Escapardenne Eisleck Trail

De vakantie loopt op zijn laatste benen, tijd om er nog even van te genieten en er met de meiden op uit te trekken voor een tweedaagse wandeltocht. Ik was vorig jaar al onder de indruk van de Lee trail in Luxemburg die ik samen met mijn broer en zus liep. Daarom trokken we terug naar het Groot Hertogdom voor een deel van de Escapardenne Eisleck trail.

De Escapardenne loopt als etappewandeling over een totale lengte van 157 km door de Belgisch- Luxemburgse Ardennen. De Escapardenne is verdeeld in twee “Leading Quality Trails – Best of Europe” gecertificeerde routes : de Lee Trail (53km) en de Eisléck Trail (104km).

Dag I Wilwerwiltz – Clerveaux

trein Luxemburg

De Lee trail liepen we vorig jaar in twee dagen in plaats van de toen geplande drie dagen. De derde dag besloten we toen nog een stukje door te gaan op het logische vervolg, de Escapardenne Eisleck Trail. We eindigden onze driedaagse toen in het dorpje Wilwerwiltz. Zodoende besloot ik dat dit ditmaal ons beginpunt zou worden. Met de auto reden we tot in het slaperige stadje Troisvierges.

We hadden wat file omdat een zeventigduizend Nederlanders in Spa de afrit moesten nemen om Jos Verstappen aan het werk te zien in de F1 van Francorchamps. Eens in de gemeente van de ‘drie maagden’ was het nog snel brood, kaas en Ardeense worst kopen (de heerlijke wraps met guacamole en gerookte zalm waren we thuis in de frigo vergeten) alvorens op de trein te springen richting Wilwerwiltz. Twee euro voor een ticket en kinderen onder dertien jaar gratis, qua kindvriendelijkheid kon deze tocht niet beter beginnen.

Een zonovergoten start

Na een twintig minuten durende treinrit kwamen we aan in Wilwerwiltz in het groene Clervedal. We gespen de rugzakken om en gaan op pad. We passeren een resterende toegangspoort van het verdwenen kasteel van het dorpje en enkele tientallen meters later komen we aan op het pad, gemarkeerd door een wit golfje op een blauwe achtergrond. Langs de statige kerk, geweid aan de Heilige Willibrodus gaat het meteen een stukje omhoog. Al lachend wandelen we richting het dorpje Enscherange.

Kiischpelter Sonnekrees

Hier staat de eerste echte klim van de dag op het programma, over een smalle asfaltweg is het stevig klauteren. Aan de ‘Kiischpelter Sonnekrees’, een metalen zonnewijzer, besluiten we even te stoppen voor een snack. Volgens het infobord bevinden we ons hier precies op 50° noorderbreedte en 6° oosterlengte. Op dit korte stukje zijn we 90 meter gestegen. We genieten even van het weidse uitzicht en eten en drinken wat voor we het laatste stukje naar de top van het plateau aanvangen.

slak

Op de heuvelvlakte besluiten we te eten en daarna gaat het naar beneden over karrensporen en door weiden met kleurrijke wilde bloemen. Uiteindelijk lopen we langs het plaatsje Drauffelt waar het terug stevig stijgen is. De eerste vermoeide gezichtjes beginnen grimassen te vertonen maar de meiden zetten flink door.

Over de ‘crête’ gaat het nu gezapig verder door bremstruiken waarna we terug dalen richting het dal van de Irbirch. Even wat verwarring aan de splitsing naar het domein Robbescheier in Munshausen. Plots staan er op de T-splitsing aan beide kanten bordjes die de weg aangeven, aangezien we geen topogids bij hebben twijfelen we even. We nemen links en laten Munshausen, een soort klein Bokrijk in Luxemburg, voor wat het is.

Clervaux

Escapardenne Eisleck

Het is nog eens stevig omhooggaan maar we worden beloond met prachtige vergezichten. Tussen de maisvelden vervolgen we onze weg en plots duikt in de verte de Abdij van Clervaux op. We dalen nog wat, kruisen een grote weg en als we Clervaux onder ons zien liggen verlaten we de Escapardenne Eisleck trail voor vandaag. Langs een steil smal pad en een grijze betonnen trap met mos dalen we af naar het stadje.

paddestoel

Na een  welverdiend ijsje en een stevige Diekirch voor de papa lopen we door het burchtstadje richting de camping waar we na een goede kilometer aankomen. We checken in, krijgen een mooie kampeerplaats naast het kabbelende riviertje en zetten onze tent op. De meiden zijn dol enthousiast en kunnen niet wachten om het uitnodigende zwembad in te duiken.

