Hiking stories

Osprey Levity review

Aiguilles Rouges

Osprey Levity review

Osprey Levity

Als grote fan van het merk Osprey was ik maar al te blij dat ik van CAMPZ, de grootste online outdoorwinkel in Europa, de kans kreeg om de nieuwe Osprey Levity te testen. Natuurlijk moest ik even mijn voorwaarden doornemen met de de mensen van CAMPZ. Ik maak geen reclame, ik schrijf reviews. Zo is onafhankelijkheid in wat ik schrijf o.a. een absolute voorwaarde. We zaten gelukkig meteen op dezelfde lijn en enkele dagen later stond de leverancier met mijn rugzak voor de deur.

De Osprey Levity is een ‘Ultralight‘ rugzak die gericht is op de grammenjagers onder de hikers. Ultralight kan worden omschreven als het proces van minder gewicht dragen voor uw meerdaagse wandel- of backpacktocht, terwijl je toch veilig en redelijk comfortabel blijft.

Dat werd meteen duidelijk toen ik de Osprey Levity uitpakte. Met zijn 870 gram (Medium model) is de 60l rugzak een pluimgewicht. De rugzak is daarmee maar liefst 350 gram lichter als zijn populaire tegenhanger de Exos 58. Hoewel ik niet het type ben dat zijn tandenborstel afzaagt of op maar een half matje slaapt om gewicht te besparen is elke gram minder toch ook wel een soort van luxe tijdens het hiken. Zo slaap ik onder een lichte tarp, draag ik degelijke maar toch lichte bottines, kook ik op een lichtgewicht titanium Esbit vuurtje van 12 gram, … Ook deze rugzak past in die strategie. Lichtgewicht zonder teveel aan comfort in te boeten.

Materialen

We gaan even technisch, vooral interessant voor de echte ‘gear freaks’, al de rest moet gewoon weten dat er zeer degelijke materialen worden gebruikt die een perfecte balans zoeken tussen gewicht, kwaliteit en duurzaamheid.

De ultralichte Levity maakt voornamelijk gebruik van NanoFly-stof in 100D Cordura Nylon. Eerlijk gezegd heb ik nergens kunnen vinden voor wat de NanoFly nu juist moet staan, fabrikanten goochelen graag met goed klinkende termen omdat dat nu eenmaal lekker bekt of technisch klinkt. Is ‘NanoFly‘ goed of niet? Ik weet het niet.

Cordura Nylon van de firma Invista is in ieder geval een  6,6-vezels nylon stof die tegen zware belastingen bestand is. Nylon 6,6-polymeer heeft gewoonlijk de vorm van pellets of vlokken, die kunnen worden geëxtrudeerd als vezel voor gebruik in garentoepassingen, zoals outdoor-uitrusting. Vervaardigd uit belangrijke nylon tussenproducten, hexamethyleen diamine (HMD) en adipinezuur, om even technisch te worden, is nylon 6,6 polymeer een hoogwaardig materiaal dat gebruikt wordt in o.a. vezeltoepassingen die uitzonderlijke duurzaamheid, vochtbestendigheid , elasticiteit, kleurvastheid en taaiheid vereisen. De 100D staat voor 100 Denier, wat slaagt op de lineaire massa, gebruikt voor het meten van de fijnheid van garen of vezels. 

En verder…

Het gebruikte 30D nylon wordt vooral gebruikt voor de binnenzak en is beschermd door de buitenste delen in 100D UHMWPE Ripstop (Ripstop slaat op de speciale versterkende weeftechniek die de stof bestand maakt zijn tegen scheuren). UHMWPE staat voor ‘ultra high molecular weight polyethylene’, een supersterke kunststofvezel op basis van polyetheen. Een sterke maar lichte stof met een hoge treksterkte die wel tegen een stootje kan.  De binnenzak die zeer dun is werd behandeld met siliconen om nog eens te beschermen tegen vocht en scheuren. Uiteraard blijft het een super dunne stof waar je bijna kan doorkijken. Het blijft afwachten hoe dat zich op langere termijn vertaald naar duurzaamheid.

