de striemende regen met gelukkig een stevige rugwind die ons voortstuwt door het Deense landschap. Na een tijdje rijden we over een prachtig bospad vlak naast de zee. De getormenteerde weergoden en de honger maken het moeilijk om het volledig in ons op te nemen. Een heerlijk Deens broodje in een klein haventje zorgt voor een laatste energiestoot zodat we iets later de haven van het verlaten Stubbekøbing bereiken, inclusief opgeklaarde hemel.
We slapen er in een typische Deense shelter, eten er bij de lokale Thai en Katrien verrast een man op leeftijd in de mannendouches. Nadien genieten we met een appelcider van de avond terwijl de zon aan de einder de lucht prachtig kleurt. Nu ja, voor de 3 mannen in de shelter naast ons zijn we precies onzichtbaar. Zij gaan tot een stuk in de nacht luidruchtig door met Scandinavisch lallen, bier drinken en vlees bakken. Bivakzones, say no more.
Hygge
’s Ochtend steken we (té) vroeg met een veerboot het water over om onze tocht verder te zetten. En zo fietsen we de volgende dagen verder naar de Deense hoofdstad. Door gele graanvelden, grafheuvels uit lang vervlogen tijden, langs-de-weg-bramen-etend, naast azuurblauwe baaien die je eerder in de Caraïben verwacht en traditionele huisjes die zo in Bokrijk terecht kunnen. En dat allemaal met de zon op kop. Onderweg slapen we nog eens in een prachtige shelter op het strand en zwemmen we tussen de kwallen. Lekker!
De Denen, volgens het World Happiness Report, het gelukkigste volk ter wereld, hebben er zelfs een woord voor: Hygge. Het begrip dat een tevreden stemming oproept door comfort en gezelligheid. Het wordt vaak geassocieerd met een warme sfeer, goed gezelschap en een gevoel van welzijn. Carry & Barry, hoe Hygge zijn wij. (En er is nog niks over koffie gezegd eh!)
Ontmoeting met een Viking
Als we terug op weg zijn willen we net voor Stevns koffie drinken en draaien een camping op. Zijn we nog niet goed wakker of stapt daar nu werkelijk een ruige Viking op ons af? De rijzige man in vilten kledij, vlotte babbel en gekke muts op zijn hoofd is op weg naar een Viking marktje waar hij, naar eigen zeggen, authentieke zalfjes verkoopt zoals de echte Vikingen ze maakten. Ik mompel nog iets over het feit dat de zalf op basis van olijfolie is en ik nog maar weinig Viking Films met olijfbomen gezien heb maar wordt meteen ter orde geroepen door mijn ega. Soms moet je de ratio parkeren… zorgt zeker voor meer hygge.
Het historische marktje vinden we niet maar de komende kilometers is er wel genoeg te zien. Stevns Klint, UNESCO werelderfgoed, is een geologisch kustgebied met daarin een fossielrijke klif van 15 kilometer lang. In het Deense kustgebied bevindt zich een uitzonderlijk fossielenbestand dat het herstel laat zien na de meteorietinslag die o.a. de dino’s de das omdeed .
Fossielen
We gaan even fossielen zoeken maar enkel Katrien heeft er genoeg geduld voor. Als ik denk een prehistorische drol gevonden te hebben staak ik gemakshalve mijn amateuristische zoekpogingen. (Ik neem hem stiekem mee, mijn fossieldrol.) We fietsen langs de steile kliffen en bezoeken enkele bezienswaardigheden zoals een verdedigingsfort uit de Koude Oorlog, een vuurtoren en een omstreden kalkmijn.
In Køge stoppen we een laatste keer op een grote camping naast een drukke baan om de dag nadien de slotetappe aan te vangen. Je merkt dat we dichter bij Kopenhagen komen. De fietsroute passeert al wat meer geïndustrialiseerd gebied, we rijden al eens vlak naast de drukke autostrade en de fietsgoesting begint wat op te geraken.
Uiteindelijk rijden we via een lang maar prachtig stuk water Kopenhagen binnen, het is er warm en gezellig druk. Pride week is er in volle gang en dat geeft extra sfeer, die we vlot mee opsnuiven. We spenderen nog anderhalve dag in deze heerlijke fietsstad voor we met de trein huiswaarts keren, waar het thuisfront ons mist en met veel warmte en moederdag-liefde (taart en bloemen, hoera!) ontvangt. Veel dank ook aan Katrien haar ouders die ons in Aken terug kwamen ophalen, merci! Alweer een mooi vakantie -avontuur!
