Laugavegur

Laugavegur trail – Met mijn oude scouts kameraad Ben sprak ik een paar keer af om samen een hike voor te bereiden.

Meestal eindigde dit in nachtelijke omzwervingen door Antwerpen maar na een paar avonden ‘op de lappen’ hadden we toch onze reis naar IJsland gepland. Het kiezen van de juiste trail bleek het moeilijkste.

Song: Katrien by Mogwai

Reykjavik

Na het doorbladeren van talloze reisgidsen en het surfen op legio websites bleek er ongelofelijk veel ‘schoons‘ te zijn op het afgelegen eiland.

Het voordeel van druk belopen paden is dat ze meestal druk zijn voor een reden, de schoonheid van dit gebied missen zou ook zonde zijn. Uiteindelijk zou die zogenaamde drukte op het einde van augustus trouwens nog reuze meevallen.

Meer dan een paar mensen per dag kwamen we niet tegen. Op het einde van de zomervakantie vlogen we dus naar IJsland, waar we na een korte busrit de nacht doorbrachten in het City HI hostel van Reykjavik.

Hiking op de Laugavegur & Fimmvörðuháls trail

Laugavegur + Fimmvörðuháls ↔ 88.36 km ↑ 3540 m  ↓ 4289 m GPX

Dag I Landmannalaugar  – Hvanngil

Hut : ⦿ N 63°59.600 – W 19°03.660 550m / Hike : ↔ 27.07 km ↑ 1355 m  ↓ 1444 m GPX

Hut Laugavegur

Op zondag reden we met de verstevigde bus naar Landmannalaugar, de planning was om meteen te vertrekken maar een waarschuwing op safetravel.is voor het stormweer hield ons een dagje aan de hut. We genoten er van de natuurlijke warmwaterbronnen.

’s Nachts ging de tent wild te keer in de aangekondigde storm. ’s Morgens was het weer niet veel beter, de kracht van de wind was afgenomen maar het regende nog steeds pijpenstelen.

Hier en daar was er een verlaten tent die het noodweer duidelijk niet doorstaan had. We pakken in, eten wat en vertrekken in de gietende regen op weg.

Door kleurrijk rhyoliet gebergte

Het duurt niet lang of we wandelen tussen prachtige rhyoliet gebergten die constant van kleur lijken te veranderen. Het spel van de schitterende zon en de gietende regen laten de ene na de andere kleurrijke regenboog verschijnen. Her en der komen de naar rotte eieren ruikende zwaveldampen stomend de grond uit. We zijn nog maar net vertrokken en kijken onze ogen al uit. Gestaag klimmen we verder naar boven en kruisen we ons eerste sneeuwveld. Een kleine gedenkplaat voor een Israëliër Ido die in 2004 omkwam op deze route tijdens een storm geven nog eens aan hoe verraderlijk het weer hier kan zijn.

De ijskoude neerslag snijdt striemend in ons  verweerde gezicht als we aan de hut van Hrafntinnusker aankomen. We mogen er eten in de naar muffe sokken ruikende inkomhal van de hut. Maar we zitten tenminste even beschut. De hutwaard vraagt of ze geen kamer moet boeken in de volgende hut. We stellen haar gerust dat we voorzien zijn op het slechte weer en een degelijke tent bij hebben en iets later gaan we terug op pad.

De eerste rivier doorwading op de Laugavegur trail

Eerst dalen we wat en dan onttrekt er zich een prachtig vergezicht voor onze ogen. Een paradijselijke groene vallei schittert in de glinstering van de nattigheid. Alweer zijn we verbluft. Na een lange steile afdaling moeten we onze eerste rivier doorwaden. Naast een Spaans koppel dat het blijkbaar al helemaal heeft gehad met het klammige weer trekken we onze schoenen uit, surfschoentjes aan en dan bedachtzaam door de stromende rivier.

Nog wat extra kilometers

Al snel zien we de hut waar we onze tent willen opslagen, of dat dachten we. Aangekomen aan het prachtige meer mogen we van de verantwoordelijke onze bivak niet opzetten vanwege het aanhoudende stormweer. We moeten naar de volgende shelter waar we meer beschut liggen. Vijf extra en onvoorziene kilometers, met nog een kolkende rivier doorwading. Even een domper, maar gestaag gaan we door.

