gendarmstien

Gendarmstien – Na wat problemen met de auto en een knie die tegenwerkt zet Dr. Google ons alsnog op weg naar onze volgende, ietwat verrassende bestemming, Denemarken.

We doen er de Gendarmstien, een wandelpad langs het oostelijke deel van de grens tussen Denemarken en Duitsland. Na de eerste wereldoorlog werd de grens tussen de twee landen hertekend nadat een volksreferendum de Flensburger Förde als grens verkoos.

Blauw geklede grenswachters patrouilleerden vanaf dan tot eind jaren vijftig aan de Deense zijde van de grens. De bordjes van de trail zijn hier een kenmerk van.

Vijfdaagse op de Leading Quality Trail Gendarmstien in Denemarken

Dag I Skovbyballe – Sønderberg

↔ 16,4 km ↑ 190 m  ↓ 194 m

Gendarmstien

Na een lange autorit en een nachtje camping op Sønderland rijden we naar het station van Padborg. We regelden een soort flexbus via de website rejseplanen.dk (gewoon aan uw geweldig lief vragen om te bellen want reserveren via de website bleek een nachtmerrie). Het busje pikt ons perfect op het afgesproken uur op en zet ons na een een uurtje rijden af in Skovby(balle).

We drinken nog een dampende tas koffie vergezeld van een kaneelbol en zijn weg. Meteen krijgen we een voorsmaakje van wat we de komende dagen mogen verwachten; veel water, velden vol goudgeel graan, staalblauwe lucht en brandende zon. Wijds, open, vlak en zalig rustig! Ooit was het anders. Het Deense leger leed hier in 1864 een verpletterende nederlaag tegen de Pruisische legers waarna Sleeswijk Duits grondgebied werd.

Als we in de kleine plezierhaven van Høruphav arriveren, eten we onze eerste Deense hotdog alvorens door een verkoelend loofbos verder te wandelen naar onze eerste overnachtingsplaats. Boven op een zanderige klif zetten we de tarp op en zoeken dood hout voor een kampvuur.

In een kapotte bank met nog een half rotte poot zien we een perfecte zitplank en houtblok voor het kampvuur. De klomp hout, die met twee lange roestige nagels nog aan de plank zit, moet dan nog wel gescheiden worden van de plank. Katrien ramt met een stevige steen stukken hout van het blok (het moet en zal lukken!). Ik neem over en met diezelfde steen beuk ik in op het hout terwijl Katrien de plank stil houdt. Beetje bij beetje lost de houten kolos, nog één stevige beuk en de klus lijkt geklaard.

Gendarmstien

Bij de laatste krachtmeting tussen man en blok besluit de eerste zijn vinger zich op miraculeuze wijze tussen blok en steen te wringen. Met een doffe plof raakt de steen de grond en sta ik hinkend op een been te jammeren terwijl mijn vinger 50 tinten paars en dubbele proporties aan neemt. Auwch. Stoer verhaal nummer één hebben we alvast geregeld.

De rest van de avond brengen we door met een heerlijke stoofpotje aan het warme kampvuur met zicht op het fjord. De nacht valt en enkele regendruppels jagen ons onder de tarp.

Dag II Sønderberg – Landheim Schelde

↔ 22,8 km ↑ 228 m  ↓ 228 m

Gendarmstien

We zijn vroeg op pad (wat had je gedacht). We zitten niet ver van het stadje Sønderberg dus we hopen (na het flauwe aftreksel dat we zelf produceerden) op een lekkere kop koffie. Het provincieplaatsje is echter nog in slaapmodus, het zwarte goud zal voor later zijn. We gaan dan maar even buitensporig overdadig tekeer in de lokale supermarkt. Eens op de parking beseffen we dat al die gekochte waren ook daadwerkelijk in de rugzak moeten belanden én dus ook gedragen moeten worden. Damn.

Rugzak vol

Veel te zwaar geladen gaan we terug op pad. We kruisen de brug over de Alssund en trekken verder. De zon brandt al stevig op onze gezichten en het is puffen. In de verte zien we de Dybbøl Mølle. Vanwege zijn strategisch belang in twee oorlogen en zijn rol in de veranderende geschiedenis van Noord-Sleeswijk, wordt de molen beschouwd als een Deens nationaal symbool.

Aan een toeristisch strand doen we ons te goed aan een halve liter frisdrank in een Deense bar uitgebaat door Chinezen. Boven ons hoofd brengt een zwaluwpaar eten aan voor drie luid roepende jongen. Het is warm, te warm en de rugzakken zijn eigenlijk te zwaar.

