Grote Routepaden

Scherpenheuvel over Grote Routepaden – Mei is Mariamaand en iemand zo devoot als mezelf is dan bijna verplicht om te voet naar de meest bezochte bedevaartplaats van België te gaan. De route van Westerlo over Averbode heb ik al ontelbare keren gewandeld en gefietst en bovendien paseer ik er dagelijks met de auto.

Ik besluit om de tocht via de GR 561 Kempen – Maaspad en de GR 5 Noordzee – Middellandse zee te wandelen.  Ook de lokale GR Hageland en de GR 512 Vlaams Brabant kruisen regelmatig het laatste stuk tussen Diest en Scherpenheuvel. Er zijn dus nog enkele alternatieven op Grote Routepaden mogelijk.

Op bedevaart naar Scherpenheuvel

Over de GR 561richting Scherpenheuvel

GR 561
Deel I – GR 561 Kempen – Maaspad

Met de auto reed ik richting Winkelomheide bij Geel waar ik parkeerde in de buurt van het Albertkanaal. Ik pik er in op het laatste stuk van de GR 561 die van Maastricht (NL) over  Valkenswaard (NL) naar Diest loopt. Of dat was de bedoeling. Op een bospad langs de populaire sauna Hezemeer slaagde ik  er al meteen in om verkeerd te lopen.

Uiteindelijk kwam ik aan in een donker denennbos vol afval, blaffende honden en bouwvallige vakantiehuisjes. Een minuut of tien waande ik me in een ‘film noir’ voor ik na wat ‘bushcrafting’ het vertrouwde teken van de GR 561 plots terug zag opduiken.

De  GR 561 Kempen-Maaspad is één van de meest groene langeafstandspaden in Vlaanderen, je wandelt door veel bos- en heidegebieden. Enkele weken geleden liepen we nog in de buurt  van dit grote routepad  tijdens een wandeling in het Nationaal park Hoge Kempen, in iets meer apocalyptische weersomstandigheden als vandaag weliswaar. Vandaag is er een lekker lentezonnetje.

Door Gerhagen en de Merodebossen

Kempen-Maaspad

Na enkele kilometers wandel ik via het Ossenbroeken in de vallei van de Kleine Laak naar het centrum van Laakdal. Door het dorp en de statige pseudobasilikale St.-Gertrusiskerk  in ijzerzandsteen kwam ik terug in de bossen. Ik stak er de provinciegrens over van Antwerpen naar Limburg.

Ik bevond me nu in het bosgebied van Gerhagen. Bossen, weiden en heidevelden wisselen elkaar af in dit deel van de Merodebossen. (Eerder deed ik met de kinderen ook al een tweedaagse door deze Merodebossen) Tijdens een sanitaire stop werd ik aangevallen door ontelbare muggen wat me een beet of 30 opleverde.

Langs het vliegveld van Schaffen

Kempen-Maaspad

Na de bossen volgende het natuurgebied van Dassenaarde in Molenstede, een heel mooi stukje van de tocht vond ik zelf.

Aan de zweefvliegtuigen en parachutes zag ik dat het militair vliegveld van Schaffen, tijdens de Eerste Wereldoorlog in 1916 aangelegd door het Duitse leger , dichtbij moest zijn. Ik bevond me nu op de overgang van de Kempen naar het Hageland.

Langs het vliegveld kom ik aan in ‘Oranjestad’ Diest. De Unie van Oranjesteden is een in 1963 afgesloten vriendschapsverdrag tussen verschillende steden die een nauwe band hebben met het Nederlands koningshuis, de familie van Oranje-Nassau.

Diest is het enige Belgische lid van de unie en had in het verleden een feodale band met de Nederlandse monarchie. Baron van Diest behoort ook vandaag nog steeds tot de gevoerde titels van Koning Willem-Alexander.

Richting Scherpenheuvel

Schaffense Poort

Aan de Schaffense Poort in Diest eindigt de GR 561 en stap ik letterlijk over op de GR 5. De GR 5 is het bekendste en ook oudste pad in Vlaanderen en vormt een belangrijk onderdeel van de Europese wandelroute E2. Deze loop van het zuidwesten van Schotland naar Nice. De route is opgebouwd uit een aantal aan elkaar gekoppelde routes, waaronder voor het grootste deel de Grande Randonnée 5. We liepen bv. ook een prachtig stuk van de GR 5 in de Vogezen.

