Escapardenne Lee Trail Ettelbrück – Wilwerwiltz

Lee Trail Luxembourg

Lee Trail

Lee Trail – De lente is in het land en het mooie weer schreeuwt gewoon om een meerdaagse tocht. Dus trek ik er met broer en zus drie dagen tussenuit richting Luxemburg om er een deelLeading Quality Trail van de Escapardenne Trail te wandelen. De Eisleck en Lee trail kregen het certificaat’ Leading Quality Trail‘. Dit kwaliteitslabel is gekoppeld aan een bijzonder streng eisenpakket. De wandelparcours moeten de natuur valoriseren en streekeigen zijn. De wandelingen moeten comfortabel verlopen en goed bewegwijzerd zijn. Escapardenne is rijk aan indrukwekkende woudtaferelen met verrassende rotsformaties, bruisende bronnen en ratelende riviertjes. De certificering wordt ook in grote mate bepaald door het landschap.

Na een leuk communiefeest op donderdag van Hannelore haar nichtje gaat de wekker vroeg af in de ochtend. Met enthousiasme en koffie ben ik al snel wakker. We spreken af bij mijn zus en rijden richting Clerveaux, Luxemburg. In het stadje nemen we de trein richting Ettelbruck. Een korte rit van 31 minuten…

Ettelbrück – Bourscheid 22 km

We zijn nu aan het vertrekpunt van de Lee trail. De Escapardenne bestaat uit een Belgisch en Luxemburgs gedeelte. De Eisleck- en de Lee trail. De lange wandelroute, de ESCAPARDENNE Lee Trail van 53 km, maakt deel uit van een reeks maatregelen om de bestaande kwaliteit van een grensoverschrijdend product te verbeteren, namelijk de ESCAPARDENNE Éisleck Trail – 104 km die Kautenbach (L) met La Roche-en-Ardenne (B) verbindt – en haar zes ontdekkingsroutes – door deze te verbinden met een belangrijk toeristisch centrum in het noorden van het Groothertogdom Luxemburg: Ettelbrück.

De website gaf aan dat de Lee trail drie dagen in beslag zou nemen maar ik wil mijn kleine zusje en broertje natuurlijk niet te hard sparen, dus doen we er nog een stukje van de Éisleck Trail tot in Wirwelwiltz bij. Best een pittige tocht met een positief hoogteverschil van 2000 meter voor het stuk op de Lee trail alleen al.

Ettelbruck PattonNa een koffie wandelen we van het station via het monument voor Generaal Patton richting de officiële start. Onder Patton werden de Duitsers terug gedreven uit Ettelbruck tijdens het Ardennenoffensief.  Iets verder begint de Lee trail, genoemd naar de rotsformaties die de tocht kenmerken. Meteen stijgen we en wandelen we door de bossen naar Erperlange.

Voorbij een enorm St-Franciscuskruis en door de vallei van Mëchelbaach stappen we op het gemak en genieten van de natuur. Mooie bossen, bermbloemen, reigers en een paar herten maken het alvast een mooie start. Dan is het een eerste keer serieus stijgen. We klimmen naar een plateau en maken een klein maar pittig ommetje naar de Predigtstuhl waar we een prachtig uitzicht hebben op de meanderende Sauer.

Escapardenne Lee Trail LuxembourgWe vragen in Jean-Marie-Pfaff-Duits aan een vriendelijke boerin in Closdelt om water en dalen af naar Micheleau. Na een lange klim van 251 hoogtemeters hebben we een prachtig uitzicht. Gringlee kijkt uit over het landschap van Boursheid en zijn kasteel. Een steile afdaling van 220 hoogtemeters brengt ons bij een camping waar we genieten van een halve liter gerstenat.

De Lee Trail in cijfers :

• 2000 m hoogteverschil

• >60% van het traject onverharde paden

• <20% van het traject verharde wegen

• 16 natuurgebieden op of langs de route

• 32 prachtige uitzichten

• 1 stad en 10 dorpjes

Napoleonsknäppchen

Langs de Sauer en spoorlijn gaat de etappe verder alvorens er weer een stevige klim op het menu staat. Uiteindelijk komen we moe aan op het plateau van Bourscheid. We zetten de tent op naast het panoramische uitzichtpunt “Napoleonsknäppchen”, met 505 meter het hoogste punt op het Lee Trail.  Een prachtige zonsondergang naast een eenzame lindeboom is ons deel. De boom werd in 1811 ter gelegenheid van de geboorte van Napoleon’s zoon aangeplant . ‘Den Duits’ kapte de boom in ’41 waarna de inwoners van de omgeving een nieuwe linde plantte.

Bourscheid – Kautenbach 31 km

Escapardenne Lee Trail Luxembourg
Napoleonsknäppchen

De zonsopgang ’s morgens is zo mogelijk nog mooier dan de zonsondergang van de vorige avond. We staan rustig op en na wat koffie, thee en ontbijt zetten we onze trip verder. We dalen af en komen langs de rotsachtige uitlopers van Rouschteschleen, in de volksmond “de vinger van God”. Uiteindelijk komen we aan in het mooie Dirbach waar we nog een koffiepauze houden.