Biertje dabei

Met moeite trekken we ons dus terug op gang. Langs kleine, prachtige steenstrandjes en glooiende heuvels komen we op een camping waar we ons te goed doen aan twee b̶i̶e̶r̶t̶j̶e̶s̶ Heineken (‘hoe kom ik er toch bij om bier te blijven proberen drinken, het blijft niet lekker’, dixit Katrien).

Gendarmstien

Nog een paar laatste kilometers door een fris loofbos en we komen aan een mooie campingspot tussen de bomen vlak naast het fjord. We besluiten, na een paar mueslirepen, echter nog even door te stappen naar de bivakplaats wat verder op.

Als we aankomen staan er al een paar camperbusjes. Een koppel met een krijsende baby en een familie met jonge dochter ernaast. Op de bivakplaats zet een bikepacker zijn tentje op en kunnen wij gebruik maken van de houten shelter. Hoe heerlijk is dat hier in Denemarken, overal vind je water, leuke shelters, vuilbakken, openbare wc’s….

Drukte op de bivakplaats

Katrien van Damme

Het wordt echter al snel drukker. Er zet zich nog een vriendelijk ouder Deens paar bij met hun kleindochter. Of dat denken we toch, de rest van de avond hebben we alle mogelijke pistes opgelijst…van grootouders met hun kleindochter tot kind dat bij de geboorte ontvoerd werd, … Katrien haar te-veel-Scandinavische-thrillers-gelezen-fantasie schiet in overdrive. En dan komt de autokaravaan op gang.

De kleine parking staat vol dus besluiten de onverlaten de bivakplaats als parking te gebruiken. Eerst de lokale duikclub en daarna een voltallige familie. De kleinzoon parkeert zijn klein blikken vehikel ostentatief op centimeters van de fietser zijn tent en nonkel Tjörven en zijn Thaise vrouw draaien zeven keer over het terrein om te parkeren.

We laten het niet (te hard) aan ons hart komen en nemen een plons in het ijskoude meer. De stilte en de bijhorende innerlijke rust is ZALIG! Eindelijk mag ook de ‘overload’ aan drank en eten uit de rugzak. We eten noodels met veel verse groentjes en rode curry, en ontdekken dat er water met alcohol in blik bestaat (bweuk, wat een miskoop). Als later de rust op het terrein is terug gekeerd kruipen we onder de dons.

Dag III Landheim Schelde – Alnor

↔ 25,3 km ↑ 219 m  ↓ 269 m

’s Morgens worden we wakker van een bruine muis die onze volkorenpasta gevonden heeft. Gek hoe zo’n klein diertje zo veel geluid kan produceren. Meteen worden we wel beloond met een prachtige zonsopgang boven het water.

Gendarmstien

Al snel zijn we weer op pad, het is nog vroeg maar de warmte valt letterlijk op ons, wat voor de nodige kwaaltjes zorgt. De liezen liggen open wat het stappen pijnlijk maakt. (Note aan onze ervaren hiker ‘wandel nooit zonder boxer’. ?)

Catherinesminde

Katrien maakt een vreugdespong als we in een zelfbedieningshut onderweg cola kunnen drinken en een heerlijk Magnum ijsje eten. Het is een zeldzame maar heel fijne verrassing want eerlijk, qua barretjes of eethuisjes is het toch een beetje triest, dit traject. Wat verderop komen we langs de Catherinesminde, een oude baksteenfabriek, nu een museum. Het is slechts één van de vele fabrieken die hier ooit stonden en stenen bakte om later te vervoeren naar de Caraïben.

Ik en mijn Catherine trekken verder en net boven Rendbjerg verliezen we het pad even uit het oog. Met wat gepuzzel en een ‘hangry’ gemoed komen we toch terug aan de kleine haven vol plezierboten. We eten er verse erwten (#hashtag jeugdsentiment), een stevige braadworst met aardappelsalade en frietjes.

Op de camping

Er volgt een saai stuk door Ergernsund om een brug te kruisen en de bivakplaats wat verderop die we voor ogen hadden ligt aan een enorm druk openbaar park en strandje. Doorwandelen naar de volgende camping dan maar. Gelukkig zijn er onderweg massa’s braambessen, al plukkend smullend hiken dus.

Aan de camping aangekomen is het vat af, we tanken terug bij met een stevige fles gendarmbier en zetten de tarp op tussen de vele caravans en mobilhomes. De warme douche is heerlijk welkom, de pasta met balletjes zalig en de andere campinggasten vinden zo’n tarp toch iets speciaal.