Wij volgen het stukje tot in Scherpenheuvel. Ik wandel door het mooie Begijnhof van Diest (niet op de GR route maar te mooi om over te slaan) langs Provinciaal domein De Halve Maan en pik mijn toenmalige vriendin op in het ziekenhuis van Diest. Ze is vroedvrouw, en samen wandelen we verder. Genoeg kindjes gekocht voor vandaag 🙂  Ze is goed gepakt om te oefenen en haar rugzak te testen voor onze wandeltrip in Zweden binnen een kleine maand. De mensen kijken me nu wel vreemd aan met mijn klein rugzakje en naast mij een vrouw met een 65 liter rugzak 🙂

Basiliek van Scherpenheuvel, daar waar de hemel de aarde raakt

Scherpenheuvel

We wandelen langs prachtige velden door het glooiende landschap. In de verte zien we het Heilig Hart-beeld. Het enorme beeld van Jezus Christus op de heuvelrug van het Prinsenbos kijkt uit over de deelgemeente Assent.  Na 32 km op de teller komen we aan bij de basiliek van Scherpenheuvel, daar waar volgens de legende de hemel de aarde raakt. Het barokke gebouw is het werk van bouwmeester Wenceslas Cobergher uit de 17de eeuw en heeft net als de stad een rijke geschiedenis.

Daar waar de hemel de aarde raakt.

Kaarsje branden en een abdijbiertje (Tongerlo natuulijk) drinken op de goede afloop. De guimauves in vorm van Maria, gebedskaarsen, windmolentjes, heiligenbeeldjes, enz. in de vele kraampjes  hebben we gelaten voor wat het is. Een bus- en autorit later waren we terug in Meerhout om samen nog te genieten van een gezellige avond.

Map

GPX

Scherpenheuvel Praktisch

Vervoer

Ik parkeerde mijn auto in Winkelomheide en wandelde tot in Scherpenheuvel. Daar namen we de bus terug richting Diest waar we aan het AZ Diest de auto van mijn toenmalige vriendin namen om terug in Winkelomheide te geraken. Tussen Diest en Geel rijden er rechtstreekse busverbindingen.

Kijk op de routeplanner van De Lijn voor een gedetailleerde busregeling.

Er is een treinstation in Testelt (Zichem) en Diest. je zou eventueel tot in Geel of Mol kunnen sporen om daar op de GR in te pikken. Dit is geen rechtstreekse verbinding en zal veel tijd vergen. Raadpleeg www.belgianrail.be voor informatie over de uurregelingen of om tickets te kopen of bel het nummer +32 (0) 25 28 28 28.

Bewegwijzering naar Scherpenheuvel

kempen-Maaspad gids

De Gr’s zijn aangeduid met het wit/rode symbool. In de omgeving van Diest is het zonder topgids uitkijken omdat er verschillende GR’s kruisen.

Grote Routepaden heeft een topogids van de GR 561. Bij het schrijven van dit artikel was de topogids van de GR 512 Vlaams-Brabant uitgeput. Deeltrajecten kun je ook terugvinden in de topogidsen Streek-GR Hageland en de Streek-GR Dijeland. In de Dagstappergids Vlaams-Brabant vind je dagwandelingen gebaseerd op de GR 512.

Weer

Het weer was aangenaam met een 25°c, een zachte bries en  licht bewolkt. Ideaal wandelweer.

SCHERPENHEUVEL WEER DEZE WEEK

Foto’s ’te voet naar Scherpenheuvel’

Vragen en opmerkingen

Geschreven door

caersbart

Hey, welkom op caersbart.be, dit is een persoonlijke webblog om mijn ervaringen te delen en mensen te inspireren. Heb je vragen... shoot! Je kan je me contacteren via info_at_caersbart.be, of via messenger op ons Facebook page fb.com/caersbart.be