Ik ben verrast over de kwaliteit van deze mooie camping. Verwarmd zwembad, proper en goed sanitair met heerlijke warme douches, vriendelijke uitbaters, speeltuigen voor de kinderen binnen en buiten,… Een uitstekende keuze na een dagje zwoegen en zweten. Na een verkwikkende douche eten we nog een steenoven pizza in het dorp, van uitstekende kwaliteit trouwens, alvorens we de slaapzak induiken voor de nacht. Het kletterende watervalletje naast onze tent doet ons al snel wegdromen.

Dag II Clervaux – Troisvierges

Camping Clervaux

Om zeven uur worden we gewekt door de luidende klokken van de abdij net boven de camping. Met kleine oogjes poetsen we onze tanden, tent opbreken en de rugzakken worden ingeladen. Tegen acht uur halen we onze bestelling met koffiekoeken en stokbrood af bij de vriendelijke campingeigenaar en gaan we terug op pad. Via dezelfde weg als we gekomen zijn struinen we door Clervaux en nemen de trappen en het steile pad om terug op de Escapardenne Eilsleck trail uit te komen.

Escapardenne Eisleck trail
wandelpromenade Escapardenne Eisleck trail

Via een  vochtig bospad, de in rococostijl opgetrokken kapel OLV van Loretouit uit 1762, het station en een stukje grote asfaltweg dalen we iets later om via een oude dienstweg het spoor te volgen. We kuieren door velden en bossen om na enkele kilometers een bruggetje te nemen onder het spoor.

De Luxemburgse Spoorwegen hebben hier een wandelpromenade aangelegd onder de brug van de Clerve, het blijft me verbazen hoe kwaliteitsvol de Escapardenne is. In de verte zien  we nu de abdijtoren met rode dak, al goed gevorderd zo vroeg op de dag. Bij een monument voor enkele slachtoffers van de SS die in hier de oorlog werden geëxecuteerd rusten we wat.

Overblijfselen uit WO II

Hudson Clervaux
Motor Lockheed Hudson

We duiken terug het naaldbos in om alweer stevig te klimmen uit de vallei van de Woltz, de kinderkuiten spannen zich weer aan en beginnen de hoogtemeters te voelen maar de meisjes zetten door, toppers! Na honderd hoogtemeters stijgen zijn we boven waar we een appel eten. Na een splitsing leggen we een steen bij op een steenhoop aan de rand van het pad en dalen verder af.

Plots zien we vliegtuig brokstukken liggen. We wrijven eens in onze ogen maar hebben het toch goed gezien. Het blijkt een transportvliegtuig van de RAF van het type Lockheed Hudson dat hier in maart 1945 crashte op weg naar een geheime missie om agenten te droppen en het verzet te helpen.

Hierbij verloren alle 3 Belgische en 3 Engelse bemanningsleden het leven, de commandant wist zich te redden. Een grafmonument net naast de resten van het vliegtuigwrak herdenkt de gesneuvelde bemanningsleden.

Troisvierges

abdij Cinqfontaines
Abdij Cinqfontaines

We zigzaggen door een loofbos naar beneden richting Maulusmillen. De dochters leggen zich even op een ligbank, speciaal geplaatst voor Escapardenne Eislek Trail, alvorens verder te dalen. We trekken even naast het spoor alvorens alweer omhoog te gaan. Boven genieten we van het uitzicht en zetten we ons even voor wat stokbrood, smeuïge kaas en Ardeense worst met look. De meiden lachen wat af, het humeur zit ondanks de vermoeidheid blijkbaar nog goed.

Het gaat nu verder traag naar beneden en uiteindelijk komen we langs het het klooster van Cinqfontaines, van waar in de oorlog nog Joden op de trein werden gezet richting de concentratiekampen. Na nog een stevige klim en afdaling komen we aan in Troisvierges. We verlaten het pad en wandelen terug naar het station. In totaal hebben we 26 kilometer op de teller staan met een stevig aantal hoogtemeters.

Deel van de Escapardenne Eisleck trail, wij wandelden tussen Wilwerwiltz en Troisvierges.

GPX

Escapardenne Eisleck Praktische info

Bereikbaarheid

Dit deel van de Escapardenne is zeer makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Het deel van de trail tussen Troisvierges (Eisleck trail) en Ettelbruck (Lee trail)  kronkeld langs de spoorlijn Luik – Luxemburg. Het is dus makkelijk je auto aan één van de stations te zetten, de trein te nemen en terug te wandelen over de Escapardenne. Het deel tussen Troisvierges en La-Roche-en-Ardennes is minder ontsloten.