Dag IV Alnor – Skomagerhus grænsovergangs

↔ 16,8 km ↑ 192 m  ↓ 182 m

Het weer is wat overtrokken wat prettig aanvoelt na de afgelopen warme dagen. De etappe van vandaag loopt vooral langs het water en het is aangenaam kuieren (alsof wij aan ‘kuieren’ doen). Onderweg eten we in Sønderhaven nog een hotdog en iets wat voor een croque moet doorgaan aan een druk baanhutje met een vrouw met wilde viking allures achter de worstenbak. Ondanks dat smaakt het.

Van twee reeën die spelend door het graan springen worden we vrolijk, van de biertjes en chips die we op een camping scoren ook. Als we aan de bivakplaats aankomen is dat dan weer een domper. De prachtige plaats aan het fjord is ingenomen door een horde Duitse tieners die alles hebben aangesleurd van op de dichtstbijzijnde parking en klaar zijn voor een feestje. De teleurstelling is echt heel groot, we hadden onze laatste avond op een shelter aan het water gehoopt. Jaja, wij doen soms van ‘morantisch’ enzo.

Naar het strand

Wat verderop vinden we een verlaten strandplek waar we geruster zitten. Eigenlijk mag je in Denemarken niet slapen op het strand maar er zijn maar weinig alternatieven. We maken een kampvuur, zetten de tarp op, eten noodles en spaghetti uit een zak droogvoeding en drinken…. jawel, bier.

Een steen in het vuur weet van de warmte en schiet met schilfers, eentje beland met een rotvaart op… mijn tong. Een verbrande tong, purperen vinger en open liezen… het begint te tellen. (Tijd dus voor deel twee van de vakantie, roadtrippen.)

We mijmeren bij het kampvuur over deze hike, over de fjorden en zien voor ons jong geweld van op hun boot in het water springen. Hun enthousiasme heeft effect maar ik kan Katrien niet overhalen om naakt te gaan zwemmen. Iets later kruipen we onder de tarp waarna het instant begint te regenen.

Dag V Skomagerhus grænsovergangs – Padborg

↔ 9,1 km ↑ 164 m  ↓ 124 m

Gendarmstien

De nacht op de kiezels naast het water was koud, al vroeg ben ik wakker. Na veel stoere praat de avond voordien waag ik het erop, skinnydippend stap ik het koude fjord in terwijl de zon zich net om de hoek laat zien. Het zwemmen in het koele water is heerlijk.

Als ik er uit komt volgt de tegenreactie. Mijn benen en heupen trillen op een manier waar Elvis een puntje aan kan zuigen terwijl ik bibberend en tanden klapperend mij probeer aan te kleden. Voor het eerst hebben we allebei onze donsjas aan dus goed ingeduffeld gaan we terug op pad. We lopen nu letterlijk op de Duits-Deense grens. Een kilometer lang hek dat everzwijnen met de Afrikaanse varkenspest moet tegenhouden laat precies de scheidingslijn tussen de twee landen zien.

Als we het water verlaten en de grensovergang vol schimmige winkels en sexshops gekruist zijn komen we in een glooiende landschap.

Twee ree-oortjes boven het graanveld verraden zijn schuilplaats terwijl donkere onheilspellende wolken zich boven ons samenpakken. Het zal toch niet waar zijn voor de laatste kilometers?

En in de laatste kilometer begint het effectief te regenen, de plensbui valt al bij al nog goed mee. Via het grensstation van Padborg komen we terug aan onze auto en zit de vijfdaagse op de gendarmstien er op. Twee contente ‘sjampetters’.

Kaart Gendarmstien

GPX Gendarmstien

* Dit is de GPX zoals wij hem liepen en dient dus enkel al leidraad. Als je de GPX exact volgt kom je misschien wel eens in een winkel terecht of wie weet op dezelfde WC-pot ?. Geef de lokale bewegwijzering dus voorrang op deze GPX-file.

Gendarmstien praktisch

Vervoer

Auto

Het startpunt van de trail is het station van Padborg, net op de Duits-Deense grens. Wij verkozen om de auto hier te zetten en een bus te nemen naar Skovby(balle). De bus kan je online boeken maar dat bleek een beetje gedoe te zijn. Mijn fantastisch lief heeft dus dus gewoon gebeld. Na wat taalverwarring raakte het geregeld.

Ook GendarmstienFlex heeft een taxi service om terug aan je auto te geraken.

Openbaar vervoer

Kom je met het openbaar vervoer spoor je dus naar het station van Padborg van waar je je tocht meteen kan beginnen. Of je neemt er de bus verder naar Skovby(balle) en wandelt vandaar terug naar het station.