Aangekomen aan de hut van Hvanngil zetten we snel de doorweekte tent op, die nat is en slijkerig van het fijne zwarte lavazand. Snel een warme maaltijd maken en de warme slaapzak in. Veel meer zit er niet in.

Dag II Hvanngil – Þórsmörk

Hut : ⦿ N 63°50.026 – W 19°12.507 ↥ 550m / Hike : ↔ 30.02 km ↑ 767 m  ↓ 1168 m GPX

Laugavegur

’s Ochtends is het even opgeklaard, we proberen alles wat te laten uitdrogen maar veel helpt het niet. We eten granola, beginnen al aan ons laatste paar droge kousen en gaan terug op pad.

Even hebben we het gezelschap van twee Amerikaanse oma’s die stevig bepakt alles ‘Amazing!’ vinden.

De drie Amerikaanse jonge mannen die we tegen komen zullen we de komende dagen ook nog regelmatig ontmoeten.

Nog maar amper onder weg of we moeten alweer de wandelschoenen uit om een brede rivier over te steken.

Er staat stevig wat stroming dus geconcentreerd kruisen we de waterweg.

Laugavegur

Langs gitzwarte plateau’s lavazand naar Emstrur

Daarna volgt er een lange wandeling met alweer regenbuien op een uitgestrekt plateau door zwart lavazand alvorens we aankomen aan de hut van Emstrur. Er staat een witte tent waar we kunnen eten en verpozen en dat doet deugd. Het klaart even op en we trekken weer verder.

We passeren prachtig diep uitgesneden rivieren, kleurrijke bergen, gitzwarte plateaus en na een laatste rivier doorwading in sterk stromend water kuieren we door de berkenbosjes richting Þórsmörk.

Moe maar voldaan zetten we de tent op en maken eten in de tent die voorzien is voor de hikers die niet in de hut liggen. Onze eerste trail zit er op, hier sluiten we de Laugavegur trail af en morgen beginnen we aan de Fimmvörðuháls trail.

Fimmvörðuháls trail

Dag III Þórsmörk – Fimmvörðuháls

Hut : ⦿  N 63°40 960 – W 19°30.890. ↥ 200m / Hike : ↔ 17.78 km ↑ 1267 m  ↓ 596 m GPX

We zijn nog niet zo goed bij de les als we vertrekken en missen de brug over de rivier in de brede rivierbedding, even een paar kilometer terug en we zitten weer ‘on track’. Van aan de Bàsar hut gaat het meteen stevig omhoog. Alweer een totaal ander landschap en zowel links als rechts van ons zijn er prachtig uitgesneden vochtige valleien met groene en diep zwarte tinten.

Stevig klimmen richting de Eyjafjallajökull

We moeten stevig klimmen en het weer wordt bij elke hoogtemeter slechter. Dikke mist zet op en de regen is terug als vanouds. Geconcentreerd is het verder navigeren. Na enkele uren stevig klimwerk komen we aan op de pas tussen de Eyjafjallajökull en Mýrdalsjökull vulkaan. We wandelen langs de Móði en Magni kraters, genoemd naar de moedige zonen van Thor de donder- en stormgod. Oh ironie!  Enkele jaren geleden barstte hier de Eyjafjallajökull uit en stuurde zo het hele Europese luchtruim in de war. Het gestolde magma en steenpuin dat overal ligt zijn nog stille getuigen van de recente uitbarstingen.

rhyoliet gebergte

Over uitgestrekte sneeuwvelden en mul lavazand gaan we op zoek naar de noodshelter waar we de nacht doorbrengen. Even is er verwarring met een andere hut die we amper vinden in de mist en we lopen een paar kilometer om. Uiteindelijk komen we over een indrukwekkende ijsgletsjer op onze bestemming aan de Baldvínskáli Hut. We zijn drijfnat en onze schoenen en sokken zijn doorweekt. We zijn blij dat we de nacht binnen kunnen doorbrengen.