Fietsen van Berlijn naar Kopenhagen kaart
Fietsen van Berlijn naar Kopenhagen GPX
Fietsen van Berlijn naar Kopenhagen praktisch
Vervoer
Reizen met je tweewieler kan nogal eens kopzorgen geven. Om in Berlijn te geraken kan je vliegen, met de trein reizen, je auto gebruiken (om dan van uit Kopenhagen naar Berlijn terug te keren) of fietsen 😉 Wij spoorden naar Berlijn met de fiets en kwamen ook per spoor terug van Kopenhagen.
Trein
Als de NMBS geen werken plant en dan bussen in legt waar geen fietsen op mogen geraak je redelijk vlot in Aken met de trein. Het kan makkelijker zijn om de trein te nemen tot net voor de grens in Hergenrath en dan door te fietsen (8 km) naar Aken. Dat bespaart je al wat gedoe op de internationale website van de NMBS waar ze nog niet echt mee zijn met het fietsgebeuren.
In Aken neem je een regionale trein naar Keulen, fietsen kunnen niet worden gereserveerd maar er is wel plaats voorzien. In Keulen kan je een rechtstreekse trein naar Berlijn nemen die er normaal (het Duitse spoor kent ook veel vertragingen) een dikke 4 uur over doet. Hier kan je je fietsplaats wel reserveren op de website van Deutsche Bahn.
Er rijden ook snelle treinen van uit Kopenhagen naar Keulen maar die reserveren mét je fiets online leek ons niet te lukken, bellen vanuit het buitenland is telefonisch de enige mogelijkheid: +4570131415. Wij kregen een antwoordapparaat dat ons beloofde dat er iemand zou terugbellen, dat is echter nooit gebeurd, blijven proberen dus.
We kregen het uiteindelijk ter plaatse wel geregeld maar dat was dan met veel overstappen en 10 km fietsen aan de grens. Uiteindelijk waren we vrij lang onderweg, kan je het op voorhand regelen en vastleggen zou ik dit aanraden.
Fietslegende Bert Sitters heeft een mooie lijst met fietslanden in combinatie met de trein.
Ferry
Onderweg moet je een ferry te nemen die je van het Duitse Rostock naar het Deense Gedser brengt. Na het online boeken dien je je nog aan te melden in de terminal waar je je instructies krijgt. De overzet duurt ongeveer twee uur en aan boord kan je eten of tax vrij shoppen (de moment als je nog een goedkoop flesje wijn wil voor je voet op Deense bodem zet)
Bewegwijzering
Wij namen de Europese fietsroute EuroVelo 7, die van Noord-Zweden tot in Malta loopt, als leidraad. Deze staat aangegeven. Ook kom je regelmatig de markering Berlijn-Kopenhagen tegen. We weken echter ook regelmatig af van deze route.
Om een stukje af te snijden of omdat we bv. door het Nationaal park Müritz (aan te raden!) wilden fietsen. De GPX die we vooraf uitstippelden was dus meestal onze gids om vlot in Kopenhagen te geraken .
Fietsen van Berlijn naar Kopenhagen gids
Er bestaan een paar gidsen over de route. Onderstaande van Kompas of de Radfernweg Berlin – Kopenhagen van Bikeline.
Praktische fietsgids op scheur- en watervast papier in spiraalband. Overzichtelijke, gebruiksvriendelijke kaarten met logische symbolen en gedetailleerde etappe-beschrijvingen van de routes. Voorzien van overzichtskaart en route/etappe-profielen. Met informatie over landschap, steden, dorpen en bezienswaardigheden, handige stadsplattegronden. Duitstalig.
Bevoorrading
Wij hadden geen last om ons te bevoorraden, regelmatig passeer je winkels, dorpskernen en horecagelegenheden. Kijk gewoon even op de kaart of Google maps wat er op je route ligt die dag.
Prijzen in Denemarken liggen wat hoger, je al goed bevoorraden in Duitsland kan je wat vakantiegeld besparen.