Alternatief kan je ook vanuit Flensburg starten. Je neemt dan vanuit bv. Antwerpen de Flixbus naar Flensburg. In Frankfurt, Düsseldorf of Hannover dien je over te stappen en van daaruit verder naar Flensburg. Dan is het nog een 8 km wandelen tot de grens om van daaruit de Gendarmstien te doen.

station Paderborg

Lokale busregelingen vind je op sydtrafik.dk, makkelijker (maar iets duurder) is de flexbus. Er kan een Flexturbus besteld worden om je op te halen of mee te nemen op verschillende delen van de route. Een flexreis moet slechts twee uur voor afhaling worden besteld, lees meer op www.sydtrafik.dk .

Het is ook mogelijk om uw reis te boeken via “Self-service” of hulp te krijgen bij creditcardbetalingen (8u-15u) op tel. 76 608 608.

Bagagetransport

De firma GendarmstienFlex heeft een service met bagagetransport, er is ook de mogelijkheid om te verblijven op één vaste verblijfplaats en elke dag gebracht en opgehaald te worden naar de trail.

Bevoorrading

Echt heel veel kom je niet tegen op de trail zelf. Zijn er winkels staat dat onderweg wel aangegeven, je moet dan meestal wel bereid zijn om een ommetje te maken. Ook horeca gelegenheden zijn schaars, in de plezierhaventjes is er meestal wel een barak met fast food en non-alcoholische drankjes.

Restaurants op of dichtbij de trail zijn te vinden op de officiële website. Padborg, Kruså, Gråsten, Broager, Sønderborg en Høruphav hebben een supermarkt.

Overnachten op de Gendarmstien

Overnachten op de Gendarmstien is een feest. Hoewel er in Denemarken niet zoveel vrijheid is qua wildkamperen als in de naburige Scandinavische landen zal je zeker je hart kunnen ophalen op deze tocht. Er zijn een hele boel bivakzones waar je kan slapen, sommige met shelter, andere met plaats om je tent te zetten (of beide). Op sommige bivakzones is er een vuurplaats, stromend water, picknick banken,… Bivakeer met respect voor de plaats en natuur en volgens de wandelcode.

Download de handige shelter app en je krijgt meteen alle info over de bivakplaatsen op het gedarmenpad.

Verder zijn er nog campings vlak bij of op het pad. Wil je het wat comfortabeler dan kan je op deze website de hotels vinden onderweg.

Gendarmstien bewegwijzering en gids

grenspaal Denemarken

De bewegwijzering op de Gendarmstien is van heel goede kwaliteit, je moet je best doen om de weg niet te vinden. Eén keer lukte het ons en waren we het spoor bijster boven de jachthaven in Rendbjerg. Met de GPX raakten we echter terug snel on trail.

Er is een handig kaartje dat overal vrij verkrijgbaar is op toeristische plaatsen waar ook alles bivakzones e.d. op staan, ook online kan je een kaart raadplegen met alle info. Bovendien is er ook een handige gids (die we zelf niet gekocht hebben omdat er op de camping nog enkel een Deense versie was, de gids is er ook in het Nederlands).

Ben je toch de gids aan het bestellen heb je misschien ook wel interesse in de leuke badge van het Gendarmenpad om achteraf op je rugzak te naaien of als souvenir.

Te bestellen via dezelfde site als de gidsen.

Weer op de Gendarmstien

Gendarmstien Weer

Leading Quality Trail

Leading Quality trail

Het Gendarmenpad kreeg het Europese label ‘Leading Quality Trail of Europe’. Leading Quality Trails zijn gecertificeerd volgens de hoge normen van de European Ramblers Association.

Eerder wandelden we al de gecertificeerde Lee Trail, Eisleck Trail, Müllerthal, Rota Vincentina en delen van de Traversée du Massif des Vosges.

Links

Gendarmstien, onze conclusie

De Gendarmstien is een heel mooi pad voor wandelaars die van water en uitgestrekte velden houden. De mogelijkheden om te kamperen zijn er fantastisch. Het is zeker niet het mooiste Leading Quality pad dat we al deden maar al bij al was het een zeer leuke, ontspannen tocht in heerlijk gezelschap.

Foto’s Gendarmstien

Vragen en opmerkingen ⤵

Vragen of opmerkingen? Stel ze onderaan deze pagina.

Geschreven door

caersbart

Hey, welkom op caersbart.be, dit is een persoonlijke webblog om mijn ervaringen te delen en mensen te inspireren. Heb je vragen... shoot! Je kan je me contacteren via info_at_caersbart.be, of via messenger op ons Facebook page fb.com/caersbart.be