Verder is de Osprey Levity uitgerust met een ‘AirSpeed’ (had ik gezegd dat ze graag met krachttermen goochelen in de outdoor business 😉 ) ​geventileerde trampoline-mesh-back-backsysteem. Dit systeem heb ik ook op mijn Osprey EXOS 48 en bevalt me zeer goed. De rugzak zit niet tegen de rug maar wordt door het strak gespannen gaas weg gehouden van de rug. Dit verminderd de transpiratie en zorgt voor verluchting op de rug.

Overzicht

Osprey Levity

1. De bovenkant bestaat uit een vaste bovenklep met zak. In tegenstelling tot mijn Osprey Exos kan deze niet verwijderd worden. (Dit zou bv nog wat gewicht kunnen besparen als de rugzak minder vol zit)

2. Twee verwijderbare compressiekoorden aan de zijkant

3. Stofzakken aan twee zijden met Inside Out-compressiekoord. Weer een mooie term om te zeggen dat je het koordje zowel in de zak als op de zak kan aanbrengen.

4. Zak aan de voorkant voor opberguitrusting, soort kangoeroe buidel waar je tijdens de tocht makkelijk dingen in kwijt kan zonder dat je heel je rugzak telkens hoeft open te doen. Op mijn Exos was deze nog in gaas, hier in het verstevigde stof om de fragiele binnenzak te beschermen.

5. Snoerbevestigingspunten.

6. Borstriem met geïntegreerd veiligheidsfluitje.

Waar het vorige model nog was onderverdeeld was een mannelijk (Levity) en vrouwelijk (Lumina) model wordt deze nieuwe reeks in Europa verkocht als unisex. Vrouwen hoeven dus niet meer achter een ander model te zoeken. Of dit een verbetering is of niet kan ik niet zeggen. In de VS lijkt er nog wel een vrouwelijk model te zijn, maar de Lumina zou pas in 2019 naar Europa komen. Het vrouwelijke model is iets kleiner (57l vs 60l) en er zijn wat kleurverschillen. Ergonomisch zal er weinig tot geen verschil zijn, vandaar waarschijnlijk de keuze om Europees voor unisex te kiezen.

Update 03.10.2018: Voor de vrouwelijke Osprey fans, Osprey Europe liet weten dat van de Levity is er nu ook een versie voor dames beschikbaar: de Lumina (in 45 en 60 liter versie). Deze was ook voorzien voor de lente van 2019 maar is nu al exclusief beschikbaar op www.ospreyeurope.com

In de praktijk

Draagcomfort

Een eerste test met de Osprey Levity bracht me naar de Franse Alpen voor een vijfdaagse trekking van uit Chamonix. Voor wie zijn pakgewicht onder controle kan houden is de Osprey Levity een zeer aangename rugzak qua draagcomfort. Maar dit is dan ook wel een voorwaarde om de rugzak aangenaam te kunnen dragen. De heupgordel bv. is minimaal gevuld en heeft enkele uitsparingen. Dit heeft uiteraard impact op de demping van de gordel.

Het mesh rugpaneel bevestigd op een aluminium frame past mooi aan op de rug en isoleert de eigenlijke achterkant van de rugzak, het sterke metalen frame biedt ondersteuning tijdens het overbrengen van gewicht naar uw heupen.

Voor thru-hikers en minimalisten is de Levity een zeer degelijke rugzak. Wie graag veel kilo’s meesleurt kijkt wellicht beter naar een ander model of merk.

Ventilatie

Osprey is een krak in het maken van degelijk geventileerde rugzakken. Het mesh rugpaneel zorgt ervoor dat die plakkerige bezwete rug tegen je rugzak tot het verleden behoord. Ook de riemen zijn voorzien van geperforeerd materiaal voor een goede ventilatie en gewichtsbesparing.