Na weer wat stijgen en dalen komen we in Goebelsmühle waar het alweer omhoog gaat. Zo gaat het de hele dag door. We passeren nog over de prachtige Molberlee, een rotsachtige bergkam die de vallei van de Schilder met het dorpje Roscheid verbindt. We branden nog een kaarsje in een Mariagrot, nemen de tijd voor wat pasta Stroganoff en

Molberlee

rust in een grasweide en wandelen weer verder. Na nog nog enkele stevige beklimmingen komen we via o.a. de Sint-Michielskapel in Uewerschlënner na 31 kilometers aan in Kautenbach. We zetten ons op een terras en komen er pas terug af na wat heerlijke verfrissingen.

Kautenbach – Wilwerwiltz 12 km

Escapardenne Lee Trail LuxembourgWe springen alweer vroeg uit onze slaapzak en na een roerei met Provençaalse groenten wandelen we verder. Over de mooie camping van Kautenbach komen we aan een soort toegangspoortje van de Eisleck trail. We krijgen na enkele kilometers door de bossen een stevige klim te verwerken en dalen daarna verder af richting Wilwerwiltz. Onderweg rusten we nog uit op een mooie ligbank en doen dan ons laatste stukje naar het station van het pittoreske dorpje.

We kijken even op de klok en besluiten dat de tocht er op zit zodat we nog op een deftig uur thuis zijn en de tent, nat door de regen ’s nachts, nog kunnen luchten en drogen in het prachtige lenteweer. Nog een lekker etentje met vriendin en kinds in Ter Venne maakte het topweekend compleet.

Een prachtige tocht die niet te onderschatten is, een echte kuitenbijter!

Praktisch

Vervoer

We reden met de auto naar Clerveaux waar we de trein richting Ettelbruck namen. Uiteraard kan je ook gewoon van uit België tot daar sporen. Kijk voor de dienstregeling op belgianrail.be en de website van de Luxemburgse spoorwegen.

Auto huren

EasyTerra Autohuur is een onafhankelijke prijsvergelijker op het gebied van autoverhuur. De prijzen van de bekende autoverhuur bedrijven worden in hun systeem vergeleken, zodat je als klant altijd tegen een gunstige prijs je huurauto kan boeken.

Auto’s huren kan op verschillende plaatsen. Check de website van EasyTerra voor een aanbieding op maat.

Bewegwijzering, Boeken & Kaarten

Escapardenne Lee Trail Luxembourg gidsDe route is volledig bewegwijzerd in twee richtingen. Er is ook een mooie topogids, ook in het Nederlands. Ter plaatse te koop of te bestellen op de website. Moeilijkheidgraad 3, het stuk tussen Bourscheid-Moulin en Hoscheid kreeg cat. 4 in de topogids.

Kaartenmateriaal: R2  Boulaide – Wiltz ACT Luxembourg 1:20000 & R3 Diekirch – Putscheid ACT Luxembourg 1:20000

Overnachten en bevoorrading.

Er zijn verschillende campings en hotels op de route. Wij kampeerden de eerste nacht in het wild, wat eigenlijk niet mag. Tent opzetten tegen zonsondergang en opbreken bij zonsopgang en geen vuil achterlaten is een evidentie. De site trekkings

map

.be geeft een mooi overzicht van mogelijkheden om te overnachten. De tweede nacht stonden we op de camping van Kautenbach. Een zeer verzorgde camping met shop, restaurant, proper sanitair, mogelijkheid om een vuurtje te maken in een vuurkorf,…

Neem al je proviand mee. Er zijn nog winkels in Ettelbruck maar daarna niet meer. Er zijn nog wel enkele horeca gelegenheden maar ook deze zijn beperkt. Als je geen water zelf zuivert is het aangeraden water bij te vullen als het kan. De tweede etappe vielen we zonder en waren we aangewezen op onze zuiveringstabletten.

Temperatuur

Het was prachtig weer. We wandelende het lange weekend van 6 t.e.m. 8 mei.

weer_ettelbruck

Links

Foto’s

4 Replies to “Escapardenne Lee Trail Ettelbrück – Wilwerwiltz”

1. Veel succes met je nieuwe trekkingssite die ik zopas leerde kennen via de Facebook-pagina van Hiking Advisor. Leuke tip trouwens, die ESCAPARDENNE ETTELBRÜCK – WILWERWILTZ. Zelf zijn we trouwens ook vrij goed vertrouwd met wandelen in het Groothertogdom, zodat ook de hiervoor beschreven streek en route ons niet onbekend is.

1. bedankt Nico, Ben intussen ook wat op je site gaan rondsnuisteren. Vind het altijd fijn om insperatie op te doen en de belevenissen van andere te lezen.

Groetjes Bart

2. Lijkt me een mooie route, maar wel heftig!
    Gr.
    Hans Koster

1. Is inderdaad redelijk pittig, maar wel héél goed uitgewerkt door de initiatiefnemers. Aanrader!