Dag IV Fimmvörðuháls –  Skógar

⦿  N 63°36.622 – W 19°26.477. ↥ 900m / Hike : ↔ 13.49 km ↑ 151 m  ↓ 1081 m GPX

’s Morgens is alles enigszins opgedroogd, voor het eerst in dagen kunnen we tenminste droog vertrekken. Op een brede jeeptrack zakken we af richting Skogar. De laatste 5 kilometer vergapen we ons aan de diep uitgesneden kloven met de ene na de andere bruisende waterval die miljoenen liters waters de diepte in stort. Bijna op onze bestemming en plots…de zon.

‘There come’s the sun’

Het voelt bijna extatisch aan om de warme zonnestralen op ons beurse gezichten te voelen. Bovendien is het nodig ook, alles is stram door de koude en nattigheid. Mijn lies ligt open en mijn achillespees is zo hard als het graniet uit de buurt. Moe en enigszins geradbraakt komen we aan bij de populaire Skogafoss waterval in Skógar.

Vlak bij de ringweg dus het is hier plots héél druk met eendagstoeristen die de watervallen bezoeken. Moe zetten we ons aan een houten pick-nick tafel in de stralende zon, maken een laatste maaltijd en wachten op de bus richting Reykjavik.

Map Laugavegur + Fimmvörðuháls

GPX

(Bekijk de kaart even voor je blindelings gaat lopen op de track)

Praktische info Laugavegur & Fimmvörðuháls

Geldzaken

In IJsland betaal je met Kronen. 10€ is ongeveer 1400 Kr.

Cash geld wordt er zo goed als niet gebruikt en letterlijk overal, van in een winkel in Reykjavik tot in de hut boven op de Eyjafjallajökull kan je met de kaart betalen. Ik heb in acht dagen geen munt of biljet vast gehad.

Het leven in IJsland is niet goedkoop. Busrit van de luchthaven 24 €, H/T naar de Landmannalaugar trail 100 €, plaats tent aan de hutten 2000 IK p.p.,…

Wij verbleven de eerste en laatste nacht in het City HI hostel. Een gezellig hotelletje met veel trekkers bovendien is er eveneens een camping met zeer goede faciliteiten. Ook de Flybus en andere organisaties maken hier een stop op weg naar de wandelgebieden. Het centrum van Reykjavik ligt op een half uurtje wandelen of je neemt bus 14 aan de overkant van de straat.

Transport naar Landmannalaugar

Bus Landmannalaugar

Wij vlogen rechtstreeks van Brussels Airport naar Reykjavik Keflavík luchthaven. Na elke vlucht zijn er busbedrijven die je naar het centrum van de stad brengen (tussen de 20 en 25 € enkel).

Meestal verzorgen deze bedrijven ook de transfers om elders in IJsland te geraken tenzij je kiest voor privé vervoer of een jeep nodig hebt om op je startpunt te geraken.

Wij boekten op voorhand de ‘Flybus’ die ons ’s ochtends van Reykjavik naar de start van de Landmannalaugar trail bracht. Het is een vijf uur durende busrit en je kan kiezen voor een flexibele ‘Hikers pass‘ die je nadien oppikt in Þórsmörk of Skógar. Bijgevolg mag je elke bestemming één keer aandoen met de hikers pas, je doet de tocht dus in de richting die je zelf wil.

Bewegwijzering

Þórsmörk

De route is gemarkeerd met paaltjes (rode en blauwe en gele in de bergen) en sommige rivieren zijn overbrugd, zoals de Kaldaklofskvísl, de Innri-Emstruá en de Fremri-Emstruá, alle drie woeste gletsjerrivieren, afkomstig van de Mýrdalsjökull.

Andere rivieren moeten te voet worden doorwaad. Waterschoenen of sandalen en wandelstokken zijn aangeraden bij de doorsteek van de rivieren.

Veiligheid op de Laugavegur & Fimmvörðuháls trail

safetravel.is

Voor je op pad gaat check je best safetravel.is de officiële bron voor veiligheidswaarschuwingen in IJsland. Ook in bv. busstations zal je grote borden zien hangen met updates over het weer en condities.