Indeling

Osprey Levity

De Osprey Levity heeft een eenvoudige indeling en is een zogenaamde ‘toploader’. Er is één grote binnenzak en vier buitenzakken. Aan de zijkant zitten twee zakken die toegankelijk zijn vanaf de bovenkant, vooraan zit een grote zak aan de buitenkant en in de bovenklep zit nog een zak met ritssluiting. In de binnenzak is een speciale uitsparing gemaakt om je waterzak in te steken. Op mijn Osprey Exos zitten nog wat kleine zakjes op heupgordel, deze zijn bij de Levity weg gelaten. Bij een ‘toploader’ is het belangrijk slim in te pakken, wat je laatst nodig hebt steek ke vanonder, wat je eerst nodig hebt of snel te pakken moet zijn steek je bovenaan of in de buidel vooraan.

Voordelen

+ Het gewicht is vanzelfsprekend een voordeel.

+ Ook de rugventilatie zal voor veel mensen een voordeel zijn.

+ Met de Osprey Levity komt ‘Ultra Light’ naar het grote publiek. Er waren al veel kleine firma’s die zich specialiseerden in UL, nu beginnen de grote spelers er ook een markt in te zien. Osprey beloofd ook kwaliteit met hun ‘all-mighty-guarantee’

Nadelen

Osprey levity

– Ultralight heeft zijn keerzijde, deze rugzak is gemaakt van lichte maar sterke stoffen. Toch is er een limiet aan het draaggewicht van de rugzak. Om comfortabel te hiken is het aangeraden dan je rugzak niet voller dan 13 kg te steken. Voor mij normaal geen probleem. Op mijn trip op de GR 131 Tenerife moest ik regelmatig 5 liter water of meer meenemen, in dat geval zou de Osprey Levity misschien niet de beste keuze zijn. Mijn Exos 48 deed het daar trouwens prima. De schouderbanden en heupband zijn ook voorzien op dit maximumgewicht, heb je meer bij? Kies dan een andere rugzak om jezelf te besparen van miserie.

– Ultra light heeft bijna altijd een impact op duurzaamheid, dat zal bij Osprey niet anders zijn. De 30D stof is zeer dun, de met siliconen behandelde nylon wordt veel gebruikt in tenten, maar niet in rugzakken. Dus pas zeker op met scherpe voorwerpen als je inpakt. Deze zak is niet voor iedereen. Osprey is wel zo slim geweest om de meest fragiele en lichte stoffen goed te beschermen. Waar de rugzak het meest kwetsbaar is voor scheuren is het beschermd door de stevigere Cordura nylon het polyethyleen ( UHMWPE). Hoe duurzaam de rugzak zal blijken te zijn kan ik pas met de tijd mee geven, deze post zal dus zeker nog updates krijgen.

– De handige zakjes op de heup en schouderriemen die we wel handig vonden op de Exos zijn hier verdwenen, wellicht om gewicht te besparen.

Besluit

De voordelen van deze rugzak wegen voor mij zeker op tegenover de nadelen. De Osprey Levity is qua draagcomfort een zeer fijne rugzak en zat tijdens een tocht met toch meer dan 5000 hoogtemeters nooit ongemakkelijk. Ik heb de 60-liter versie van de Levity getest en vonden het een ongelooflijk comfortabel, lichtgewicht pakket met een volledig frame en ophangsysteem. Deze rugzak vult een kleine niche binnen een reeds bestaande niche-categorie. De Levity is ontworpen voor mensen die een geventileerde comfortabele en  ultralight pack willen. Osprey innoveert zo door traditionele elementen van hun klassieke rugzakken te combineren met ultra licht materiaal. 

Met 60 liter voor max 13 kg heb je ook veel ruimte tegen een laag basisgewicht. Een zeer degelijke rugzak die al heel wat prijzen kreeg waaronder de Gearlimits Great Gear Award, OutDoor Industry Award, UK Outdoor Industry Award en Outdoor Testsieger. Als de rugzak ook nog de duurzaamheidstest (updates volgen) zal doorstaan is het een echte topper!

Links

De Osprey Levity in gebruik tijdens onze vijfdaagse in de Alpen

Geef een reactie

[instagram-feed]