Proef zeker onderweg de lokale specialiteiten. Duitser als curryworst zal het niet worden. Maar we kwamen ook veel viskraampjes tegen die heerlijke broodjes maakten. Limonadebieren verfrissen enorm en een Deense kaneelbol mag je gewoon niet afslagen!
Overnachten
Onderweg is voor ieder wat wils. Er zijn genoeg hotels en B&B’s in Duitsland en Denemarken te vinden waar je kan overnachten. Voor wie graag met de tent gaat zijn er voldoende toffe campings te vinden. Zeker in Duitsland in het prachtige merengebied zijn er heel toffe kampeergelegenheden te vinden. In Kopenhagen zelf sliepen we in het betaalbare Generator Hotel. Voor we vertrokken verbleven we in het eveneens heel betaalbare Ibis hotel in Berlijn dat zich vlak bij het station bevind. Zowel in Kopenhagen als Berlijn konden we onze fiets veilig weg zetten.
In Denemarken kan je ook gebruik maken van shelters en bivakzones. Sommige zijn gratis (first come first served), ander moet je reserveren en dan ben je zeker van je plaats voor de nacht. De website udinaturen.dk is een goede bron om shelters te vinden, ook de app Shelter (Android I Apple) is superhandig om op je mobiel te hebben. Soms is er een droogtoilet of staan er pick-nick tafels. Wij sliepen zo o.a. in een prachtige shelter zo goed als op het strand.
Fietsen van Berlijn naar Kopenhagen: onze etappes
Etappe | Kilometers | Verblijf |
Berlijn – Zehdenick | 68,3 km | Muddi’s Wasserturm kampeerterrein |
Zehdenick – Wesenberg | 69,5 km | Camping Am Weißen See |
Wesenberg – Jabel | 60.7 km | Camping Jabel |
Jabel – Schwaan | 81,2 km | Campingplatz Schwaan |
Schwaan – Rostock | 23,8 km | Hotel Blue Doors |
Rostock/Gedser – Stubekøbbing | 68,8 km | Shelter haven |
Stubekøbbing – Store Elmue | 63,4 km | Shelter strand |
Store Elmue – Køge | 67,2 km | Camping Køge & Vallø |
Køge – Kopenhagen | 56,1 km | Generator Kopenhagen |
Weer deze week
Berlijn – Kopenhagen WEER DEZE WEEKFiets huren
Niet iedereen heeft een fiets of een fiets die voldoet om lange afstanden mee af te leggen en/of bagage te vervoeren. De volgende firma’s verhuren degelijke trekkingsfietsen voor je vakantie. Op tweedhandswebsite vallen regelmatig ook mooie koopjes te doen, zo kochten wij, na een paar jaar huren, onze Santos fietsen.
- Cyclant – Antwerpen
- bikepacking-belgium – Antwerpen
- bike-packer.be – Brussel (goedkoper maar ook fietsen uit een goedkoper segment)
- duvelo.be – Menen
Links
- Fietsen naar Berlijn
- Met de fiets naar Londen
- Op de fiets naar Parijs
- Al fietsend naar Luxemburg
- Fietsen naar Amsterdam
- Volg ons op Facebook en Instagram
Vragen of opmerkingen over fietsen van Berlijn naar Kopenhagen?
Heb je een vraag of opmerking over deze fietstrip, deed je zelf deze tocht? Laat het zeker weten in de comments helemaal onderaan deze page.
Fietsen van Berlijn naar Kopenhagen foto’s
Ontdek meer van caersbart.be
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Hallo Bart en Katrien,
mooie fietsreis achter de rug, bravo.
Moest je nog doelen zoeken, ik ben van de Mnt Ventoux naar huis (Dilbeek) gefietst en dat aaaaltijd naast water, bijna toch.
Het was 1200 km en daarvan zeker 1100 km naast water, prachtig en ook niet veel hoogtemeters.
Ook langs Normandie, Bretagne naar Nantes en daar de Loire volgen, naar Epernay, Reims en ook steeds langs water, bekijk het eens.
Eddy
Toffe tip Eddy! Oorspronkelijk plan was Canal du Midi, maar met de weersverwachtingen in het Zuiden (té warm) kozen we deze keer om toch maar meer noordelijk te gaan. Maar Frankrijk staat nog zeker op de planning.
Mooie tour hebben jullie gemaakt.
Was zeker weer mooi!