Luxemburg is het het eerste land ter wereld waar openbaar vervoer sinds 2020 helemaal gratis is. Of je nu de bus, tram of trein neemt: je hoeft geen kaartjes meer te kopen!

Treinuren vindt je op www.cfl.lu

Bewegwijzering  Escapardenne Eisleck trail

Escapardenne Eisleck

De route is volledig bewegwijzerd in twee richtingen. Er is ook een mooie topogids en kaart, ook in het Nederlands. Ter plaatse te koop of te bestellen op de website.

De Escapardenne Eisleck Trail is het tweede langeafstandswandelpad dat het label “Leading Quality Trails – Best of Europe” verkreeg, afgeleverd door de Europese Federatie voor Wandeltrektochten FERP.

Een aantal standaardcriteria voor het ganse traject:

– Minstens 35% bestaat uit onverharde wegen

– Maximum 3% zijn drukke wegen

– Minimum twee veranderingen in het landschap op een stuk van 8km

– Minstens vier verschillende bezienswaardigheden (gebouwen, natuur, landschappen, …) om de 8 km

– Zeker twee keer per dag de mogelijkheid om het openbaar vervoer te nemen, aan het begin van de route en aan het einde

– De mogelijkheid om uw bagage te laten vervoeren door een lokale dienstverlener.

Overnachten op de Escapardenne Eisleck trail

Camping Clervaux

Langs de Escapardenne Eisleck trail zijn enkele bivakzones, jammer genoeg niet op dit deel. Er is een camping in Wilwerwiltz (voor wie start in Kautenbach bv.), Enscherange, Clerveaux en Troisvierges.

Wij overnachten op de camping van Clerveaux, pal in het centrum maar toch rustig gelegen. De camping heeft een zwembad en er is plaats voorzien voor trekkerstenten voor wandelaars en fietsers. De camping bleek een uitstekende keuze op een steenworp van het gezellige centrum met cafés, restaurants en bankautomaten. Natuurlijk is er ook de mogelijkheid om te overnachten in één van de talrijke hotels.

Weer op de Escapardenne Eisleck trail

TROISVIERGES WEER VOOR DEZE WEEK

Op stap met de kinderen

Wil je je kinderen onderweg wat afleiden van het ‘wandelen’? Geef ze het bosboek mee. Dankzij Het boek veranderen ‘vogels’ in kauwen, pimpelmezen, roodborstjes en boomklevers. ‘Dingen’ op de grond worden braakballen of de pootafdrukken van een vos. Een boek vol leuke weetjes waarmee de kids zelf op ontdekkingstocht kunnen gaan. Of wat denk je van Expeditie natuur, met met 52 zoektochten?

Wat met de jacht (België) ?

jacht

Ga je op stap in de Ardennen en Oostkantons tijdens het jachtseizoen is het altijd mogelijk dat je voor onaangename verrassingen komt te staan en je plots op een gesloten wandelpad botst door een jachtpartij.

Na vele jaren hebben de instanties en jachtverenigingen hun eerste stappen gezet om dit transparanter te maken voor wandelrecreanten en andere gebruikers. Via de applicatie ChasseOnWeb kan je op datum zoeken in het gebied waar je wil gaan wandelen of er jacht zal plaatsvinden.

In de Oostkantons kan je ook een interactieve kaart raadplegen. Het gebruik van de functie is eenvoudig: met een klik op de rode knop “Versperringen & gebeurtenissen” kan je controleren welke gebeurtenissen en voorwaarden op een bepaalde dag worden gemeld.  De kaart toont dan of en waar er een speciale gebeurtenis is, zoals bijvoorbeeld een jacht of er een versperring is of een natuurfenomeen plaatsvindt.

De kaarten zijn een handig hulpmiddel maar volg in ieder geval in de eerste plaats de waarschuwingen (bewegwijzering) ter plaatse!

Links

Vragen of opmerkingen? Stel ze onder de foto’s

Foto’s Escapardenne Eisleck

Vragen en opmerkingen

Geschreven door

caersbart

Hey, welkom op caersbart.be, dit is een persoonlijke webblog om mijn ervaringen te delen en mensen te inspireren. Heb je vragen... shoot! Je kan je me contacteren via info_at_caersbart.be, of via messenger op ons Facebook page fb.com/caersbart.be