Sla de raad zeker niet in de wind en luister onderweg naar het advies van de huttenwaarden. Maak voor je vertrek online een ‘Travel plan‘ aan op de website zodat de hulpdiensten weten wat je gaat doen en waar je je bevindt. Safetravel geeft ook updates op facebook en twitter. Het noodnummer in IJsland is 112

Wees er op voorbereid dat er altijd een kans is dat je niet kan vertrekken vanwege de weersomstandigheden op de trail!

Als Safe Travel, een ranger van Umhverfisstofnun (Environment Agency), iemand bij Slysavarnafélagið Landsbjörg (Search and Rescue) of een huttenwaard op de kampsites het advies geeft om niet te vertrekken is het belangerijk hun advies niet in de wind te slagen voor je eigen veiligheid.

Bevoorrading & overnachtingen op de Laugavegur & Fimmvörðuháls trail

Baldvínskáli Hut

Er zijn berghutten langs de route, waar overnacht kan worden en waar ook gekampeerd mag worden. Ook hier is het devies: Leave No Trace!

Elders op de route is wildkamperen verboden. Zowel het beginpunt als het eindpunt zijn met de bus te bereiken. De capaciteit van de hutten is beperkt; mensen die er gebruik van willen maken doen er verstandig aan om van tevoren te reserveren.

Er is een beperkte voorraad aan eten en drinken te koop in de hutten. Alle hutten hebben drinkbaar water en een toilet. Mogelijk kan water soms betalend zijn op moeilijk te bereiken plaatsen zoals bv. de Baldvínskáli Hut.

De grotere hutten hebben betalende warme douches en keukens om in te koken. Voor kampeerders zijn er faciliteiten buiten de hut voor zien in o.a. Landmannalaugar.

Wanneer je vertrekt in Skogar zijn de voorzieningen een pak minder. Je kampeert er eigenlijk gewoon op de parking die bijzonder druk is gedurende de dag.

Alle wandelaars worden gevraagd om bij vertrek en aankomst een register te tekenen. Wij deden de twee tochten gecombineerd op 4 dagen, aangeraden wordt de Laugavegur op 4 dagen te doen en de Fimmvörðuháls op twee dagen. De tocht is iets van een 55 + 27 km… met wat extra kilometers kwamen wij uiteindelijk uit op 88 kilometers.

Voor accommodaties in Reykjavik en andere plaatsen kan je hier zoeken…

Weer Laugavegur & Fimmvörðuháls trail

when to hike laugavegur

Bij mooi weer is de route over het algemeen niet heel moeilijk te belopen, maar men moet er rekening mee houden dat die weersomstandigheden niet altijd optimaal zullen zijn: dichte mist (black fog), sterke wind en regen zijn niet ongewoon.

Zelfs in de zomer is het gewoon dat het sneeuwt en hagelt . De waterstand van de rivieren die doorwaad moeten worden kan erg variëren.

Het zomer hiking seizoen loopt van zowat half juni tot half september.

IJsland WEER voor deze week

Voor accurate info bezoek de website van het Meteorologisch Instituut van IJsland vedur.is. Het instituut heeft ook een handige app te downloaden in de Google Play Store of Apple App Store. Type VEDUR om de app te vinden en installeren. Taalinstellingen kan je veranderen in de ‘settings’ (Stillingar). Op het nummer +354 902 0600 kan je ook steeds bellen voor een dagelijks ge-update weersvoorspelling in het Engels.

Bekijk ook steeds de waarschuwingen op safetravel.is.

Boeken & Kaarten Laugavegur trail

Comment sectie onder de foto’s

Foto’s Laugavegur & Fimmvörðuháls

Vragen en opmerkingen

Geschreven door

caersbart

Hey, welkom op caersbart.be, dit is een persoonlijke webblog om mijn ervaringen te delen en mensen te inspireren. Heb je vragen... shoot! Je kan je me contacteren via info_at_caersbart.be, of via messenger op ons Facebook page fb.com/caersbart.be